Gå til innhold

Safari i Afrika

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg vil på safari :) :)

Da lurer jeg på.

Siden man skal sove i telt blant løver og andre dyr i alle fasonger, sitter det da en masai-kriger utenfor og passer på?

Anonym poster: a690939322216f92feabfe8c649dbc38

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke så sikkert.. Spørs helt hva slags tur du er på og hvor du overnatter.

Jeg var i fjor på tur med Drifters, 16 dagers rundtur i Botswana. Vi hadde der ca 10 netter i telt i bushen, dvs det var ingen som passet på oss, ingen gjerder rundt teltleieren eller ingen våpen.

Dette var en utrolig spennende opplevelse, så og si hver natt hadde vi dyr inne i teltleieren. De første nettene var vi i Okavango deltaet og her kom det en flokk med elefanter hver natt.

Senere i Chobe så hadde vi både Elefanter, Leopard, Hyene og en Honeybadger i leieren.

Dette var utrolig spennende. Det er heller ikke farlig om man tar visse forhåndsregler på turen.

Bla å forholde seg i ro inne i teltet når dyrene kommer, ikke snakke, sette på lys, ha noe lyder. Man må for all del ikke gå ut av teltet, og om man skulle være ute når dyrene kommer skal man trekke seg stille og rolig til teltet sitt og gå inn.

Må man absolutt ut av teltet i løpet av natten skal man lyse forsiktig rundt seg, treffer man noen øyne - ja da holder man seg i teltet. Ser du ingen øyne så kan du gå ut, men gjør ditt fornødene rett ved teltet.

En annen ting er at man ikke oppbevarer absolutt noe som er spiselig inne i teltet, hverken natt eller dag. Dette må legges i en lukket boks på safaribilen slik at dyrene ikke kjenner lukta av det.

Dette høres kanskje litt skummelt ut, men er bare en helt utrolig rå opplevelse.

Det å sitte rundt leirbålet om kvelden og høre f.eks en løve brøle eller latteren til en hyene i det fjerne mens man titter opp på den fantasktisk flotte stjernehimmelen - ja det er bare en enormt flott opplevelse som jeg bare kan anbefale.

Denne formen for safari er så utrolig mye bedre enn å bo på de kvalmt flotte lodgene som er blitt bygd opp overalt - tro du meg for jeg har prøvd begge deler.

Var nå i jula på min andre campingtur i Afrika - og jeg elsker det. Til min store fortvilselse så ble det ikke noen skikkelig buchcamp på denne turen, men det skal jeg ta igjen da jeg skal på tur med Drifters igjen til neste år.

Ta gjerne kontakt med meg med PM om du har spørsmål rundt safari i Afrika, jeg har vært nedover 5 ganger og har har besøkt 9 forskjellige land i Sør og Øst Afrika.

• Liker 4
Skrevet

Det er ikke så sikkert.. Spørs helt hva slags tur du er på og hvor du overnatter.

Jeg var i fjor på tur med Drifters, 16 dagers rundtur i Botswana. Vi hadde der ca 10 netter i telt i bushen, dvs det var ingen som passet på oss, ingen gjerder rundt teltleieren eller ingen våpen.

Dette var en utrolig spennende opplevelse, så og si hver natt hadde vi dyr inne i teltleieren. De første nettene var vi i Okavango deltaet og her kom det en flokk med elefanter hver natt.

Senere i Chobe så hadde vi både Elefanter, Leopard, Hyene og en Honeybadger i leieren.

Dette var utrolig spennende. Det er heller ikke farlig om man tar visse forhåndsregler på turen.

Bla å forholde seg i ro inne i teltet når dyrene kommer, ikke snakke, sette på lys, ha noe lyder. Man må for all del ikke gå ut av teltet, og om man skulle være ute når dyrene kommer skal man trekke seg stille og rolig til teltet sitt og gå inn.

Må man absolutt ut av teltet i løpet av natten skal man lyse forsiktig rundt seg, treffer man noen øyne - ja da holder man seg i teltet. Ser du ingen øyne så kan du gå ut, men gjør ditt fornødene rett ved teltet.

En annen ting er at man ikke oppbevarer absolutt noe som er spiselig inne i teltet, hverken natt eller dag. Dette må legges i en lukket boks på safaribilen slik at dyrene ikke kjenner lukta av det.

Dette høres kanskje litt skummelt ut, men er bare en helt utrolig rå opplevelse.

Det å sitte rundt leirbålet om kvelden og høre f.eks en løve brøle eller latteren til en hyene i det fjerne mens man titter opp på den fantasktisk flotte stjernehimmelen - ja det er bare en enormt flott opplevelse som jeg bare kan anbefale.

Denne formen for safari er så utrolig mye bedre enn å bo på de kvalmt flotte lodgene som er blitt bygd opp overalt - tro du meg for jeg har prøvd begge deler.

Var nå i jula på min andre campingtur i Afrika - og jeg elsker det. Til min store fortvilselse så ble det ikke noen skikkelig buchcamp på denne turen, men det skal jeg ta igjen da jeg skal på tur med Drifters igjen til neste år.

Ta gjerne kontakt med meg med PM om du har spørsmål rundt safari i Afrika, jeg har vært nedover 5 ganger og har har besøkt 9 forskjellige land i Sør og Øst Afrika.

Jeg vil også på safari!! Men så utrolig tøff du er! Jeg hadde aldri turt dette.. Må vell være noen som bli drept iløpet av sånne teltturer? *overnervøs*

Skrevet

Dette er mitt favorittema! Elsker safari! Min første safari da jeg var 19 år var i Kenya, vi sov i telt rett ved Masai Mara, og vi hadde en Masai med spyd utenfor hver telt om natten(i allefall påsto de at de sto der, haha)og da vi sto opp tidlig om morningen så vi bl.a. hyene i leiren.

Men safari er ikke lenger slik at man må bo i telt selv om det er veldig spennende så er det ikke for alle. På min første tur i Sør-Afrika endte vi tilfeldigvis opp i en Lodge hvor vi bodde i en hytte, denne hytten var mer et luksusrom, men midt i bushen uten gjerder. Om dagen var lodgen fylt av antiloper og aper, et par ganger vortesvin og giraff. Om natten hørte vi løvene brøle og så en leopard gå forbi naboens hytte. Den type overnatting passer kjæresten min best, men selv om overnattingen er "mer pysete" så er safarien i slike private reservater "mer tøffe" fordi man kjører i åpen jeep og utenfor veien. I nasjonalparker må man ha lukket bil med evt åpning i taket og holde seg på veiene.

Jeg har også bodd i hytte som faktisk var hytte i nasjonalparker i Sør-Afrika, det var litt kjedeligere enn både telt og luksushytte fordi standarden er lavere enn luksushytte, men området ed gjerdet inn så man mister mye av sjarmen man får med telt.

Det kjipeste safariovernattingen var i Chobe Safari Lodge som er som en digert hotell, det ligger rett utenfor nasjonalparken så det er ofte elefanter og flodhester på området, men den bushsjarmen var helt vekk. Min beste safariovernatting var på en liten husbåt på Chobeelven, vi var 6 gjester totalt og safari i småbåter var helt topp, men det beste var lydene av alle dyrene om natten. Fantastisk.

Poenget mitt er at nå finnes det safarier for alle både mtp hvor tøff man er, hva slags komfortnivå man ønsker, i alle prisklasser osv. Det viktige er å finne ut hva som passer for deg og hvor mye penger du vil bruke.

Skrevet

Ja, det finnes folk som blir skadet og drept, men det er de som ikke følger reglene til guidene eller som drar ut på egen hånd uten særlig vett eller kunnskap.

Skrevet

Jeg skal reise med drifters på to turer om et par mnd, du får slenge deg med TS! Skal også reise med Drifters her som hun ene har vært med, kribler enda mer i magen av å lese slikt!:)

Skrevet

Jeg skal reise med drifters på to turer om et par mnd, du får slenge deg med TS! Skal også reise med Drifters her som hun ene har vært med, kribler enda mer i magen av å lese slikt! :)

Drifters er veldig bra så her har du gjort ett godt valg.

Hvilken av turene deres er det du skal på?

Skrevet

Jeg vil også på safari!! Men så utrolig tøff du er! Jeg hadde aldri turt dette.. Må vell være noen som bli drept iløpet av sånne teltturer? *overnervøs*

Neida, det er ikke farlig så lenge man forholder seg til reglene som guiden gir beskjed om. Imidlertid så kan du legge deg i bilen om du synes det blir litt skummelt - da har du også orkesterplass om det faktisk kommer dyr inn i leiren om natta! Da jeg var på tur så var det også noen som la seg på taket og hadde hatt en fantastisk opplevelse.

Skrevet

Drifters er veldig bra så her har du gjort ett godt valg.

Hvilken av turene deres er det du skal på?

Skal først på 18 dagers gjennom Sør-Afrika og deretter 24 dagers southern circle gjennom botswana, zambia, zimbabwe, malawi, mosambik og ned til sør afrika igjen:) Har du noen gode tips og råd? Hvor mye lommepenger trenger man i tilegg enker du? Skal også være noen dager ekstra både i Cape Town og Johannesburg:) ÅH som jeg gleder meg:)

Skrevet

Skal først på 18 dagers gjennom Sør-Afrika og deretter 24 dagers southern circle gjennom botswana, zambia, zimbabwe, malawi, mosambik og ned til sør afrika igjen:) Har du noen gode tips og råd? Hvor mye lommepenger trenger man i tilegg enker du? Skal også være noen dager ekstra både i Cape Town og Johannesburg:) ÅH som jeg gleder meg:)

Da tror jeg du får med deg to flotte turer! Jeg var selv på Botswana turen til Drifters i fjor. Har planer om Mozambique turen kanskje til neste år.

Kan anbefale å ta med en ekstra madrass, de som Drifters har er ikke så veldig tykke og noen er ganske harde.

Når det gjelder forbruk av penger så er det vanskelig å si. Turen jeg var på så var det meste av mat inkludert men vi kjøpte drikke utenom. Når vi skulle ha flere dager ute i bushen så handlet vi inn det vi trengte for antall dager og kunne oppbevare dette i en kjøler som var på bilen.

Veksle så du har med en god del dollar, nok til å betale visum samt at du har en god del ekstra. Mye av ting man betaler underveis som ekstra tilvalg på turen går som regel i dollar. Når du er på grenseovergangene kan du her få vekslet disse til lokal valuta i landet.

Man tenker ofte at det bare er varmt i Afrika, men kveldene kan være kjølige. Anbefaler derfor å ta med både en fleecejakke og super ell ull trøye.

Ser turen du skal på er innom Vic Falls - her kan man være med på forskjellige aktiviteter. Jeg var her på Lion Walk og kan absolutt anbefale dette. Vi fikk først en del info om hva de gjorde for løvene på dette stedet. Etterpå gikk vi ut og fikk treffe løvene, og gikk en runde med de på området. Byttet på å komme opp og gå bak de og kunne klappe dem. En utrolig flott opplevelse som virkelig kan anbefales. Var også med på Elefantridning en dag og på dette stedet hadde de en Chita som vi også fikk klappe, stort!!

Gled deg til turene du skal på, det blir sikkert fantastisk! Afrika er ett utrolig kontinent, jeg har nå vært ned 5 turer og kan nesten ikke vente med å begynne å planlegge en ny tur...

Skrevet

Her har det kommet flotte svar allerede! Jeg vil bare ønske deg lykke til og god tur.

Jeg har også vært på safari. Det var en relativt billig tur med enkle telt vi måtte sette opp selv - noe som i teorien bør gi den beste opplevelsen om natten når dyrene kommer inn i leiren. Dessverre var guiden vår veldig lite proff, og i stedet for å instruere gruppen hvordan vi skulle oppføre oss riktig ovenfor dyrene, klarte han bare å formidle hvor livsfarlige dyrene kunne være! Det førte til at enkelte ble så redde for å legge seg om kvelden, at de i stedet satt oppe og støyet hele natten slik at dyrene naturlig nok holdt seg på lang avstand! Skikkelig nedtur for oss andre som så frem til å lytte etter dyr om natten...

Stedene og dyrene vi så var bare helt utrolige og fantastiske, men turen kunne vært så mye bedre arrangert. Blant annet var vi skikkelig trege med å komme oss ut på game drive om morgenen, og guiden ga blaffen i oss når vi etterlyste tidligere start. Det var visst viktigere å spise en lang frokost enn å se etter dyr på den tiden av døgnet dyrene er aller mest aktive og lettest å få øye på... Ekstremt frustrerende!!

Jeg reiste med Exodus, som jeg dessverre ikke vil anbefale i det hele tatt. I tillegg til at guiden vår var så unyttig, er det et norsk reisebyrå som har inngått et gullkantet samarbeid med Exodus. Det går ut på at hvis du forsøker å bestille en tur direkte fra Exodus, får du regning fra det norske byrået (ReiseBazaar som du sikkert aldri har hørt om før regningen kommer) slik at de skal få provisjon - uten å ha gjort noen ting for deg! Turen koster deg det samme, men det er surt å tenke på at det sitter nordmenn og tjener penger på at du skal reise med et britisk reisebyrå. Dessuten får du ikke samme oppfølgingen fra Exodus når det går gjennom et norsk samarbeidbyrå på denne måten (som du ikke kan velge vekk!). Du får ikke noe tilbakemeldingsskjema å fylle ut etter turen (slik alle som booker direkte med Exodus får), alle instruksjoner før turen går gjennom det norske byrået, osv. Hadde jeg visst at det skulle bli så mye ekstra bryderi pga mellomleddet jeg aldri ønsket der, og at turen skulle ende opp med å bli så dårlig, hadde jeg aldri bestilt tur med Exodus.

Anonym poster: 5bdf91c903b67060964799cb028a42e3

• Liker 1
Skrevet

Sør-Afrika er dyrest lommepengemessig i tillegg til Victoria Falls/Livingstone-området. Botswana er dyrest når det gjelder utflukter, men når du er på gruppetur så er vel dekket? Kan være lurt å ha litt kjeks eller lignende i bagen til lengre bussturer, spesielt i Malawi hvor det ofte er lite utvalg på landsbygda. Cape Town er der pengene går, men det er et veldig flott sted da.

• 3 uker senere...
Skrevet

jeg har vært på safari i Masai Mara. sov to netter i telt. hadde en masai som gikk rundt hele natta og passa på oss. hadde heldigvis "bare" besøk av et par hyener. det var utrolig gøy å være på safari! husker jeg sendte melding hjem til mamma "nå har jeg en vill løve en halvmeter unna meg" - kan tro hun ble bekymra! vi kom virkelig tett inn på mange dyr og fikk med oss alt fra jakting på mat, spising av mat og diverse paring. husker ikke hva selskapet het, men det var bare utrooolig bra. følte meg tryggest inne i bilene da. husker jeg var ganske skjelven da vi gikk nede ved en elv full av krokodiller og flodehester... væææ!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...