Gå til innhold

Får ikke sove

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har den siste uken slitt veldig med å sovne, og når jeg først sover, så sover jeg veldig urolig og kun i noen få timer. Jeg har prøvd å døgne for så å legge meg tidlig. I dag la jeg meg for eksempel klokken ni (døgnet natten før), men våknet igjen kl. 24. På dagtid går jeg rundt å kjenne meg sliten, men får fortsatt ikke sove. Det skal sies at jeg nettopp har kommet tilbake til Tromsø, så mørketiden kan kanskje ha noe med dette å kjøre? Er bare så utrolig lei av og ikke få sove. Føler jeg har prøvd alt, type ikke drikke kaffe på ettermiddagen, ta det med ro før sengetid, trene... osv. Det er nesten så jeg vurderer å bestille en time hos legen, for dette går jo at jeg ikke fungerer optimalt i hverdagen.

Noen som har noen gode tips?

Anonym poster: fbe209334637f55052efff124ec71581

Videoannonse
Annonse
Gjest Funky Punk
Skrevet

Har det slik i perioder :(

Nå er en slik periode. Får ikke sove før 4-5 tiden og må opp igjen senest kl 8 pga bikkja.

Døgne har aldri hjulpet meg, blir nesten bare verre av å gjøre det.

Jeg bruker innsovningstabletter. Skal ta en i morgenkveld siden jeg nå har slitt med det 3 dager på rad. Vil helst ikke ty til det med en gang i håp om at jeg klarer å fikse det selv, så derfor venter jeg et par dager med å ta en

Skrevet

Kan nok ha noe å gjøre med mørketida, ja. Har du mulighet til det, bør du prøve å være ute de timene det er lyst ute nå, hvis ikke kan det hjelpe å bruke en dagslyslampe noen timer midt på dagen. Ellers kan du be legen skrive ut en resept på melatonin til deg.

Jeg har insomnia, og har prøvd det meste. For meg er det egentlig ingenting som hjelper, med unntak av innsovningstabletter. Men jeg tar ikke disse med mindre jeg skal reise/kjøre bil dagen etter eller lignende og MÅ være maks skjerpet og uthvilt.

Men det er ting som jeg bruker for å slappe av:

- eliminer stress - tenker du på noe/bekymrer deg? Forsøk å løs det når du er våken, og øv deg på å mentalt "låse ned" problemer når du skal sove - da skal du hvile, ikke fikse verden

- yoga og meditasjon

- melatonin (søvnhormoner)

- varm dusj (helst med lite lys på badet slik at kroppen ikke våkner av lyset)

- stå opp hvis du ikke sovner etter en gitt tid (for meg ca. 1 time) og ikke legg deg før du er trøtt igjen.

Skrevet

Døgnig funker aldrig for meg :( Våkner etter fire timer igjen og før ikke sove mer...

Hvis du røyker eller snuser, så hjelper det å kutte ut nikotin 3-4 timer før senge tid, selv har jeg har ikke disiplin til å gjennomføre den...

Ikke sitt foran PC eller TV.

Varmt bad funker veldig bra :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...