aglaea Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har kjøpt en plante med koriander, men skal bare bruke litt i en rett. Ofte blir det jo dårlig før en skal bruke slikt igjen, selv om jeg bruker det en del. Er det mulig å fryse kvister av hele urter, slik at man bare kan ta det opp igjen når en trenger mer?
FruLuna Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har fryst koriander et par ganger, da har jeg tatt av bladene og lagt de i en litt lang og flat boks, slik at det blir et tynt lag. Har funket bra som tilsetning i sauser, wok og lignende, men de taper jo "spenst". 1
aglaea Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2013 Ok. Jeg tar en sjanse, og fryser de. Skal jo stort sett bruke de i supper osv uansett, så har ikke så mye å si om det ikke er særlig "spenst" i de. Takk:)
rockarollawoman Skrevet 15. januar 2013 #4 Skrevet 15. januar 2013 Det er i alle fall bedre å fryse ned det som er til overs, enn å la det stå og prøve lykken når planten er visnet helt, selv om ferske urter er det beste.
Taste of Slow Skrevet 16. januar 2013 #5 Skrevet 16. januar 2013 Hei, jeg bruker ofte å fryse ned alle typer urter - det er jo ofte sånn at man bare trenger litt, og det blir dyrt å kjøpe nye planter så ofte. Jeg pleier å hakke urtene og legge dem i en boks i fryseren, så er det fiks ferdig til å brukes i supper, veggisburgere eller alt annet der de bare skal gi smak og ikke være dekorative.
Golde Skrevet 17. januar 2013 #6 Skrevet 17. januar 2013 Jeg har fryst ned persille - resultatet ble så som så. Vasne blader, men funker ok i supper. Kan ikke måle seg med fersk, men bedre enn ingenting.
PecanPie Skrevet 21. januar 2013 #7 Skrevet 21. januar 2013 Poblemet med urtene man får kjøpt på butikken er at de vokser for tett. Jeg satte en basilikum-plante i en selvvanningspotte og fjernet visne stilker etterhvert. Nå har jeg 4-5 stilker som er veldig fine, men det forsvant jo en del på veien da. Ellers har jeg fryst ned litt, det funker jo fint til på bruke i maten, men som garnityr er fersk best.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå