AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #1 Skrevet 11. januar 2013 Jeg leide plass til hesten min på en utegangsstall fra sensommeren/høsten 2010 til høsten 2012. Forhandla meg frem til en pris som er "normal" for en utegangsplass med bane i området her, for det skulle komme bane med en gang våren kom. De begynte ikke engang på banen før på sensommeren og banen som skulle få fiiint underlag, gjerder og gull og grønne skoger ble bare en slags ujevn firkant med tusenvis av steiner som var mer enn store nok til å gi feks. hovbyll eller knusning. Det var også en god del store steiner rett under overflaten (vi merka det når vi longerte hestene i skritt der oppe, det funka frem til vi fant de store steinene). Sånne steiner kan i verste fall knekke beina på hestene! Vi sa i fra, men det her er jo en trø bonde som mente at det var mer enn bra nok sånn det var. Skulle også få varmerom. Det er jo ikke akkurat lett å ha flytende ting i en utett låve kan du si... Det er også mange andre småting, kan nevne noen: Beitesesongen var ifølge han jun, jul og aug. I 2011 sto hestene på beitet til midten av september fordi det sto en HINGST i utegangen. Han krevde allikevel full leie for "Det er jo ikke beitesesong". Under beitet i år utvida de utegangen litt så det ble gress der også, så vi skulle flytte hestene over dit. Der var det silo som hadde liggi ute i varmen en mnds. tid (kan føre til mange sykdommer). Jeg sendte han mel om at han måtte fjerne det med en gang. Det ble aldri fjerna, så vi flytta hestene over på annet beite. Hestene sto også uten mat i lengre tider, da han ikke fylte på mat når han skulle. Hendte ofte vi måtte sende meldinger for å få han til å komme med mat. Jeg har derfor holdt tilbake 1 beiteleie og 1 månedsleie da jeg ikke synes han har holdt sine avtaler. Vi har KUN muntlige avtaler og hvis man ser på de som gyldige har begge brutt kontrakten. Først fikk jeg en faktura og nå fikk jeg et inkassovarsel i posten på disse pengene, jeg nekter å betale! Jeg betaler ikke for tjenester jeg ikke har fått. Så til selve spørsmålet: Har han lov til å sende ut inkasso? Han kommer vel ikke så veldig langt med å sende ut inkassovarsel? Har sjekka og det eneste jeg finner på brreg.no er et firma på hans far som driver med skog, ellers er de begge bønder med hver sin gård. Uansett har ikke jeg noen avtale med firma, men med han som privatperson. Og ja, vi kunne selvfølgelig flytta hestene... Vi leita i over et år for å finne stallplass, begynte å leite ganske fort etter at banen var "ferdig", men det er ikke lett å finne til 4 hester på et sted =/ Ble veldig langt innlegg her, men håper noen gidder å lese gjennom og gjerne vise til noen lover som omhandler det her..=) Anonym poster: 445e4554c59008d41b5540d406efe17d
Leo Skrevet 11. januar 2013 #2 Skrevet 11. januar 2013 Han kan selvfølgelig sende kravet til inkasso, men da må du bare gi beskjed til inkassoselskapet om at du bestrider kravet. Og for å ha ditt helt på det tørre, bør du allerede nå sende ham et brev eller en mail hvor du gjør oppmerksom på at du bestrider kravet og hvorfor. Inkassoselskapet har nemlig ikke lov til å gå videre med omstridte krav, så hvis han skal komme noen vei med dette må han ta saken til forliksrådet. 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #3 Skrevet 11. januar 2013 Fant ut nå at han har også et firma registrert på seg og der står det nå at det er utleie av stall, men det er jo forsåvidt det samme iom. at jeg aldri har hørt om det firmaet og for at et firma skal kunne sende ut inkasso må man vel ha en kontrakt/ordrebekreftelse ell lignende... Har tenkt til å sende han en mail med paragrafer, bare jeg eller noen andre finner det =) Hjelper mye å ha loven bak seg! Anonym poster: 445e4554c59008d41b5540d406efe17d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #4 Skrevet 11. januar 2013 Dere har ingen kontrakt, ingen regler, ingen plikter skriftlig dere imellom? Det hadde hjulpet veldig mye med en kontrakt det det står utfyllende punkter. Anonym poster: 86a94eb50c6e7df2c6fc03f04e5852b9 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #5 Skrevet 11. januar 2013 Dere har ingen kontrakt, ingen regler, ingen plikter skriftlig dere imellom? Det hadde hjulpet veldig mye med en kontrakt det det står utfyllende punkter. Anonym poster: 86a94eb50c6e7df2c6fc03f04e5852b9 Ingenting! Ingen kontrakt, ikkeno skriftlig i det hele tatt... Dette var jo broren til ei venninne, så trudde ikke det sku bli så mye surr! Men egentlig nå kanskje mest dumt for han? Anonym poster: 445e4554c59008d41b5540d406efe17d
bebisss Skrevet 11. januar 2013 #6 Skrevet 11. januar 2013 For en dårlig stallplass! høres ikke ut som noe lovlig sted å oppholde hester på slik du beskriver. Desverre er muntlige avtaler like viktige som skriftlige, men nå mangler det jo bevis på muntlige avtaler med mindre flere personer var til stede. gjør som skrevet over, eller så ville jeg ringt til advokat og hørt om mine rettigheter. Han holdt ikke sin avtale så hvorfor skal du holde din? Og at han har en hinst på utegangen er hans problem, om han sier det ikke er beitesesong så skal hesten din ikke stå på beite. Hadde jeg hatt hestene mine på et slikt sted hadde jeg flytta med en gang, eller tatt med hestene til ny by..
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #7 Skrevet 11. januar 2013 For en dårlig stallplass! høres ikke ut som noe lovlig sted å oppholde hester på slik du beskriver. Desverre er muntlige avtaler like viktige som skriftlige, men nå mangler det jo bevis på muntlige avtaler med mindre flere personer var til stede. gjør som skrevet over, eller så ville jeg ringt til advokat og hørt om mine rettigheter. Han holdt ikke sin avtale så hvorfor skal du holde din? Og at han har en hinst på utegangen er hans problem, om han sier det ikke er beitesesong så skal hesten din ikke stå på beite. Hadde jeg hatt hestene mine på et slikt sted hadde jeg flytta med en gang, eller tatt med hestene til ny by.. Ikke sant... Høres jo veldig bra ut når det er lovnader om 20x60 bane med sand/flis, skal bygges stall og det er ikke måte på! Flytta hestene så fort jeg klarte jeg også, men å ha 4 hester (hvorav jeg hadde ansvaret for 3 av de) på forskjellige staller går ikke det heller =/ Og det er akkurat det med brutte avtaler jeg mener også, han holdt jo ikke sine løfter og jeg gidder ikke betale for noe jeg ikke får! Har vurdert å sette opp et motstykke med hvor mye jeg har betalt for mye (siden muntlig avtale er at vi betaler x kr. for utegang med bane osv). Da skylder heller han meg penger! Har lyst til å sende han en mail og forklare at jeg ikke vil betale, men da vil jeg helst ha noe i ryggen hvis du skjønner? Kan jo søke litt rundt på muntlige avtaler og sånt kanskje... Men jeg mener hvertfall at han ikke har lov til å sende inkassovarsel fra sitt firma som jeg ikke har hørt noenting om før! Anonym poster: 445e4554c59008d41b5540d406efe17d
pusekatta Skrevet 11. januar 2013 #8 Skrevet 11. januar 2013 (endret) Jeg synes det virker merkelig at han (lovlig) skulle kunne kreve penger av deg ved inkassovarsel, for tjenester han ikke kan dokumentere at han har levert, eller mangelfulle tjenester. Det virker tvilsomt at du må betale denne regningen. Det du må gjøre er å bestride kravet. For å si det på denne måten: Det er jo den som sender inkasso som må kunne bevise at tjenestene er utført og at han faktisk har rett til betaling, det er ikke den som får inkassovarselet som må kunne bevise at ikke tjenestene er utført. (Jeg tar ikke dette fra noe sted, men etter å ha studert litt juss kan jeg ikke tenke meg at det skal være annerledes). Hvem andre en inkassofirmaer har bedre peiling på slike ting? Ring et inkassofirma å forhør deg, kanskje til og med firmaet som sendte deg regningen? De er normale mennesker som oss, og er ikke ute etter å "ta" deg. Endret 11. januar 2013 av pusekatta 1
bebisss Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Jeg tipper han har slitt med samme greia fra andre og for å sende inkasse må han ha ett "firma" for å ha lov, jeg vet ikke helt hvordan det funker men..tenker siden firmaet er stallen.. var det ikke slik? Jeg ville ringt til advokater og forhørt meg om min rett, jeg har selv gjort det når jeg hadde problemet med skade på en kjøpt hest, og da hadde jeg 5 advokater i ryggen, veldig betryggende å vite man ikke bare kommer med tomme ord. Er du heldig så skjønner han problemet, men er han vanskelig, så ville jeg gått hardt mot hardt. Du har betalt for en bane som er en firkant som ikke er en bane engang... ett varmerom som ikke finnes... du har betalt for noe som ikke er.. bare en uteplass for hestene, og råttent høy. Jeg blir forbanna på denne mannen.
pusekatta Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, og går under akkurat samme reglene (for for det aller meste) som en tilsvarende skriftlig avtale. Problemet er at det er vanskeligere å bevise det. Hvis han vil ha de pengene han mener du skylder ham, så må han bevise at han har oppfylt avtalen i sin helhet. Dette kan bli særs vanskelig for "bondetampen"
LittleJ Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Muntlige avtaler er like gyldige som skriftlige, og går under akkurat samme reglene (for for det aller meste) som en tilsvarende skriftlig avtale. Problemet er at det er vanskeligere å bevise det. Hvis han vil ha de pengene han mener du skylder ham, så må han bevise at han har oppfylt avtalen i sin helhet. Dette kan bli særs vanskelig for "bondetampen" Dette er jo ikke egentlig et firma, det er bare en bonde som har registrert seg som selvstendig næringsdrivende og tidligere diskusjoner viser at det nytter ikke å snakke med han =P Kontakter bare inkassofirmaet når det kommer til det, så får jeg ta det derfra, men greit å se at folk er enige! Og bare for å ha sagt det så er jeg NØYE på å betale slike ting! Jeg hadde pengene klare til å betale hvertfall noe om han faktisk hadde fiksa det han skulle =)
Gjest Funky Punk Skrevet 11. januar 2013 #12 Skrevet 11. januar 2013 Bestrid inkassoregningen. Om dere da ikke kommer til enighet så vil det nok havne i mekling, og da kan du legge frem din sak. Pass på å dokumenter så mye du kan fra din side og hold deg veldig proffesjonell. Da gir du et bedre bilde av deg selv i en evnt mekling. Jeg kan ingenting om hester eller hestehold, men det høres jo ikke helt bra ut slik som han holder på 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #13 Skrevet 11. januar 2013 Jeg tipper han har slitt med samme greia fra andre og for å sende inkasse må han ha ett "firma" for å ha lov, jeg vet ikke helt hvordan det funker men..tenker siden firmaet er stallen.. var det ikke slik? Privatpersoner kan også helt fint sende inkassokrav, gjennom flere ulike løsninger. Det hadde vært fint om folk faktisk sjekka opp det de synser om på nettet - så hadde man sluppet en masse forvirring og krangler hvor det argumenteres med "jammen jeg har hørt at!" Anonym poster: 922a2e4c7238d132015cd813676ba30a 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #14 Skrevet 11. januar 2013 Hvis det er så ulevelig så flytt hestene da. Du kan faktisk ikke bevise at han har lovet dere noen ting. Muntlige avtaler er like bindende som skriftelige, men av og til veldig vanskelige å bevise. Anonym poster: ac5c2d84297fb5fe1c1e89001de45ee5
LittleJ Skrevet 11. januar 2013 #15 Skrevet 11. januar 2013 Jeg tipper han har slitt med samme greia fra andre og for å sende inkasse må han ha ett "firma" for å ha lov, jeg vet ikke helt hvordan det funker men..tenker siden firmaet er stallen.. var det ikke slik? Jeg ville ringt til advokater og forhørt meg om min rett, jeg har selv gjort det når jeg hadde problemet med skade på en kjøpt hest, og da hadde jeg 5 advokater i ryggen, veldig betryggende å vite man ikke bare kommer med tomme ord. Er du heldig så skjønner han problemet, men er han vanskelig, så ville jeg gått hardt mot hardt. Du har betalt for en bane som er en firkant som ikke er en bane engang... ett varmerom som ikke finnes... du har betalt for noe som ikke er.. bare en uteplass for hestene, og råttent høy. Jeg blir forbanna på denne mannen. Ja, det er helt utrolig hvor mange uvitende mennesker som finnes! Men for enkelte så er en firkant like bra som en bane tydeligvis, de skjønner ikke at underlaget kan skade hestebeina. Og uten beina er det ikke mye hest igjen... Det råtne høyet spiste de heldigvis ikke, de var smarte og holdt seg unna. Men det er jo ikke hans fortjeneste for å si det sånn! De hadde gress i samme innhegninga, eller så hadde jeg ALDRI latt de stå der for å si det sånn! Den hingsten ble jo kastrert og satt inn til våre hester etter 2 dager og da sto han til gjørme opp te knea! Prøvde si til eierne og han at det faktisk ikke er lov eller bra for hesten, men ingen av de gadd å bry seg... Var temmelig drittlei av både eierne te hingsten og stalleieren etterhvert. Han skjønte ikke at det var hans ansvar å passe på når eierne ikke gjorde det...
pusekatta Skrevet 11. januar 2013 #16 Skrevet 11. januar 2013 For å si det sånn: Du kommer ikke til å få tilbake de pengene du allerede har betalt, da må du opprette sak. Og det kan koste mye penger. Men sørg for å dokumentere alt du kan, for eksempel mailer hvis du har, sms, ta opp telefonsamtaler osv. Dermed kan du iallefall stå sterkere hvis han lager noe bråk ut av at du bestrider inkassokravet. Da slipper du sannsynligvis å betale disse pengene for noe du ikke har fått. Og som tidligere nevnt, hold deg profesjonell og streit i samtaler med mannen/på sms osv. Han høres ut som en nucklehead.
pusekatta Skrevet 11. januar 2013 #17 Skrevet 11. januar 2013 Og ring dyrevernet/mattilsynet? Leste akkurat det med hingsten.. Gaaah, jeg blir så sinna på sånt, har selv drevet med hest i mange år.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #18 Skrevet 11. januar 2013 Søle til knes, råttent høy som ligger tilgjengelig, ridebane som ødelegger bena på hesten.. Altså, bonden er jo en idiot, men jeg vil si du er en større en som ikke flytter hestene dine FØR det faktisk skjer noe alvorlig. Anonym poster: ac5c2d84297fb5fe1c1e89001de45ee5 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #19 Skrevet 11. januar 2013 Det med den hingsten er jo bare flaks at det gikk bra med, for å si det sånn.. Hadde allerede etter det flyttet derfra, slike useriøse folk vil en ikke forholde seg til. Det er bare rot og tull med. Anonym poster: ac5c2d84297fb5fe1c1e89001de45ee5
bebisss Skrevet 11. januar 2013 #20 Skrevet 11. januar 2013 Privatpersoner kan også helt fint sende inkassokrav, gjennom flere ulike løsninger. Det hadde vært fint om folk faktisk sjekka opp det de synser om på nettet - så hadde man sluppet en masse forvirring og krangler hvor det argumenteres med "jammen jeg har hørt at!" Anonym poster: 922a2e4c7238d132015cd813676ba30a Jeg skrev at jeg "tenker at" og at "jeg vet ikke hvordan det funker" så det er ikke noe synsing...og det er heller ikke noe til å bli forvirret eller begynne å krangle over..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå