Gå til innhold

NAVs definisjon på samboerskap?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dersom du har hatt samboer i 12 av de siste 18 månedene så mister du alle ekstra stønader, men altså ikke før det har gått 12 måneder. Alt dette står forøvrig på nav.no.

Nu er vell spørsmålet om hva som regnes som samboerskap. Dette du viser til er ikke utydelig.

Anonym poster: d79a8c7601958d006b54b70bb5e4e0f2

Skrevet

Har NAV selv en definisjon på aleneforsørgende? Jeg finner ikke noe på nettsiden deres.

Skrevet

Hvis man bor et sted mer enn så og så mange måneder i året, så er det definert som flyttet, uansett hvor man har adressen sin. Det lærte jeg på NAV i Oslo i allefall. Så her bør dere være forsiktige.

Anonym poster: b7a2359ea0ea7ab91e6f61ed8695e786

• Liker 1
Skrevet

Hvis man bor et sted mer enn så og så mange måneder i året, så er det definert som flyttet, uansett hvor man har adressen sin. Det lærte jeg på NAV i Oslo i allefall. Så her bør dere være forsiktige.

Anonym poster: b7a2359ea0ea7ab91e6f61ed8695e786

Men hva menes med 'å bo', er det å overnatte? Altså skal jeg lete etter reglene om hvor mange dager i uken kjæresten min kan sove her?

Skrevet

Så man er uansett aleneforsørger om samboeren er en annen enn far? Gjelder dette kun ved mottak av overgangsstønad eller også andre stønader man kan få som aleneforsørger?

Nei, man mister aleneforsørgerstødnader når man har vært samboer i 12 mnd. med andre enn barnets andre forelder, og umiddelbart om man blir samboer/kjæreste med barnets andre forelder.

Hvor ofte fyller man ut dette skjemaet?

Når man søker. Hvor mange ganger man må søke i løpet av årene man har rett på stødnad, varierer.

Gjest navnelapp
Skrevet

NAV ser om dere er samboere når dere blir registrerr som samboere, noe man blir automatisk etter 2 (?) år med felles adresse

Dersom NAV drar hjem og sjekker forholdene, så må det ligge ganske kraftig mistanke om juks og svindel vil jeg tro

Det er ingenting som heiter "registrerte samboere". Ein blir det heller ikkje automatisk, kvar har du dette frå? Og NAV går så vidt eg veit ikkje på heimebesøk.

• Liker 1
Skrevet

Det er ingenting som heiter "registrerte samboere". Ein blir det heller ikkje automatisk, kvar har du dette frå? Og NAV går så vidt eg veit ikkje på heimebesøk.

Nav går på hjemmebesøk om de har mistanke om at det bedrives trygdesvindel.

• Liker 2
Gjest navnelapp
Skrevet

Nav går på hjemmebesøk om de har mistanke om at det bedrives trygdesvindel.

Ja, det er mogeleg dei ringer på døra, men dei kan ikkje "ransake", altså sjekke bad og kleskap. Du bestemmer sjølv om du vil sleppe dei inn eller ikkje. Skal dei inn utan samtykke må dei ha med politi.

• Liker 1
Skrevet

Uasett så nyter du godt av støtte som ikke er ment til deg.. Du deler utgifter med en annen og du motar støtte som om du var helt alene.. Flere som deg kommer til å ødelegge for dem som faktisk er alene og trenger støtte..

Man bor det man har flest døgnhviler: altså i det huset man sover mest.. I din kjærestes tilfelle er det i di seng...

Spør NAV, så har du alt på ditt rene

• 3 måneder senere...
Skrevet

Regner med at vennen din skal betale husleie om han flytter inn til deg eller omvendt. Pr. definisjon er vel det leietaker?? Da unngår en alle spekulasjoner. Synes forresten at hver og en skulle vært lignet for det individet en er, ikke hvilke relasjoner en har! F.eks skilt eller ugift er en opsjon. Skal vi begynne å definere forskjeller her også? Sånn kan en holde det gående. Synes det hele er ganske latterlig.......

Skrevet

Jo, det gjør de heldigvis. Og de kommer til å ha flere og flere slike uanmeldte hjemmebesøk.

AnonymBruker
Skrevet

Men spørsmålet blir likevell hvor streken mellom gråsonen og faktisk trygdesvindel går? Det er vanskelig å forstå

Det forstår jeg ikke.

NAV nekter da ikke folk å ha kjærester.

Men er klare på at foreldre er foreldre isammen dersom de lever som kjærester.

Anonym poster: 34186c7bd98f2f181d0aa6e539fb03bf

Skrevet

Dersom du har hatt samboer i 12 av de siste 18 månedene så mister du alle ekstra stønader, men altså ikke før det har gått 12 måneder. Alt dette står forøvrig på nav.no.

Hvis dere får barn sammen, så gjelder ikke 12 mnd regelen. Tenkte jeg skulle nevne det :) Det skjedde meg, mistet da alt av rettigheter.

Skrevet

Men de må jo betale for to hus også, eller? Spesielt uansett. Trist at noen som ikke har behov for det utnytter velferdssystemet. De tar jo i praksis fra de som virkelig trenger det.

Hvorfor tenker du at de ikke har behov for det? Jeg har det også slik, vi bor hver for oss, jeg mottar stønder som aleneforsørger (har ikke sett noe til de 13-14 000 i måneden!) Mottar dobbel barnetrygd, altså 940 kr ekstra i mnd, thats it.

Uansett, hadde vi fungert som foreldre og familie i ett hus, ville vi selvfølgelig bodd i ett hus! Saken er at det gjorde jo ikke det, derfor gikk vi i fra hverandre. Vi fant sammen igjen etter en stund, men er begge meget klar over at vi ikke kan eller vil bli samboere igjen, Det er jo tross alt bedre å ha det på denne måten enn å dra nye mennesker inn i livet til ungene osv... Men kan ikke se at jeg av den grunn ikke har behov for aleneforelderstønader, når jeg har fult økonomisk ansvar for mitt eget hus og for to barn.

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tenker du at de ikke har behov for det? Jeg har det også slik, vi bor hver for oss, jeg mottar stønder som aleneforsørger (har ikke sett noe til de 13-14 000 i måneden!) Mottar dobbel barnetrygd, altså 940 kr ekstra i mnd, thats it.

Uansett, hadde vi fungert som foreldre og familie i ett hus, ville vi selvfølgelig bodd i ett hus! Saken er at det gjorde jo ikke det, derfor gikk vi i fra hverandre. Vi fant sammen igjen etter en stund, men er begge meget klar over at vi ikke kan eller vil bli samboere igjen, Det er jo tross alt bedre å ha det på denne måten enn å dra nye mennesker inn i livet til ungene osv... Men kan ikke se at jeg av den grunn ikke har behov for aleneforelderstønader, når jeg har fult økonomisk ansvar for mitt eget hus og for to barn.

Du har Ikke krav på utvidet barnetrygd.

Det vet du selv av de spørsmålene du besvarte på skjema.

Dere er ikke enslig forsørgere, dere er særboere, hvilket er frivillig og dere må ta kostnadene selv.

Det er pr. Def. trygdesvindel,dessverre.

Anonym poster: 34186c7bd98f2f181d0aa6e539fb03bf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Ja nettopp. Man kan gjerne bo i 2 hus men betal selv. NAV skal ikke støtte den ene fordi den liksom er aleneforsørger, man er ikke aleneforsørger når man er sammen med barnefaren, men bor i hvert sitt hus.

Anonym poster: 39b2270c2d12ac0f39eaaf65cc9f8a07

• Liker 3
Skrevet

Man bor den plassenman har flest døgnhviler, i deres tilfelle vil jeg tro at din nye partner sover mer hos deg enn hos sin mor og far? Så sånn egentlig er dere samboere, og fortsetter dette mer enn et år mottat du støtte du ikke har krav på ...

• Liker 1
Skrevet

Ja nettopp. Man kan gjerne bo i 2 hus men betal selv. NAV skal ikke støtte den ene fordi den liksom er aleneforsørger, man er ikke aleneforsørger når man er sammen med barnefaren, men bor i hvert sitt hus.

Det er man ja når man er alene om regningene der man bor.

Skrevet

Min økonomiske situasjon og mitt økonomiske ansvar er nøyaktig identisk uansett om jeg er kjæreste med barnefaren. Vi sover sammen max 2 netter i uka, oftes bare en eller ingen. Jeg forsørger ungene alene om jeg er kjæreste med han eller ikke. Detter er uansett en utprøvende og ny situasjon for oss.

Skrevet

Min økonomiske situasjon og mitt økonomiske ansvar er nøyaktig identisk uansett om jeg er kjæreste med barnefaren. Vi sover sammen max 2 netter i uka, oftes bare en eller ingen. Jeg forsørger ungene alene om jeg er kjæreste med han eller ikke. Detter er uansett en utprøvende og ny situasjon for oss.

Du plikter å melde fra til NAV slik at stønaden opphører frem til dere har avklart situasjonen.

Det er jo ikke anderledes regler selv om dere ser det som en testperiode.

Din økonomiske situasjon og ansvar er iht LOVVERK ikke identisk uavhengig.

Dere er særboere-betal selv!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...