AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 I det siste har jeg, blant venner og på nettet, lagt merke til at det er mange som sier at det er minst like ille å bli kalt tynn som det er å bli kalt feit. Er det egentlig det? Jeg har vanskelig for å tro det, men så har jeg aldri vært undervektig heller da. Jeg er selv normalvektig, men opplever hele tiden det presset om å være tynn, tynn, tynn. Det er også mange som sier at "du ville aldri gått til en feit person å sagt at h*n var feit", ikke det? Bare se på media, osv, det er ikke akkurat en høy terskel for å kalle andre som overhodet ikke er overvektige, for feit? Nysgjerrig på hva andre mener Anonym poster: e3be64fc63bfdafff5b7cbe5c4a9f4ae 3
Gjest gressløk Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Når folk sier "ja, du har blitt mye tynnere" osv. tar jeg ikke det positivt nei, siden jeg prøver å få opp muskelmassen min igjen, men sliter med dårlig matlyst.
Gjest Lurifix Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Verre å bli kalt feit synes jeg. Men er da ikke noe særlig når noen sier "herregud så tynn du er" til deg. Du vil jo verken være feit eller tynn, du har lyst å være attraktiv. 2
pinar Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Det er det nok indiviuelt hvordan folk opplever. Personlig vil jeg mye heller høre at jeg er tynn enn feit/lubben/chubby. 3
Gjest Funky Punk Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Jeg syns det er verre å bli kalt feit Var veldig tynn når jeg var ung voksen, og opplevde at det kanskje var litt slitsomt når folk påpekte hvor tynn jeg var, men jeg følte aldri at de sa det på en nedsettende eller fordømmende måte. I dag er jeg overvektig og føler at det er forferdelig å få høre at jeg er feit. Mest fordi folk forhåndsdømmer og tror jeg er lat og spiser godteri hver dag og at jeg bare burde ta meg sammen Men det jeg ikke skjønner er hvorfor folk føler det må påpeke vekten til folk Jeg visste at jeg var tynn når jeg var tynn, jeg vet jeg er overvektig i dag. Er jo ikke slik at jeg i dag går rundt og tror jeg er tynn og trenger å bli fortalt det motsatte Endret 11. januar 2013 av Funky Punk 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 Det er mye verre å bli kalt feit, synes jeg. Anonym poster: 5fcc5dcf97147016734d774957dcc15f
-lykke- Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 Jeg tenker at når noen sier noe negativt om kroppen til en person, uansett om det gjelder overvekt eller undervekt, så er det aldri hyggelig. Er klart at noen bryr seg mer eller mindre om andres meninger, men poenget er at det er så stort kroppsfokus nå i dag og da er det ikke noe særlig å få kritisert kroppen, uavhengig av hvor kritikken blir rettet. Samtidig er det jo mye mer akseptert (og av enkelte ønskelig) å være undervektig enn overvektig. Synes en skal holde seg for god til å si noe negativt om andres kropper. Da får en heller holde munn 1
Cupcake92 Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 Ja, det er nok på mange måter verre å bli kalt feit, fordi det ikke er akseptert på samme måte som å være tynn. Men det betyr ikke at man skal slenge med leppa til tynne folk heller, for det er ikke hyggelig å høre. Fikk en kommentar fra søsteren min her om dagen som jeg syntes var lite hyggelig. Hun sa "hvis du blir tynnere nå blir du ekkel". Det skal sies at jeg syntes jeg er normalvektig, og enten mennesket er tykt eller tynt kan mann holde nedlatende kommentarer for seg selv. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 ''Feit'' er som oftest brukt som skjellsord fremfor tykk/overvektig. Så sånn sett synes jeg at å bli kalt feit er verre enn å bli kalt tynn, fordi selve ordet er nedsettende. Men ''du er altfor tynn, du burde legge på deg'' osv er jo heller ikke noe hyggelig. Men hvorfor MÅ du kommentere vekten til andre i utgangspunktet? Anonym poster: 95fa439c5c6fbd31f855c25d6e294a6b
popnagle Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Tynne syns det er verst å bli kalt tynn, feite syns det er verst å bli kalt feit. 3
Vulpes Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Jeg vil tro at gjennomsnittspersonen i dag vil synes det er verre å bli kalt tjukk enn tynn. I hvert fall når det er snakk om jenter. Jeg personlig kan bli glad om noen sier at jeg har gått ned i vekt eller til og med om noen bekymret sier at jeg ikke må bli tynnere nå/at jeg er litt for tynn, mens om noen skulle sagt at jeg var blitt litt smålubben hadde jeg ikke akkurat hoppet i taket for det. (PS: Jeg er ikke for tynn eller sliter med kroppen/kroppsbildet altså, men hadde noen tynne år i slutten av tenårene hvor jeg slet med å spise grunnet manglende sultfølelse og mye kvalme.) 3
skreppamedleppa Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Dette har det vært mange tråder om tideligere. Nå vet ikke jeg hvordan det er å bli kalt feit og når man ikke vet hvordan det er å være overvektig/feit så blir jo sammenlignings materialet noe ujevnt så jeg kan nok ikke vite hvordan det er. Å bli kalt feit er nok verre enn å bli kalt tynn, men det er blitt mye vanligere å bemerke tynne mennesker eller hvor vanlig det er å se kommentarer til tynne mennesker vs det motsatte. kommentarer ang feite folk blir ofte gjort bak ryggen på de, mens det oppfattes som helt greit å si nedlatende kommentarer til tynne mennesker. Hva som er verst og hva som er best blir jo helt tullete å diskutere synes jeg, hva er best og verst av kommentarene ”for et fettberg” vs ”bare hunder tygger på bein, menn vil ha EKTE kvinner”.. Hvor mange ganger har ikke disse to ordene ”EKTE kvinne” blitt skrevet her inne på kg? Jeg tror tykke mennesker legger merke til alle kommentarene og all mobbingen og såre kommentarer om overvekt, og fettberg, og jeg tror tynne mennesker legger merke til kommentarer om EKTE kvinner, guttebarn og sondenærings uttalelser og jeg tror ikke nødvendigvis det ene er bedre enn det andre, eller at man behøver å slåss om hvem som blir såret mest når ordene flyr, eller hvem som har mest grunn til å føle seg mest såret, en uting er det likevel å drive å kommentere andres kropper på negative måter. 5
StellinaX Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 Tror det føles værre for de fleste å få høre at de er feite enn tynne. Men jeg synes ingen av delene er ok å slenge ut til folk. Jeg har alltid vært slank og har fått noen uspiselge kommentarer opp gjennom, som at jeg ser syk ut (har aldri hverken sett syk ut eller vært syk mtp vekten), at jeg er heldig som kan spise hva f... jeg vil (tull), at det er finere med litt kvinnleige former etc. Jeg tror det er mer sosialt akseptert ( i media bl.annet) å kalle slanke mennesker for for tynne og dra lite-kvinnelige-former-kortet på oss, tillegge oss mat- og treningshysteri etc. enn vice versa. Men jeg vet jo at det foregår mye mobbing andre veien også, om enn kanskje ikke like mye in your face(?). Jeg personlig kunne ikke brydd meg mindre om hva folk måtte mene om kroppen min, men jeg liker ikke når man begynner å definere hva som er en normal kvinnekropp f.eks, (noe som skjedde til gangs da Helle Vaaglands twitterbilde var i media for en tid tilbake). Jeg som har den slanke kroppen jeg har og i tillegg har båret frem to barn helt problemfritt, trenger ikke å få høre at jeg burde veid 20kg mer for å være en sunn og "normal" kvinne. Jeg er begge deler nemlig. Overvektige kvinner får ikke høre at de har lite kvinnelige former og har unormale kvinnekropper. (ikke i media i hvertfall). Men når det er sagt, så er det helt sikkert vondere for en som sliter med vekten å lese/få høre drittkasting enn det er for meg å lese/få høre at jeg er for tynn og burde legge på meg. Jeg er fornøyd med kroppen min og jeg er ikke for tynn. Konklusjonen er at jeg synes drittkasting er ugreit samme hvem målgruppen er, men jeg tror som sagt at det nok føles værre for personen som er overvektig å få dritt om kroppen sin enn for en som er slank. I de fleste tilfeller. 1
StellinaX Skrevet 11. januar 2013 #14 Skrevet 11. januar 2013 Du sier det jeg tenker, Spreppamedleppa (fantastisk nick ).
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #15 Skrevet 11. januar 2013 Det har mye å si på maten det blir sagt på. Når jeg får hør "herregud så tynn du eeeer" i ett hysterisk og skingrene tonefall, tar jeg det veldig innover meg. Jeg er tynn som en strek og sliter med å gå opp i vekt, så det at noen påpeker det på en nedlatende måte gjør meg ganske trist. Men samtidig så er overvekt ett like stort problem for den det gjelder, så jeg regner med at det er sårende for den som får høre de er tykke også. Syns ikke man skal snakke nedlatende til noen jeg, uanset om det er for at man er tynn eller tykk. Man vet jo ikke hvilken årsak det er til at personen er som den er. Gikk forresten i klasse med en som hadde anoreksia, og da lærer man seg fort at man må være forsiktig med å påpeke vekten til noen Anonym poster: 35c0a285fdc37e83276b5b261560107e
skreppamedleppa Skrevet 11. januar 2013 #16 Skrevet 11. januar 2013 Du sier det jeg tenker, Spreppamedleppa (fantastisk nick ). (og sånn btw takk for det ) 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #17 Skrevet 11. januar 2013 Etter personlige erfaringer så vil jeg si at det kan være like sårende. Jeg ble stadig kalt stilken, pinna, skjelettet osv. I gymtimene ville ingen være på lag med meg fordi jeg var så spinkel og jeg fikk stadig høre at andre var redd for å "knekke" meg i gymmen. Anonym poster: ff60917c2bd95e7e2fe8a9edf5191725
Gjest Nikee Skrevet 11. januar 2013 #18 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Personlig har jeg aldri vært overvektig, men jeg har derimot vært veldig tynn (naturlige årsaker), jeg hadde hofter som stakk ut, og veldig tynne armer og bein. Jeg husker fremdeles hvor forferdelig det var når totalt fremmede unger på skolen kom opp til meg bare for å påpeke HVOR tynn jeg var, konstante kommentarer om at du må ha anoreksia - det er ikke naturlig å være så tynn osv osv. Det verste var i grunn når vi hadde familiebesøk og en litt fjerne slektning alltid og jeg mener alltid skulle si ting som: Herregud jente du må spise! Er det rart ingen ser deg? Så for min del har i alle fall alltid det her vært et ganske sårt punkt, jeg kunne ikke noe for at jeg var så tynn, det ligger i familien, det tok lang tid å legge på meg. Det verste ellers var ingen (utenom familien min) tok det alvorlig fordi, som en lærer sa: Det er jo ikke det verste folk kan si om deg. EDIT: Det har fått meg til å aldri si noe vondt om andres kroppsfasong, nettopp fordi alle har opplevd ulike kommentarer som sårer. Å bli kalt tannpirkeren, eller anoreksia-jenta er ikke gøy bare fordi man er tynn. Endret 11. januar 2013 av Nikee
Klaine Skrevet 11. januar 2013 #19 Skrevet 11. januar 2013 Verre å bli kalt tynn for det kan man som regel ikke gjøre noe med. 2
Gjest strykebrett Skrevet 11. januar 2013 #20 Skrevet 11. januar 2013 Generelt sett så er det jo ansett som mer negativt å være tykk enn tynn i dagens samfunn. Å være slank frbindes med å være sunn, at man har selvkontroll, og at man er sterk. Æ være tykk forbindes med det motsatte. Det er side på side i ukebladene om hvordan man kan oppnå målet om å bli tynn. Det er noe mange ønsker seg. Derfor syns jeg det er verre å kalle noen tykk. Jeg sjønner at mange har blitt utsatt for negative kommentarer om at de er tynne, og at dette kan være sårende, men sånn alt i alt så syns jeg det er verre å kalle noen tykk. Når det er sagt så bør jo folk holde kjeft om andre sin kropp uansett da.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå