AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Jeg knytter musklene i magen nesten hele tiden. Når jeg kjenner etter, så slipper jeg... Når jeg kjenner etter igjen, må jeg slippe igjen. Hvis jeg ikke tenker over det, så spennes musklene.... Og jeg puster ikke "med magen". Får det til hvis jeg konsentrer meg, men så puster jeg "overfladisk" igjen hver gang jeg kjenner etter. Hva kan jeg gjøre for å forandre dette? Anonym poster: 8d5b5d40af27a9f91c09da2e2d33dee9
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Jeg vet ikke om dette hjelper deg, men ifølge en psykomotoriker jeg snakket med, er det slik at om du får jobbet med balansen i kroppen, så vil pusten komme etter av seg selv. Altså, først jobber du med musklene (spenning, avspenning, balanse), også konsentrerer du deg om pusten. Dette fordi øvelsene som går på balansen/musklene "drar" pusten med seg, om du skjønner. Jeg klarer ikke å gjøre disse øvelsene selv, så jeg vet ikke om det virker, da... Anonym poster: cdea363a301f9eab75b5e8d940a0fc37
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har slitt med det samme siden jeg var liten! Jeg har nylig forstått at all annspentheten jeg har båret på gjennom alle år har kommet av dårlige opplevelser som liten. Har nå fått diagnosen ptsd og jobber med det. Uansett, jeg "lærte" meg å puste for et halvt år siden gjennom å starte med yoga, der nettopp pusten er hovedfokus. Den har hjulpet meg mye, og jeg er blitt mye flinkere til å bevisst benytte meg av yoga og riktig pusteteknikker gjennom dagene når jeg er annspent på det verste. nå det siste uken har det skjedd mye rundt meg, og det har satt seg fast i kroppen så hardt at jeg ble så annspent og fikk så ryggvondt at jeg ikke klarte hverken gå, stå, bøye meg eller i det hele tatt sette meg ned på en normal måte. Jeg er 28 år. I tre dager nå har jeg mått "jobbe meg gjennom" alle bevegelser jeg har gjort, dvs, om jeg bøyer meg for å sette noe på bordet har jeg vært så annspent, og innser brått at jeg har sluttet og puste, og da må jeg ta meg i det og bruke teknikkene jeg har lært gjennom yogaen til å puste riktig så annspenthet slipper, sakte men sikkert gjennom bevegelsen sann at jeg klarer å sette den tingen ned på bordet. Skjønner? Yogaen har gjort meg mye mer bevisst, og jeg kjenner fortere når jeg glemmer å puste/annspenner meg meg/puster kun fra brystet, sånn at jeg kan slippe og la pusten slippe til heeelt ned til magen og faktisk videre til ryggen/foten om man vil Yogaen i startet følte jeg ikke gjorde noe, men etterhvert som jeg klarte styre pusten gjorde øvelsene at jeg klarte åpne kroppen mye mer og fylle pusten rundt hele kroppen, og fysøern så deilig det er når du føler hvordan det faktisk er å puste helt og fullt! Annbefaler deg og lese og prøve og erfare selv Jeg har gjort dette selv igjenoom http://www.doyogawithme.com/ men er det vanskelig og prøve det ut på egenhånd anbefaler jeg kurs Håper du får erfare det samme som jeg fikk gjort etter 28 år uten å ha klart å trekke pusten ordentlig Lykke til!!
Gjest Skrevet 12. januar 2013 #4 Skrevet 12. januar 2013 Jeg lærte å puste riktig hos en psykomotorisk fysioterapeut, gjennom å øve på ballanse, å gå og stå riktig med føttene, være bevisst på hender og armer osv. Når jeg lærte å gå riktig, ble skuldrene senket og pusten kom dypere ned i lungene. Lykke til enten du velger den ene eller den andre veien mot å få det bedre med pusten!H
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Gjest: Jeg tenkte å prøve pilates for lenge siden (dvd). Men da jeg hørte at det var veldig viktig å puste riktig bestemte jeg meg for å la det være frem til jeg evt. melder meg på kurs eller noe. Bor dessverre ikke i nærheten av kurssted, men må vel gå an å få hjelp av noen som kan de riktige teknikkene. Skal ta en titt på linken din. Tenker det var deilig for deg å endelig puste ordentlig! Oda, har aldri hørt om psykomotorisk fysioterapeut før, men skal finne ut mer om det!
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #6 Skrevet 12. januar 2013 Pilates er kjempefint Og for å si det sånn, når du gir øvelsene litt tid, så kommer pusten automatisk, og det er en utrolig opplevelse Det går nok mye ut på det samme som det de andre nevner her, da youga/pilates også handler om grunnmuskulaturen og balanse osv Jeg har en fin video fra siden jeg absolutt annbefaler å teste som en start, som først og fremst går ut på å åpne kroppen http://www.doyogawit...estorative-yoga Hadde vært moro å høre hva du syns om den om du prøver
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå