Gå til innhold

hallusinasjoner om natten


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

hei.

I det siste har jeg vært veldig plaget av at jeg ser ting som ikke er der rett før eller rett etter jeg har sovnet. Ser ting på veggen, mennesker, skygger, edderkopper,tråder, skruer og andre ting.

Jeg har ganske mange søvnproblemer fra førav.jevnlig med søvnparalyse, nattskrekk , mareritt og forstyrrelser i REM-søvnen. Disse synene forsvinner etterhvert men det er veldig ekkelt når det pågår.. jeg blir redd og det hjelper ikke akkurat for angsten jeg har hatt for å sove.

Noen med erfaringer? hvordan kan jeg få det til å slutte?

Jeg går på medisiner (seroquel) før jeg legger meg.

Anonym poster: 7e80a0745ee06c133c62446b3da4c2b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har vært plaget med søvnparalyse selv... Har ikke så mange gode råd å komme med, men jeg syntes det ble mindre ubehagelig når jeg ble mer bevisst på at det jeg ser ikke er reelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hallusinasjoner rett før du sovner eller våkner heter hypagogne hallusinasjoner og er ganske vanlig hos friske folk sånn jeg har hørt. Søvnparalyse opplever jeg av og til. Faktisk for to netter siden. Det var litt merkelig. Våknet med hjertebank og angst når det har skjedd før (3 ganger, dette var 4.). Denne gangen var det rensende på meg. Våknet å følte noe negativt hadde forlatt meg.

Kan ikke så mye om dette. Bare vet dette kan følge med søvnforstyrrelser, angstlidelser og depresjon f.eks. Angst og depresjon fører ofte til søvnforstyrrelser og.

Disse to fenomenene har kommet i perioder med meg hele livet.

Tar du medisinen for disse problemene eller tror du den kan være grunnen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh lord, har hatt flere tilfeller med hypnagoge hallusjinasjoner, involvert med overdimensjonerte ederkopper.. med min skrekk for ederkopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg har vært plaget med det samme. Det er helt grusomt. Figurer, kurver, mennesker, eventyraktige figurer - alle i gråhvite toner som kom ut fra veggen og opp fra gulvet og svevde rundt meg. Gudskjelov er dette mange år siden nå.

Mine hallusinasjoner dukket også opp i mørket, etter jeg hadde lagt meg og før søvn.

Jeg er veldig sikker , noe jeg også diskuterte med legen min på den tiden, at disse synene ble utløst av den nye medisinen jeg gikk på da; Seroquel...

Er det lenge siden du begynte på den medisinen...?

Anonym poster: ad1d9467a5a78653e41fd4ceeefd29b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det mye før når jeg var deprimert og mye stresset. Nå er jeg ikke deprimert lenger men innimellom når jeg er stresset så kan jeg få en søvnparalyse igjen. Det er ekkelt ja, men jeg har opplevd det så mye at jeg ikke lenger blir redd.

Hvis du har mye stress i livet ditt så bør du prøve å finne en løsning på det, du kan få andre somatiske plager av stress over tid, det har jeg fått selv og det er ikke verd det!

:hug:

Anonym poster: f5818b29edc8e739ec95acc4828adbf1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, har dette i perioder jeg også, men for det meste er det hørselshallusinasjoner og sensoriske og kroppslige hallusinasjoner jeg erfarer. Som at noen står eller ligger over brystet, at jeg føler jeg skriker når jeg egentlig ikke lager en lyd, kan føle at jeg detter på gulvet og kaver rundt, at noen tar på meg, snakker rundt meg, skritt og andre lyder..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har selv hatt hørselshallusinasjoner i perioden rett før søvn, under søvn, og jeg fikk denne forklaringen av legen: det kan være at du er blitt såpass bra nå, at det er din indre stemme som endelig får komme frem. Du har ikke hørt den på lenge, og oppfatter den derfor som noe fremmed. Om dette faktisk går an eller ikke, vet jeg ikke. Men legen var så overbevisende, at siden har jeg ikke hørt denne stemmen når jeg skulle sove :)

Må jo legge til at min hallusinasjon gikk ut på at jeg hørte en stemme som snakket til meg/om meg, men ikke var fiendtlig. Og at jeg var på vei ut av en depresjon da dette oppsto.

Anonym poster: 4c11bda4edce293f3ce219f1d29121bd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

jeg begynte og såve med et svakt lys på, da sluttet dette. med en gang jeg såv i et helt mørkt rom kom det tilbake .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
På 11.1.2013 den 22.20, Jazne skrev:

Oh lord, har hatt flere tilfeller med hypnagoge hallusjinasjoner, involvert med overdimensjonerte ederkopper.. med min skrekk for ederkopper.

 

Anonymkode: 8ebd4...41f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jegskulleønskeat

Dette høres for meg nesten ut som psykose, som selvsagt kan forverres evt oppstå ved dårlig søvnkvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...