AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Hei! Jeg er veldig plaget med halsen, og har stadig vekk nye halsbetennelser. Det er påvist at det er streptokokker, og jeg har gått på mange antibiotikakurer. Det er nå et år siden jeg fikk halsbetennelse for første gang, og jeg har hatt minst ti halsbetennelser i løpet av denne tiden. Jeg har altså halsbetennelse med ca en måneds mellomrom. Når jeg har disse betennelsene får jeg nedsatt almenntillstand og høy feber. Jeg blir rett og slett sengeliggende. Jeg får vanligvis ti dagers apocillin kur. Legen har tidligere sakt at jeg har store tonsiller, store mandler. Mandlene mine har store hulerom, eller groper, hvor det dannes "pusspropper". For hver halsbetennelse jeg har, blir disse hulerommene større. De er nå så dype at det er umulig for meg å få fjernet proppene selv på noen måte. På grunn av alle disse halsbetennelsene har jeg selvsakt gått på veldig mange antibiotikakurer, og jeg har alltid vært nøye med å spise hele kuren. Jeg er nå så lei alt som heter "feber", "halsbetennelse" og "antibiotika" at jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Det er klart at jeg må komme meg til en spesiallist, men jeg kan ikke akkurat si jeg gleder meg. Jeg tar antibiotika og blir bedre. Problemet er jo at det går en måneds tid, også har jeg jo halsbetennelse igjen. Er det noen som vet hva bivirkningene av antibiotika er? Er det noen som selv har vært plaget med dette? Hvilke muligheter har jeg? Må jeg fjerne mandlene på den vanlige måten, med operasjon? Og vil dette hjelpe mot pussproppene som dannes bak i halsen? Eller er det noen mulighet for å få laseroperasjon, og er dette bedre med tanke på smerten i ettertid? Anonym poster: 3b5e7d5b32107f7ad1239ffdfbba9274
AnonymBruker 42 Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Dette er jo noe du må ta med legen din. Har du vært hos ØNH spesialist?
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 Har ikke vært, men må jo selfølgelig komme meg til legen og få henvisning. Har fått meg legetime. Lurte bare på om noen andre har hatt samme problemet, og om det å operere bort mandlene har hjulpet dem. Anonym poster: 3b5e7d5b32107f7ad1239ffdfbba9274
AnonymBruker 42 Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Har ikke noe personlig erfaring, men jeg har en kompis som har tatt mandlene og noe som vokste i bihulene, polypper eller noe slikt. Han var og er forstatt like plaget av halsbetennelser etter å fjernet mandlene Han mener faktisk det har blitt værre etter. Dette er vel 10 år siden eller noe.
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 Ja, jeg hadde tidligere store problemer med mandlene, jeg vurderte å fjerne, men mine problemer gikk over. Det var ikke så gærne som dine, noe annet som forårsaket at jeg fikk halsbetennelser. Men jeg leste veldig mye om fjerning av mandler på nettet, nesten samtlige jeg leste om som hadde fjernet mandlene, hadde sluppet halsbetennelser. Men det kommer an på hva problemet er. Om du spør den legen du skal til om det hjelper på betennelsene å fjerne mandlene helt, bør jo han/hun se hva problemet er, og råde deg best mulig. Slik det høres ut nå, hadde jeg bare fjernet mandlene.. Anonym poster: 43ed4b32fb9d54991f46c60f241c68fb
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Spis agurk :-) Anonym poster: dc9c77a5f037b1829388189989524780 1
liwiltama Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 Takk for svar! :-) Høres kjedelig ut med de polyppene, og bare fortsette å være plaget etter operasjon! Jeg skal spørre legen om hva beste løsningen er. Regner med at jeg må fjerne mandlene, så får man bare håpe på at det kan hjelpe, og at man ikke blir plaget i ettertid! Man vil jo helst unngå slike inngrep, men det er sikkert verdt det. Det er jo ikke bra med så mye antibiotika heller!
liwiltama Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Spis agurk :-) Anonym poster: dc9c77a5f037b1829388189989524780 Har ikke tenkt på agurk før, men det skal prøves :-) Endret 10. januar 2013 av liwiltama
Miss moneypenny Skrevet 11. januar 2013 #9 Skrevet 11. januar 2013 Mye halsbetennelse her også ja. Vurderer å fjerne mandlene jeg og!
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #10 Skrevet 11. januar 2013 Hvorfor agurk? Hele tråden gikk troll i ord i går da jeg tenkte "håper ikke jeg får det", gjett hva jeg våknet med i morres, igjen. Anonym poster: 43ed4b32fb9d54991f46c60f241c68fb
2shy Skrevet 11. januar 2013 #11 Skrevet 11. januar 2013 Jeg var mye plaget med halsbetennelse, det endte med at jeg fjernet mandlene da jeg var rundt 20 år. Ble ikke noe mer plaget av halsbetennelse, men det var vel mest at betennelser heller satte seg andre steder i kroppen istedet. Mye antibiotika-bruk er ikke bra, det ødelegger den gode bakteriefloraen i tarmen, som igjen svekker immunforsvaret. Hvis du sliter så mye med sykdom ville jeg gjort følgende: 1. Se på muligheten for å fjerne mandlene 2. Sjekk om du mangler d vitamin. Det svekker immunforsvaret og kan føre til at man er mer utsatt for infeksjoner 3. Ta en 30-60 dagers kur med et godt probiotika-produkt for å gjennopprette bakteriefloraen i tarmen. Bør egentlig taes etter hver antibiotika-kur. Fåes på helsekost. 4. Unngå mat som svekker immunforsvaret. Sukker, fint hvete, godteri, dårlig fett, ferdigmat. Spis mye grønt flere ganger daglig. Kosthold er uhyre viktig for å unngå infeksjoner. Jeg slår alltid et slag for hvetegress, det har virkelig bidratt til å holde immunforsvaret mitt oppe.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå