Gå til innhold

fryse urter?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har kjøpt en plante med koriander, men skal bare bruke litt i en rett. Ofte blir det jo dårlig før en skal bruke slikt igjen, selv om jeg bruker det en del. Er det mulig å fryse kvister av hele urter, slik at man bare kan ta det opp igjen når en trenger mer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har fryst koriander et par ganger, da har jeg tatt av bladene og lagt de i en litt lang og flat boks, slik at det blir et tynt lag. Har funket bra som tilsetning i sauser, wok og lignende, men de taper jo "spenst".

• Liker 1
Skrevet

Ok. Jeg tar en sjanse, og fryser de. Skal jo stort sett bruke de i supper osv uansett, så har ikke så mye å si om det ikke er særlig "spenst" i de. Takk:)

Skrevet

Det er i alle fall bedre å fryse ned det som er til overs, enn å la det stå og prøve lykken når planten er visnet helt, selv om ferske urter er det beste.

Skrevet

Hei,

jeg bruker ofte å fryse ned alle typer urter - det er jo ofte sånn at man bare trenger litt, og det blir dyrt å kjøpe nye planter så ofte. Jeg pleier å hakke urtene og legge dem i en boks i fryseren, så er det fiks ferdig til å brukes i supper, veggisburgere eller alt annet der de bare skal gi smak og ikke være dekorative.

Skrevet

Jeg har fryst ned persille - resultatet ble så som så. Vasne blader, men funker ok i supper. Kan ikke måle seg med fersk, men bedre enn ingenting.

Skrevet

Poblemet med urtene man får kjøpt på butikken er at de vokser for tett. Jeg satte en basilikum-plante i en selvvanningspotte og fjernet visne stilker etterhvert. Nå har jeg 4-5 stilker som er veldig fine, men det forsvant jo en del på veien da.

Ellers har jeg fryst ned litt, det funker jo fint til på bruke i maten, men som garnityr er fersk best. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...