AnonymBruker Skrevet 12. januar 2013 #1 Skrevet 12. januar 2013 Hei! Jeg har satt inn p-stav, og etterpå fikk jeg vite at mange legger på seg veldig mye av p-staven. Hva gjør at man legger på seg av hormonell prevensjon? Er det kun vannvekt og hvor lenge varer det? Anonym poster: ed98d449d7f7e5f0a21269b5b003cb40
Athene Skrevet 12. januar 2013 #2 Skrevet 12. januar 2013 Hos enkelte kan hormonene kroppen tilføres føre til økt matlyst. Og spiser man mer legger man på seg. Så det er ikke slik at prevansjonen gjør at man forbrenner færre kalorier eller noe slikt. Jeg har selv gått på tunge hormonpreparater i perioder, som hadde vektøkning som en veldig vanlig bivirkning. Jeg hadde bare et mer bevisst forhold til ha jeg puttet i munnen (skilte mellom virkelig sult og psykisk sult), så merket jeg ingenting på vekta.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #3 Skrevet 12. januar 2013 Hos enkelte kan hormonene kroppen tilføres føre til økt matlyst. Og spiser man mer legger man på seg. Så det er ikke slik at prevansjonen gjør at man forbrenner færre kalorier eller noe slikt. Jeg har selv gått på tunge hormonpreparater i perioder, som hadde vektøkning som en veldig vanlig bivirkning. Jeg hadde bare et mer bevisst forhold til ha jeg puttet i munnen (skilte mellom virkelig sult og psykisk sult), så merket jeg ingenting på vekta. Og for meg var vanlige p-piller nok til at jeg la på meg mye, selv om jeg hadde nøyaktig samme kosthold (matdagbok har jeg ført i over 5 år pga allergier, og det ble bare en vane til slutt). I følge legen var det trolig stoffskiftet mitt som ble nedsatt, noe som heldigvis rettet seg når jeg sluttet på de etter ca 3 måneder.
Athene Skrevet 12. januar 2013 #4 Skrevet 12. januar 2013 Og for meg var vanlige p-piller nok til at jeg la på meg mye, selv om jeg hadde nøyaktig samme kosthold (matdagbok har jeg ført i over 5 år pga allergier, og det ble bare en vane til slutt). I følge legen var det trolig stoffskiftet mitt som ble nedsatt, noe som heldigvis rettet seg når jeg sluttet på de etter ca 3 måneder. Da dreier det seg om en skjelden medisinsk tilstand og krysseffekter, og noe som neppe er relevant for TS. Når det står "vektøktning" som bivirkning i pakningsvedlegget er det knyttet til økt apetitt og ikke stoffskifteproblemer.
Gjest Gjest Skrevet 12. januar 2013 #5 Skrevet 12. januar 2013 Da dreier det seg om en skjelden medisinsk tilstand og krysseffekter, og noe som neppe er relevant for TS. Når det står "vektøktning" som bivirkning i pakningsvedlegget er det knyttet til økt apetitt og ikke stoffskifteproblemer. hadde det ikke da bare vært notert "øke apetitt" i stedet?
Athene Skrevet 12. januar 2013 #6 Skrevet 12. januar 2013 hadde det ikke da bare vært notert "øke apetitt" i stedet? Det er ikke slik juristspråket i pakningsvedlegg fungerer. Har lest en del om vektøkning og hormoner i forbindelse med ulike hormonkurer jeg har vært på, så kan litt om emnet for å slippe å oppleve dette selv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå