Gå til innhold

Ppiller, reit og hoppe over mensen

Fremhevede innlegg

Skrevet

Når man hopper over mensen så hopper man jo over en uke. Om man gjør dette ofte vil man bruke opp ppillene før ? På en måte? Har hørt om jenter som bare har mensen noen få ganger i året.. Det jeg lurer på er hvordan får de det til? Jeg får forresten dekket hundre kroner(under 21 år) og har reit 3.. Om det har noe å si ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det har ingenting å si for om du får ny resept eller avslaget på hundre kroner.

Jeg er for gammel til å få avslaget, men jeg har aldri hatt vanskeligheter med å få ny resept på p-piller selv om jeg vanligvis velger å menstruere kun to ganger i året.

For meg fungerer dette veldig godt og legen min har sagt at det er helt ok å gjøre det på den måten. Andre kan ikke hoppe over pillefri uke med like stor suksess, da de ofte får mellomblødninger eller spotting om de hopper over mer enn en eller to ganger, så det er nesten noe du må teste selv om du ønsker å kun menstruere et par-tre ganger i året.

Reit betyr hvor mange ganger du kan ta ut antallet på resepten. For min del står det vanligvis 3x21 reit 4, som betyr at det er 3 brett med 21 piller (en eske), og jeg kan få totalt fire esker, eller 12 brett før resepten er oppbrukt. Du kan velge selv om du vil ta ut alt eller komme tilbake for en og en reit.

Selv om man hopper over pillefri uke hver måned, og går 12-13 uker i "minus" på ett års forbruk av p-piller, er det ikke noe problem å få ny resept selv om du er "for tidlig ute".

Håper dette gir deg svar på det du lurer på.

Gjest Meg igjen
Skrevet

Takk for utfyllende svar! :)

Men nå varer jo en resept i tre år. Om jeg "bruker opp" kvoten for et år, må jeg da få ny resept? :)

Skrevet

Reit 3 betyr at du kan ta ut den første gangen og 3 ganger til, altså fire ganger. Det holder til ett år.

Om du tar ut siste pakke noen mnd før har ingen ting å si. Det er ikke akkurat et preparat man kan ta som rus eller bli avhengig av.

Anonym poster: e936b0432ba4c8ea46eb1cb8c7706b11

Gjest Meg igjen
Skrevet

Ja oki. Men om jeg står der i slutten i året og har brukt opp for det året og er tom for piller?:)

Skrevet

Da ringer du fastlegen din mens du er på siste pillebrettet og sier at du trenger en ny resept.

Verre er det ikke.

Skrevet

Reit 3 betyr at du kan ta ut den første gangen og 3 ganger til, altså fire ganger. Det holder til ett år.

4 pakker * 3 brett * 4 uker = 48 uker. Det holder ikke i et år uansett om man har en pillefri uke hver 4. uke.

Jeg tar forøvrig pillene kontinuerlig og har ikke mensen, det har aldri vært noe problem med tanke på resept. Jeg bruker altså 9 uker på en pakke, 3 uker mindre enn man ville brukt om man hadde pillefri uke.

Anonym poster: 3ba04c609ffecfde057be0b9b32c250c

Skrevet

på min resept står det "reit 3 år" så jeg kan bruke den i 3 år og ta ut så mange pakker jeg vil. synes det er veldig greit da jeg selv aldri har mensen så det går noen ekstra pakker... :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...