Gjest blomkvisten Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Hei :-) Jeg er en jente på 20 år som nå har ligget siden første nyttårsdag med kyssesyken (tydeligvis), noe jeg fikk bekreftet på mandag. Halsen min var da hoven og jeg hadde hatt hodepine, vært forkjølet og hatt høy feber hver dag før jeg fikk time hos legen. Dere som har hatt dette før, vet nok at det ikke finnes noe form for medisin mot sykdommen.. En skal bare ligge til en blir god og må holde seg borte fra sport og annen fysisk jobb for milten kan sprekke om en ikke tar det forsiktig.. Det jeg ville frem til var, jeg blir bare absolutt ikke noe bedre i det hele tatt! 12 dager på sofaen har bare gjort meg skikkelig deprimert.. Jeg går jo glipp av alt mulig der ute, både på skole, fritiden, trening og på jobb. Jeg kunne gjort mye for å bli frisk, så er det noen av dere som har erfaringer med ting som hjelper? Spesielt mot halsen tenker jeg på nå, den er helt forferdelig. Jeg har hvite blemmer og klumper i hele halsen, det er så grusomt vondt! Noen som har gode tips til en syk jente som ønsker å bli fort frisk?
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #2 Skrevet 13. januar 2013 Hei! Jeg hadde kyssesyken for et par år siden (var også 20 år da jeg ble syk)... Dessverre er det lite som hjelper:P Du må nok egentlig bare la det gå sin gang:( Jeg hadde også blemmer i halsen og munnen, så jeg klarte ikke å spise så mye.. Var kjempevondt bare å snakke.. Det som funka for meg var is! Saftis på pinne var veldig godt for munnen.. Følte det liksom kjøla meg ned:P senere funka yoghurt og deretter rislunsj. var veldig stolt den dagen jeg klarte å få ned rislunsjen:p Så det med halsen blir bedre etter hvert! Jeg var sengeliggende i tre uker ca. Først da orket jeg å bevege meg rundt i huset... Så du må egentlig bare vente til kroppen tar seg opp igjen.. Husk at mange blir mye dårligere enn hva jeg var og ut i fra hva du beskriver, så sørg heller for å slappe ordentlig av slik at du ikke begynner å aktivisere kroppen før den er klar for det.. Dette kan i verste fall føre til at du blir sykere, så det beste er å bare ta det med ro. Anonym poster: 4cecd93f1c267dfebfbe70acd92f6b90
Gjest blomkvisten Skrevet 13. januar 2013 #3 Skrevet 13. januar 2013 Hei! Jeg hadde kyssesyken for et par år siden (var også 20 år da jeg ble syk)... Dessverre er det lite som hjelper:P Du må nok egentlig bare la det gå sin gang:( Jeg hadde også blemmer i halsen og munnen, så jeg klarte ikke å spise så mye.. Var kjempevondt bare å snakke.. Det som funka for meg var is! Saftis på pinne var veldig godt for munnen.. Følte det liksom kjøla meg ned:P senere funka yoghurt og deretter rislunsj. var veldig stolt den dagen jeg klarte å få ned rislunsjen:p Så det med halsen blir bedre etter hvert! Jeg var sengeliggende i tre uker ca. Først da orket jeg å bevege meg rundt i huset... Så du må egentlig bare vente til kroppen tar seg opp igjen.. Husk at mange blir mye dårligere enn hva jeg var og ut i fra hva du beskriver, så sørg heller for å slappe ordentlig av slik at du ikke begynner å aktivisere kroppen før den er klar for det.. Dette kan i verste fall føre til at du blir sykere, så det beste er å bare ta det med ro. Anonym poster: 4cecd93f1c267dfebfbe70acd92f6b90 Tusen takk for svar! Jeg skal virkelig få testet ut saftis :-)
Gjest idakaroline Skrevet 13. januar 2013 #4 Skrevet 13. januar 2013 Vet hvordan du har det! Hadde selv kyssesyken da jeg gikk i 9.klasse. Var kjempe dårlig i flere uker, hadde høy feber så og si hver dag. Jeg klarte ikke få i meg stort med mat, siden mandlene var fryktelig hovne. Hadde også slike hvite blemmer i både munn og nedover i halsen. Det eneste jeg klarte å få i meg var vann og rykende varm og sterk suppe. Alt som inneholdt sukker eller melk dannet kun slim i halsen. Jeg måtte sitte i en stol å sove, jeg klarte ikke ligge. Mamma sørget også for at jeg hele tiden hadde ullsokker og pledd over meg. Jeg hadde også veldig høye leververdier (husker ikke hvor høye de var) og leveren var fryktelig hoven. Hadde en stor kul på magen. Jeg prøvde meg på skolen en dag jeg ikke hadde feber (dette var etter en og en halv uke med sykdom), men det gjorde meg bare verre. Dagen etter sov jeg hele tiden og var forferdelig sliten. Det eneste du kan gjøre er å ta det med ro. JA, det er kjedelig, men det er det som skal til for å bli frisk. Finn deg en serie du kan se på, les i bøker, begynn å strikke eller hekle. Du må bare ta tiden til hjelp, det er ikke stort å gjøre! Pass på å få i deg mye væske, vann er supert. Grønn te er også bra. Ikke anstreng deg før du er klar for det, det er veldig viktig for ellers kan du risikere å bli verre. Pass godt på deg selv! God bedring
Gjest blomkvisten Skrevet 13. januar 2013 #5 Skrevet 13. januar 2013 Vet hvordan du har det! Hadde selv kyssesyken da jeg gikk i 9.klasse. Var kjempe dårlig i flere uker, hadde høy feber så og si hver dag. Jeg klarte ikke få i meg stort med mat, siden mandlene var fryktelig hovne. Hadde også slike hvite blemmer i både munn og nedover i halsen. Det eneste jeg klarte å få i meg var vann og rykende varm og sterk suppe. Alt som inneholdt sukker eller melk dannet kun slim i halsen. Jeg måtte sitte i en stol å sove, jeg klarte ikke ligge. Mamma sørget også for at jeg hele tiden hadde ullsokker og pledd over meg. Jeg hadde også veldig høye leververdier (husker ikke hvor høye de var) og leveren var fryktelig hoven. Hadde en stor kul på magen. Jeg prøvde meg på skolen en dag jeg ikke hadde feber (dette var etter en og en halv uke med sykdom), men det gjorde meg bare verre. Dagen etter sov jeg hele tiden og var forferdelig sliten. Det eneste du kan gjøre er å ta det med ro. JA, det er kjedelig, men det er det som skal til for å bli frisk. Finn deg en serie du kan se på, les i bøker, begynn å strikke eller hekle. Du må bare ta tiden til hjelp, det er ikke stort å gjøre! Pass på å få i deg mye væske, vann er supert. Grønn te er også bra. Ikke anstreng deg før du er klar for det, det er veldig viktig for ellers kan du risikere å bli verre. Pass godt på deg selv! God bedring Takk for at du delte din opplevelse av sykdommen.. Er nok ikke annet å gjøre enn å bare ligge å vente på å bli bedre! Kjipt men sånn er det :-) Og tusen hjertelig for ønsket om god bedring, det trenger jeg!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå