Gå til innhold

Hund alene

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lenge hatt lyst på hund, og tanken begynner nå å bli mer og mer realiserbar. Jeg er oppvokst med hund, og vet en del om hva det krever, men da var vi jo flere om å ta oss av den.

Har noen her inne hatt hund alene, og har dere noen tanker og tips rundt det å ha hund når man bor alene?

Jeg har selvfølgelig gjort meg en del tanker selv, men vil gjerne høre hva andre tenker og mener :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har hatt hund alene. Og det var ikke noe problem syntes jeg. Eneste er jo det at du er alene med alt ansvaret, men det vet du jo :) Jeg hadde en stor fuglehund, men jeg ville kanskje valgt en som var litt mindre hvis jeg skulle hatt hund alene nå.

Anonym poster: 788cd0c34709432bb482684c37668418

Skrevet

Jeg har hatt hund(er) alene i mange, mange år. Jeg ser ikke helt problemet annet enn at man selvfølgelig er alene med ansvaret og det som skal gjøres.

Skrevet

Takk for svar, det er mulig jeg overtenker litt :P

Har dere noen løsning hvis noe skulle skje? Ikke for å krusemaksimere, men hva hvis dere f.eks. havner akutt på sykehus? Har dere en nødløsning klar?

Og hvor lenge er dere borte fra hunden i strekk (oppvokst på gård der noen alltid er hjemme :P )

Skrevet

Hadde hunden alene fram til jeg flyttet sammen med samboer i fjor. Ikke vært noe særlig problem. Han var alene hjemme mens jeg var på jobb, gikk helt fint det. Eneste som irriterte meg var når jeg var skikkelig syk, for hunden måtte jo ut, men i de tilfellene hadde jeg snille venner som hjalp meg litt :)

Det med sykehus o.l. har jeg faktisk ikke tenkte på, jeg håper (og regner med) at familie eller venner ville stilt opp da :)

Skrevet

Har hund alene, og som Ann Christin sier så er det eneste "problemet" når jeg er såpass syk at bare det å ta hunden utenfor døren for å gå på do er en pine. Men man klarer det man må, og ellers har jo de fleste venner eller familie som man kan be om hjelp.

Selv har jeg aldri hatt hunden min på kennel, men mange har jo gode lokale kennler hvor de har hunden sin mens de er på ferie. Jeg regner med at hvis man må på sykehus og man ikke har noen nære som kan hjelpe til, så kan man få hjelp derifra. Hvis dette er en bekymring for deg, så kan det jo være lurt å bli med i en hundeklubb/turgruppe og bli kjent med andre hundefolk. Skulle noe sje så har du i allefall bekjente som både kjenner hunden og forstår viktigheten med å hjelpe.

Jeg kan legge til at jeg synes det er veldig greit å ha en hund jeg selv greier å løfte siden jeg er alene.

Skrevet

Jeg har hatt hund alene og det var veldig hyggelig. Alltid noen som var glad da du kom hjem og alltid noen å gå tur med. Eneste er valpeperioden da de ikke kan være lenge alene av gangen. Du bør enten ha noen til å hjelpe deg da eller få valpen akkurat i det sommerferien starter slik at du kan være sammen med den hele dagene de første par mnd. Denne tiden er viktig for oppdragelse og sosialisering og da må valpen ikke være lenge av gangen alene, bare en halvtimes tid i starten...

Og kjøper du hunden din gjennom en oppdretter, og dem finner du på raseklubben sine nettsider, så kan du sikkert spørre om hjelp hvis det er noe du lurer på og hvis det er skikkelig krise. Oppdrettere er ofte veldig aktive i hundehold og har flere hunder.

Å ha hunden på kennel er også helt greit, eneste er at det koster en del kroner, sånn 250 per døgn.

Anonym poster: e38aad70778d65a012ab30a588d3ea7b

Skrevet

Det er ikke et problem så lenge man tilbringer maks mulig tid sammen med hunden, og prioriterer den før andre fritidsaktiviteter. :) Det er også veldig viktig at man har noen man kjenner som kan være "barnevakt" en gang i blant. Noen ganger trenger man litt hjelp.

Skrevet (endret)

Jeg har familie som bor et par timer unna som kan funke som kennel ;) Litt vanskeligere her i byen, men rasemiljøet er godt, så det er sikkert lurt å komme inn der!

Jeg vet allerede rase og oppdretter jeg ønsker, så får jeg bare følge med om det skulle passe med kull. Godt å høre at det går bra for så mange, og at det sikkert er jeg som overtenker det litt (men bedre det enn å hoppe for raskt ut i det) :fnise:

Endret av Wolfmoon
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Jeg hadde hund alene. Var slitsomt da hun krevde en del. Men jeg hadde gode hundevante mennesker rundt meg. Når jeg f.eks måtte jobbe overtid, så lot jeg en eller annen venninne låne bilen min om de tok med seg hunden min. Siden de ikke hadde bil selv, så fikk de gjort en del ærende med bil, samtidig som hunden min fikk en full kveld med underholdning og tur.

Hadde også noen venninner på gårder lengre unna, som i perioder hadde hunden min noen uker om jeg trengte en pause.

Jeg vurderer sterkt hund igjen. Min mor ønsker nemlig at jeg skal få hund igjen, så hun kan låne. Men nå har jeg ikke bil lenger og da blir det tungvint. Så først bil, og så hund. Orker ikke å reise en time eller to med kollektiv hver gang jeg trenger hundepass.

Skrevet

Jeg hadde stor hund alene (rottweiler), det gikk helt fint, bortsett fra at jeg alltid fikk dårlig samvittighet om han var alene. Måtte alltid skynde meg hjem fra jobb, var aldri på besøk om han ikke kunne være med, unngikk lite hundevennlige aktiviteter og steder. Før jobb, møter eller annet han ikke kunne være med på gikk vi alltid en timestur eller mer, slik at jeg skulle ha god samvittighet for å ha han hjemme.

Jeg var den eneste som gikk tur på langrenn mens de andre var i slalombakken, pga hunden. ;)

Hadde familie i nærheten som passet han når jeg skulle være borte lenger enn en vanlig arbeidsdag på 6-7 timer. Ellers er det lurt å bli kjent med noen med hund som din leker godt sammen med, da passer de den som regel gjerne. :)

Om jeg skulle hatt hund igjen ville det blitt en mindre rase, slik at det blir mindre bry for andre å passe. Litt enklere å få barnevakt til shetland sheepdog noen få kg, enn rottweiler på 60kg. ;)

Skrevet

Det er bra du overtenker litt! Alt for mange som ikke tenker seg godt nok om før de skaffer seg kjæledyr. Det at du forbereder deg for eventuelle problemer sier i allefall meg at du sikkert vil klare deg langt bedre enn de fleste!

Det å ha hund når du er alene er ikke noe å være redd for. De fleste tingene du må tenke over ville du måtte tenke over hvis du bodde sammen med noen også, sånn som ferie, valpetid, hvor lenge hunden kan være alene, mosjon, osv.

• Liker 2
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Jeg har hund alene, ikke noe problem i det hele tatt. Slitsomt når jeg blir syk, men her kreker vi oss ut på tur i 20 minus med 40 i feber, på do og lufte seg må de jo enten vi vil eller ikke :fnise:

Når det kommer til akuttløsninger så har jeg foreldrene mine i tillegg til at jeg er medlem i hundeklubben her og da er det alltids noen som kan hente den hjem til seg om jeg ringer.

Men det er klart det krever mere når man er alene, både når det kommer til valpetiden og ellers, det er jo om og gjøre å få vært sammen med hunden så mye som mulig, det krever litt planlegging og omrokeringer. Tror ikke jeg har vært på fest mere enn to ganger på fire år nå på grunn av hunden :fnise:

Skrevet (endret)

Overtenkingen slo til igjen :fnise:

Når starter dere hjemmealene trening? Og hva gjør dere når dere må på butikken i perioden den foregår :klo:

Ser for meg at jeg må alliere meg med noen for å få kjøpt mat :P

Og tusen takk for alle gode svar. En ting er sikkert, jeg skal ha tenkt nok på dette til at min ev. hund ikke skal bli omplasseringshund!

Endret av Wolfmoon
Skrevet

Jeg kan ikke huske dette som et problem i det hele tatt, så husker ikke nøyaktig hvordan jeg gjorde det. Her i huset startet "alene-trening" gradvis fra første stund. Altså, jeg forlot selvfølgelig ikke valpen, men bare sånne ting som når jeg måtte på do eller ta en dusj, så ble hun alene en liten stund mens døren var igjen. Jeg sov på kjøkkenet sammen med henne de første dagene, og flyttet madrassen min ut i stuen etter det, så helt inn på soverommet (med døren lukket, men såpass nært at jeg kunne høre henne). Jeg benyttet også sånne ting som det å hente posten eller å gå ut med søpla som alene-trening.

Etter første uken er jeg ganske sikker på at jeg fint kunne stikke på butikken i noen minutter uten problem, men det er sikkert lurt å planlegge litt hvis du bor langt unna nærmeste butikk. Også er det jo greit å kjøpe inn det du kan på forhånd! det er lettere å be folk plukke om et par pakker melk og en kjøttdeig for deg enn å gi dem en lang handleliste.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Min brukte omtrent et år på å bli hjemme alene trent, men etter det gikk det kjempebra. Bodde rett over butikken så det var ikke noe problem.

Skrevet

Med familiehunden gikk det uten problemer og veldig fort, samme med renslighet, men jeg vil jo ikke ha for høye forventninger ;)

Uanonymbruker, hva gjorde du når det tok så lang tid? Jobbet du? Jeg kan ta to måneder ferie, men 1 år blir liksom litt vel lenge å være hjemme med en hund

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Med familiehunden gikk det uten problemer og veldig fort, samme med renslighet, men jeg vil jo ikke ha for høye forventninger ;)

Uanonymbruker, hva gjorde du når det tok så lang tid? Jobbet du? Jeg kan ta to måneder ferie, men 1 år blir liksom litt vel lenge å være hjemme med en hund

Den måtte ha barnevakt.

Skrevet

Den måtte ha barnevakt.

Men da er det jo ikke uproblematisk å ha hund alene lenger. Kjenner dette er et skrekkscenario for meg :sukk:

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

Men da er det jo ikke uproblematisk å ha hund alene lenger. Kjenner dette er et skrekkscenario for meg :sukk:

Etter den var hustrent så ble det helt uproblematisk. Men valpetiden er stress for mange. Min brukte en evighet på å bli stueren også, tok 8 måneder før jeg kunne ta inn gulvtepper igjen, da var det feiring med vin :fnise:

Men etter valpetiden og puberteten var over så har det gått på skinner, så det var bare halvannet år i alt som var pyton. Nå er det ikke mere uling, bæsjing i kroker, markering på sofaer eller barnevakt. Nå er det rosa skyer, kos, lek, turer, hjerter, moro og påfunn :)

(i tillegg til dritdyre veterinærregninger og forsikringer. Men det kan man ikke gjøre noe med:) )

Endret av Uanonymbruker

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...