Gå til innhold

Kutte ned på Facebook

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er nesten litt flaut, men sikkert noen her som forstår problemstillinga.

Noen ettermiddager og kvelder kan jeg sitte på facebook kontinuerlig. Ellers kan jeg sjekke fb om natta om jeg våkner, det er det første jeg sjekker om morgenen, jeg sjekker kontinuerlig gjennom dagen, og bruker sikkert mange timer på å surfe der hver dag. Når jeg tenker etter, blir jeg faktisk litt flau over det. Jeg skulle ønske jeg greide å gå inn på fb kanskje en gang i uka, og gå ut igjen etter et kvarter, men jeg GREIER IKKE! Jeg er så hekta og redd for å ikke få med meg noe. Mye bra med fb, men akkurat nå forbanner jeg hele greia. Er klar over dette er mitt ansvar og at jeg bare kan slutte, men det er lettere sagt enn gjort.

NOEN SOM HAR TIPS?! Syns det blir ganske trist at en bruker så mye av fritida si foran en skjerm............

Anonym poster: 026bd0b5c200559a7a9b83d7e606e944

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hva er det å bli hekta på? Skjønner ikke greia. Er det sååå spennende å vite hva folk har spist til middag eller hvor mange ganger de har trent denne uka?

Gjest Raindrops
Skrevet

Hva er det du finner interessant da? Spiller du noen spill eller ser du bare på hva andre gjør?

Skrevet

Hvor mye tid bruker du i ca timer pr dag?

Skrevet

Spørsmål nummer en: Hvorfor MÅ du kutte ned? Joda, det er dumt å bruke fritida si foran en skjerm, men hvis det gjør deg glad, hvorfor ikke? Sånn som ting er nå, har de fleste kontakt gjennom facebook istedenfor og møtes hver dag. Sånn er ihvertfall min omgangskrets og jeg (19 år)..

Du kan jo prøve å ringe venninner, legge litt flere planer osv? :) Jeg ser ikke problemet, men dersom DU føler det er et problem, er dette et par tips.

Elsker Facebook, jeg!

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke facebook-konto engang og er veldig glad for det. Jeg tror det er mange som deg, de blir faktisk avhengig og som rusmisbrukere føler de seg dårlig når de ikke får tilgang. Da hjelper kanskje bare å kutte hele driten.

Håper at flere innser at de er en vare som facebook selger, nemlig veldig privat informasjon om seg selv og sine vaner. Heldigvis er jeg såpass gammel at det er fremdeles akseptabel å ikke bruke facebook, tror det hører mye til for alle under 30, man blir jo nesten persona non grata.

Anonym poster: 1c0266245aa64c0cd58b090e4edaf699

Skrevet

Been there;) Nå er det mye bedre. FB har ikke kontroll over meg. Jeg har kontroll over FB. Det føles veldig bra!

Hva er det du liker ved FB? Er det at det "skjer noe?" Isåfall kan du jo la noe skje selv... For å kunne slutte med noe man er avhengig av, er det viktig å ha en eller annen form for erstatning. Når du føler behov for å gå inn på FB, kan du f.eks. ringe ei venninne, gå en tur, rydde i huset etc. istedet - alt etter hva som passer for deg.

Du kan gjerne også sette på en alarm, der du bestemmer på forhånd hvor lenge du skal sitte på FB. Det er greit å ha en plan om hva du skal gjøre etterpå, så du ikke blir sittende lengre enn planlagt.

Det er sikkert lett å "straffe" seg selv fordi du sitter for lenge på FB, men det er ikke noe vits i. Gjør heller noe annet du liker bedre, så vil du se at fokuset kan flyttes fra FB og over på alle de andre tingene livet har å by på:) Da har du ikke behov for å måtte legge "forsvarsplaner" lengre:)

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...