Wolfmoon Skrevet 12. januar 2013 Forfatter #21 Skrevet 12. januar 2013 Vel, siden jeg ikke kjenner noen som kan være barnevakt hver dag, så ville det jo være en helt uholdelig situasjon å ikke kunne forlate hunden. Altså ikke bare et problem og slitsomt, men en umulig situasjon. Kan jeg forresten spørre om hva slags hund du har?
Gjest Uanonymbruker Skrevet 12. januar 2013 #22 Skrevet 12. januar 2013 (endret) - Endret 17. januar 2013 av Uanonymbruker
RoH Skrevet 12. januar 2013 #23 Skrevet 12. januar 2013 Jeg har "altid" hatt hund. Også når jeg bodde i blokk. Bor langt ute i hutiheita så nå er det ikke noe problem å ha svinepelsene ute. Om jeg skulle hatt hund i blokk igjen tror jeg at jeg hadde satsets på en type hund som ikke lagde for mye støy, ikke mye sutring og piping. Det blir for slitsomt. Hunder har ikke noe problem med å sove / slappe av 15-20 timer i døgenet. Idielt sett bør de fleste sunnne hundetyper ha 10-20 timer med aktivitet i uka. Har du ikke denne tiden / orken dropp brukshund. Det er masse gode hunder å få tak i om du bare er litt tolmodig. Har en AH inne nå. Han har skada poten under opptrening til femund 400 og måtte amputere en tå. Helt uproblematisk med 8-10 t alene.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 12. januar 2013 #24 Skrevet 12. januar 2013 (endret) - Endret 17. januar 2013 av Uanonymbruker 1
RoH Skrevet 12. januar 2013 #25 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Har du en hund som sover 20 timer i døgnet så trenger du en smekk i bakhue. Det er 4 timer igjen av døgnet. Og en hund trenger mye mere enn 10 timer aktivitet i uka, spesielt en brukshund. Min er ikke det, og den hadde gnagd hull i veggene mine og kastet seg selv ut fra en klippe om det eneste av aktivitet den fikk var to timer med personlig kontakt og aktivisering om dagen. Om det er uproblematisk med 8-10 timer alene kommer an på både deg og hunden, det kommer ikke automatisk hos de aller aller fleste. Javel. Nå er jeg usikker på om de sover eller bare ligger å slapper av. Så ta deg tid til å lese hele setningen og reflekter litt over sannheten. Hvor mange timer med aktivitet har dine hunder i døgnet? I løpet av uken? I løpet av et helt år? Tviler sterkt på at du faktisk bruker mer enn 4 timer i snitt på hunden din pr. døgn. De hundene jeg har inne flyr ikke rundt og maser når jeg ikke trener / klapper eller på annen måte gir dem oppmerksomhet. Når de er ute sammen med de andre hundene må de gjerne leke og rumle rundt så mye de vil så lenge de ikke bjeffer og uler. Men min erfaring er at hunder som trenes opp til 200-300 km i uka pluss foring og stell er mer enn godt fornøyde med dette. På turer og i forkant av løp ol. får de sef. mye mer oppmerksomhet, men dette utgjør uansett ikke mer enn maks 20-30 t med oppmerksomhet rettet mot hundene i uka. Å være i samme rom eller i nærheten av hunden er ikke oppmerksomhet rettet mot hunden. Endret 12. januar 2013 av RoH 1
RoH Skrevet 12. januar 2013 #26 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Vedrørende søvn / hvile bygger dette på egen erfaring fra sånn omtrent 50 hunder siste 20 årene. Om du gidder å kikke litt rundt på nettet ser du at ganske mange andre har kommet til samme konklusjon. http://www.canis.se/innlegg.php?nr=37053&start=1 http://www.montereyherald.com/mld/montereyherald/living/13274215.htmhttp://www.montereyherald.com/mld/montereyherald/living/13274215.htm Endret 12. januar 2013 av RoH
altflyter Skrevet 13. januar 2013 #27 Skrevet 13. januar 2013 jeg har hund alene (det var ikke oprinnelig planen, men plutselig ble det sånn). Det går fint, men det forutsetter at man har tid til å gå på tur med den, og ikke ha for mange planer. Man kan ikke bare dra ut uten å ha hundepass, og den krever mye. Det er et stort ansvar, men for meg er det verdt det. Bare du har tiden til det, tror jeg du vil klare det fint!
Gjest Skrevet 13. januar 2013 #28 Skrevet 13. januar 2013 Javel. Nå er jeg usikker på om de sover eller bare ligger å slapper av. Så ta deg tid til å lese hele setningen og reflekter litt over sannheten. Hvor mange timer med aktivitet har dine hunder i døgnet? I løpet av uken? I løpet av et helt år? Tviler sterkt på at du faktisk bruker mer enn 4 timer i snitt på hunden din pr. døgn. De hundene jeg har inne flyr ikke rundt og maser når jeg ikke trener / klapper eller på annen måte gir dem oppmerksomhet. 30 minutter morgentur - 30 minutter tur når jeg kommer hjem - 2 timers tur etter middag - 30 minutters kveldtur. Og ca 1-2 timer med hjernetrim. Og alikevel er hunden oppe å tusler flere ganger når jeg er hjemme. Spiser litt, leker litt, koster litt. Og min er i tillegg ute et par timer til i løpet av dagen. Hadde min sovet 20 timer ville jeg blitt alvorlig bekymret for at noe var galt
RoH Skrevet 14. januar 2013 #29 Skrevet 14. januar 2013 30 minutter morgentur - 30 minutter tur når jeg kommer hjem - 2 timers tur etter middag - 30 minutters kveldtur. Og ca 1-2 timer med hjernetrim. Og alikevel er hunden oppe å tusler flere ganger når jeg er hjemme. Spiser litt, leker litt, koster litt. Og min er i tillegg ute et par timer til i løpet av dagen. Hadde min sovet 20 timer ville jeg blitt alvorlig bekymret for at noe var galt Bra for deg og din hund. Høres ut som om du omtrent bruker 4-5 timer på hunden om dagen. Min erfaring er at dette er mye mer enn det folk flest bruker. Men Fido er sikkert storfornøyd. Om du kommer hjem fra arbeid kl 17 er du ferdig med hunden kl 21. Alle hverdager. Eller om du har en pause på 1 t. er du ferdig med hunden kl 22. Hadde passet godt som handler på et langdistanse spann. På hverdagene. Om du legger til 1 t med vanning / foring og møkkplukking + alle helger fra august mai. Men blir jo ikke mye tid til kino, treffe venner, slappe av foran tv. eller familie på det viset.
Gjest Skrevet 14. januar 2013 #30 Skrevet 14. januar 2013 Etter 9 timer alene tid drar jeg uansett ikke et sted hunden ikke kan være med, eller at jeg får noen til å passe han! Kino, treffe venner o.l gjør jeg i helgene :-)
Gjest Uanonymbruker Skrevet 14. januar 2013 #31 Skrevet 14. januar 2013 Etter 9 timer alene tid drar jeg uansett ikke et sted hunden ikke kan være med, eller at jeg får noen til å passe han! Kino, treffe venner o.l gjør jeg i helgene :-) signerer denne
Portvinpiken Skrevet 15. januar 2013 #32 Skrevet 15. januar 2013 Takk for svar, det er mulig jeg overtenker litt Har dere noen løsning hvis noe skulle skje? Ikke for å krusemaksimere, men hva hvis dere f.eks. havner akutt på sykehus? Har dere en nødløsning klar? Og hvor lenge er dere borte fra hunden i strekk (oppvokst på gård der noen alltid er hjemme ) Jeg opplevde for noen år siden akkurat det du snakker om som krisemaksimering, men det kan faktisk skje noe så det er greit å være forberedt. Jeg fikk faktisk en akutt hjerneblødning alene hjemme sammen med hundene og tilbragte de påfølgende 5 ukene på intensivavd på sykehus mellom liv og død... På den tiden hadde jeg "bare" tre hunder og det jeg opplevde var at familie og venner rundt meg stilte opp og tok seg av hundene så ingen behøvde å bli satt på kennel. I ettertid har - og med en stadig voksende flokk (har hatt inntil åtte hunder) så har jeg alliert meg med likesinnede hundevenner hvor vi har gjensidige avtaler om at hvis noe skulle skje så stiller vi opp for hverandre. Jeg har til og med i ettertid tenkt på hva som kan skje om jeg dør... det er selvfølgelig krisemaksimering, men siden jeg opplevde det jeg gjorde i ung alder, så jeg at det faktisk kan skje "selv den beste" hehehe. Ellers så kan jeg berolige med at hvis noe fryktelig skulle skje (bilulykke eller noe), så vil politi, brannvesen ta hånd om hunden(e) dine og kontakte nærmeste familie, eller evt få de på en kennel. Angående alene hjemme så har mine vært alene fulle arbeidsdager, og har jeg jobbet overtid så har jeg hatt en hundepasser jeg kan kontakte som har nøkkel til huset og kan lufte hundene for meg. Det jeg har opplevd er at det er superviktig å tilrettelegge på en god måte når man er alene med hund(er). Det finnes i dag hundebarnehager, og hundeluftere. En kan alliere seg med venner, bekjente, familie og naboer som en betaler for hundelufting. Det er ikke tvil om at det er mer "jobb" å være alene med hund, men SÅ mye mer jobb er det dog ikke. Er man syk så klarer man som regel å få stagget seg ut av sengen og luftet hunden. For meg var det faktisk så viktig å tilrettlegge at jeg kjøpte hus med stor hage også :-). Da er det lettere de gangene man er syk å slippe å vandre gatelangs på tur. Det positive tror jeg, er at hunden får være med på mye mer enn om man er to. I den forstand at man er mye flinkere til å ta med hunden når man skal ærender i butikken etter jobb, og på besøk. Man blir jo litt mer "låst" ved at man faktisk MÅ rett hjem etter jobb for å ta vare på hunden, og man kan ikke stikke ut å møte venner å gå på byen en kveld etter at man har vært på jobb. Helgene var også hellige i den forstand at jeg synes 5 ukedager var mer enn nok med alene hjemmetid for en hund. Igjen kommer dette med hundepasser inn i bildet. Så derfor var jeg snar med å få meg dette slik at jeg faktisk kunne gjøre noe en helg hvis jeg "måtte" eller ønsket. Dog var/er det sjeldent. Rutinen ble å komme seg hjem etter jobb så fort som mulig og så ta med hundene i bilen og kjøre og handle mat og da på veien ta en tur til et fint turområde for eksempel. Skulle/skal jeg på besøk så ble hundene med i bilen og de blir med inn der hvor det er mulig. Nå er jeg gift og vi er to i husstanden, men likevel er det jeg som har det absolutte hovedansvaret. Men selvfølgelig er det enklere for meg å stikke ut en tur når han er hjemme, eller hvis jeg skal noe i helgene. Men som oftest har jeg hundene med uansett fordi jeg synes de også trenger å komme seg litt "ut av huset" :-) 2
Wolfmoon Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #33 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for et kjempefint og langt svar, Portvinpiken. Mye å tenke over, men som du sier så er det tross alt mange løsninger. Jeg vil bare tenke igjennom mest mulig på forhånd, for jeg ønsker på ingen måte å ha en understimulert hund som ender opp som omplasseringshund når den runder året Men dere gir meg håp, dere som har hund alene her inne. At det er mulig, og at det kan ordne seg
Portvinpiken Skrevet 15. januar 2013 #34 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for et kjempefint og langt svar, Portvinpiken. Mye å tenke over, men som du sier så er det tross alt mange løsninger. Jeg vil bare tenke igjennom mest mulig på forhånd, for jeg ønsker på ingen måte å ha en understimulert hund som ender opp som omplasseringshund når den runder året Men dere gir meg håp, dere som har hund alene her inne. At det er mulig, og at det kan ordne seg Fordelene med å ha hund alene er jo også at du ikke har noen som blander seg inn i oppdragelsen og hva du gjør ;-). Jeg tenker som så at kvinner er alenemødre med flere barn, så en hund skal man alltids klare :-). Den skal tross alt ikke ha oppfølging på skolen og man slipper å uroe seg på lørdagskveldene når den er ute på byen hehe. 3
Wolfmoon Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #35 Skrevet 15. januar 2013 Det er så absolutt sant. Jeg kjenner jo litt på frustrasjonen når det gjelder familiehunden, mine foreldre har en tendens til å si: Nei, men det kan han jo ikke være med på Ikke at jeg på noen måte tror jeg er en perfekt oppdrager for en hund, men ... Du har rett. Og jeg har heldigvis en veldig fleksibel jobb, der jeg sjelden jobber 8 timer i strekk. Også må jeg bare passe på at jeg tar langoppdrag der jeg kan levere hunden hos foreldrene mine på veien Neida, jeg har ikke helt bestemt meg enda. Jeg skal tenke litt mer, og bestemme meg for hva som skal "ofres" før jeg vil ha hund. Men det er gått å få litt innspill. Så bare kom med flere tanker og innspill
Portvinpiken Skrevet 15. januar 2013 #36 Skrevet 15. januar 2013 Det som kan være en utfordring hvis du får en valp er selvfølgelig alenehjemme problematikken når denne er ung. En bør alltid sørge for å ha så lang ferie som mulig når man får valp, men selv 5 uker er veldig lite. Da er hunden bare litt over 3 md før den må evt. være alene en hel arbeidsdag. Dette kan igjen løses med hundelufter/passer, og evt tilrettelegging at du drar hjem i lunsjen (om mulig), eller ta hunden med på jobb (i bilen) hvis det er mulig. Problemet med små valper er at de har små blærer så de klarer ikke å holde seg like lenge og bør derfor oftere luftes. Tisser den inne er det ingen krise (den skal selvfølgelig ikke være i bur da...), men det vil kanskje by på litt mer utfordringer å få den husren; at det kan ta litt lenger tid. Pluss det faktum at små barn/babyer selvfølgelig ikke bør være så lenge alene hjemme da... Men hunder er utrolig tilpassningsdyktige, så de takler det meste. Spørsmålet er om vi bør la de gjøre det. Nettopp derfor er denne evinnelige tilretteleggingen så viktig for min del ihvertfall :-) Tenk i vei du :-). Det er uansett overkommelig å være alene med hund, men veldig lurt å ha tenkt igjennom dette nøye på forhånd. Det gjelder alle. Jeg ser mange familier som har hund hvor hunden får mindre oppmerksomhet og aktivisering enn hvis den er alene med en eier. Så antallet i husstanden behøver ikke ha noen som helst ting å si. Lykke til :-) 2
Portvinpiken Skrevet 15. januar 2013 #38 Skrevet 15. januar 2013 Veldig fine innlegg, Portvinpiken! Tusen takk :-)
Gjest Gjest Skrevet 15. januar 2013 #39 Skrevet 15. januar 2013 Det er ikke et problem så lenge man tilbringer maks mulig tid sammen med hunden, og prioriterer den før andre fritidsaktiviteter. Det er også veldig viktig at man har noen man kjenner som kan være "barnevakt" en gang i blant. Noen ganger trenger man litt hjelp. Og at man velger en rase etter hva man skal bruke den til. Skal den bare være selskapshund så ikke velg Border Collie eller en annen rase som flyr på veggen, hvis man velger å tilbringe en ettermiddag i sofaen, f.eks. 2
Stinelin Skrevet 16. januar 2013 #40 Skrevet 16. januar 2013 Overtenkingen slo til igjen Når starter dere hjemmealene trening? Og hva gjør dere når dere må på butikken i perioden den foregår Ser for meg at jeg må alliere meg med noen for å få kjøpt mat Og tusen takk for alle gode svar. En ting er sikkert, jeg skal ha tenkt nok på dette til at min ev. hund ikke skal bli omplasseringshund! Jeg har startet hjemme-alene trening med valpen etter omtrent ei uke. Starten er altså å gå ned i kjelleren, etter posten osv. Har passet på å få valpen først i en ferie eller når jeg har hatt god tid. Hundene mine har alltid likt seg i bilen, og har vært med på butikken og ventet i bilen helt greit. Har hatt den med på jobb så den slapp å være alene hjemme. Om jeg hadde hatt opp mot 8 timers arbeidsdager og full uke hadde jeg valgt å ikke ha hund, jeg får så utrolig dårlig samvittighet! Blir også et press å gi hunden en best mulig kveld med aktivitet og kos, når man egentlig er utslitt etter jobb selv. Jeg har heldigvis jobbet slik at det sjelden har vært så lange dager, og da har foreldrene mine hatt hunden. Enig med Gjest i at type rase er veldig viktig mtp aktivitetsbehov!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå