Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 #1 Skrevet 10. januar 2013 Sønnen min fylte nylig 1 år, og selv om han ikke viser noe tegn til å gå med det første, antar jeg at jeg snart burde kjøpe sko, siden han liker å gå langs ting, og det gjerne blir mer aktuelt å leke ute framover. Spesielt siden han akkurat har begynt hos dagmamma, og der skal de snart begynne å være ute litt hver dag. I tillegg er han en mystisk type, som sitter og observerer, og så plutselig bare gjør han ting. Så før jeg aner det, kan han finne på å spasere rundt. Jeg er virkelig helt grønn på dette området, og enda grønnere ble jeg da en venninne sa at man ikke får gode sko til barn for under 800,-. Kan det stemme da? Hvor kjøper dere vintersko? Og hvilken størrelse bør jeg se etter? De skal vel ikke være for store, men samtidig ha plass til et par ullsokker? Han har for øvrig alltid hatt store føtter for alderen, så skjønner at jeg ikke kan få så mye tips til størrelser, men at jeg må ut og prøve.
Silfen Skrevet 10. januar 2013 #2 Skrevet 10. januar 2013 Trenger han vintersko da? Jeg ville nok heller kjøpt høstsko, lavere sko, med støtte rundt hæl og bedre å gå i for en liten tass som skal lære seg å gå. Ellers kan han jo bare ha lobber når han er ute før han lærer seg å gå. Og neida, man får gode sko til barn for billigere enn 800. Tenker at du får sko til 4-500 innen merkene, som Ecco, Viking, m.m.
Gjest pysepusen Skrevet 10. januar 2013 #3 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Jeg hadde ikke kjøpt sko før han går skikkelig. Før det er det bare å kaste pengene ut av vinduet. Føttene vokser temmelig fort. Hva med Stonz eller lignende når de skal være ute? Jeg ville kjøpt kvalitetssko når det blir aktuelt, ja. Skoene til lillegutt koster rundt 600,- for et par. I begynnelsen fikk han Ecco førstegangssko, og hadde Viking vintersko. Ecco har også typiske førstegangssko med fôr inni, men jeg ville nok ikke brukt dem til noe annet enn pent (ser litt spinkle og kalde ut). Så jeg vil si at venninna di har nesten rett. Sko til barn er dyrt, men viktig. Føttene deres utvikles hele tiden og da må man ha noe som er bra. (Dessuten er det mye dyrere å produsere barnesko.) En annen ting vi har opplevd er at når han har ullsokker oppi skoene blir føttene kaldere enn om han ikke har de oppi. Han har plass i lengden, men det blir trangere oppi og trange sko gir kalde føtter. Endret 10. januar 2013 av pysepusen
onyx Skrevet 10. januar 2013 #4 Skrevet 10. januar 2013 Du trenger ikke legge masse penger i sko i den alderen. Ikke går han og ikke kommer han til å være ute på bakken så lenge av gangen at han rekker bli kald eller våt, så de fleste sko dekker behovene. Det viktigste er passform, støtte og at skoen er myk nok i sålen. Ellers kan det være at "regnsokker" over labber dekker behovet foreløpig? Uansett er det jo salgstider, så å tittet litt skader ikke. Prøve er viktig. Ta ut sålen og la ungen stå så kan du se om skoen er lang nok. Veldig for store bør de ikke være, tross alt skal barnet kunne gå i de uten at de kipper eller blir snublefeller. Han han brede føtter er min erfaring at Superfit er for smale, det samme med Ecco.
Muscae Skrevet 10. januar 2013 #5 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Bare ikke kjøp gummistøvler! Det hender i barnehagen at jeg ser ettåringer med stive gummistøvler som ikke går an å gå i, og som hele tiden detter av og henger i strikken, når barnet kryper. Jeg vil tro at det beste er myke stonz eller lignende, det er det jeg har best erfaring med i alle fall. Har aldri helt skjønt hva de skal med så stive sko, hører det er viktig med støtte, men har ikke satt meg inn i det, og forstår enda ikke vitsen... De som lærer å gå på sommeren bruker da sandaler, eller andre småsko, uten støtte, og det må da være mye bedre å gå med.. Edit: skrivefeil. Endret 10. januar 2013 av Kjemi
Gjest pysepusen Skrevet 10. januar 2013 #6 Skrevet 10. januar 2013 Sandaler til små barn har like mye støtte som vanlige førstegangssko.
Teriyaki Skrevet 10. januar 2013 #7 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Barnehagen har skrytt skoene til sønnen vår opp i skyene. De er for det første ikke så store og klumpete (noe f eks viking sine sko er), i tillegg er de kjempelett å ta på da de kan "åpnes" mye mer enn andre sko. Kavat Defender: http://www.brandos.n...289-blue/a40681 Disse er mye billigere også. De kostet 500 der jeg kjøpte de.Dette er forresten vintersko, men som de andre sier, vent med skokjøp til han faktisk kan gå. De skal ikke lære å gå med sko på. Fysioterapeuter sier jo at det ikke er bra for føttene å lære å gå med sko på, for de må finne styrken og balansen selv. Ang. støvler så vil jeg anbefale disse: http://www.miinto.no/brands/dockboots (fås på blant annet hypermarkedet) Eller disse: http://produkter.fel...iew/915723/814/ (Fås kjøpt på felleskjøpet) Altså støvler som er produsert i neopren og gummi. Mykere, varmere og mer stabile. Ikke minst hundre % vanntette. Endret 10. januar 2013 av Teriyaki
Tolly Skrevet 10. januar 2013 #8 Skrevet 10. januar 2013 Jeg blir å satse på fotposer lengst mulig. Stonz er ikke vanntette, men ei på epla.no har tidligere solgt vanntette fotposer, billigere enn stonz. Mulig hun gjør det fortsatt. Personlig har jeg tro på at foten trives best når den er fri og ikke nedi stive sko som fungerer som et eksoskjelett mens kroppen er under utvikling. Se på denne: 2
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 10. januar 2013 Tusen takk for alle svar, så langt. Jeg som trodde jeg var treig som ikke hadde oversikten over dette ennå. Men da ser jeg det an litt til. Vi har noen sånne overtrekksposer som mannen har kjøpt i en eller annen kjedebutikk, men syns ikke de virker så varme eller gode å stå i, siden de er glatte under. Kanskje jeg rett og slett skal kjøpe Stonz eller noe lignende, for de har vel også sånn gummiert underside, har de ikke? Jeg har også lest et sted at man har gått bort fra tidligere råd om å gi barn som skal lære å gå stive sko, men at det heller er positivt at de får gått mye uten sko (for å utvikle de små støttemusklene i foten når man må holde balansen helt selv?). Så det er ikke derfor jeg tenkte jeg måtte kjøpe sko allerede, men fordi jeg tenkte at det kanskje holdt varmen bedre når han skal ut og leke pga. sålen. Men bare tanken på å skulle få en sko til å sitte på de føttene, gjør det til en stor lettelse å ikke tenke på sko ennå (ser for meg at de bare faller av, sånn som tøflene hans gjør, men det er vel kanskje fordi han "krabber" mye rundt).
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 10. januar 2013 Veldig godt tips om å ta ut sålen og sette foten oppå, når den tid kommer, onyx. Så innlysende kanskje, men det hadde jeg ikke tenkt på.
Teriyaki Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Veldig godt tips om å ta ut sålen og sette foten oppå, når den tid kommer, onyx. Så innlysende kanskje, men det hadde jeg ikke tenkt på. Dette får du jo også hjelp til på skobutikken du kjøper skoene fra. Vi brukte masse tid på å finne riktig størrelse.
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 10. januar 2013 Og takk for link, Tolly. Morsomt se. Jeg syns også det virker mest naturlig, og siden jeg skjønner at det ikke er noen annen grunn til å kjøpe sko, gjør jeg nok som deg, og bruker fotposer en stund til, bare jeg finner men bedre enn de jeg har. Det at Stonz sine ikke er vanntette, betyr det at de ikke kan brukes til en halvtimes lek i snøen f.eks? Hvor lite vanntette er de, liksom? Mener å huske at jeg syns de virket veldig tykke og solide, og sånn sett ha motstand mot noe fukt hvertfall. Han vil jo ikke være ute lenge om gangen, som eldre barnehagebarn.
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #13 Skrevet 10. januar 2013 (endret) Dette får du jo også hjelp til på skobutikken du kjøper skoene fra. Vi brukte masse tid på å finne riktig størrelse. Hehe, jeg er blant dem som alltid takker nei til hjelp i butikker, men innser at jeg blir pent nødt til å få hjelp med dette. Endret 10. januar 2013 av Vera Vinge
Harlekin Skrevet 10. januar 2013 #14 Skrevet 10. januar 2013 Kjøp sånne vanntette sokker til å ha utenpå beina, da! Så kan du ha ullsokker inni. Det blir selvsagt ikke like varmt og beskyttende for beina som sko, men når barnet ikke har begynt å gå enda, er det ikke vits med sko. Han kommer jo ikke til å gå langt heller, de første månedene ...
Tolly Skrevet 10. januar 2013 #15 Skrevet 10. januar 2013 Stonz er vanntette i sålen, men ikke i det som er oppafor. Om du skjønner .. Skal se etter link på epla, vent litt:)
Tolly Skrevet 10. januar 2013 #16 Skrevet 10. januar 2013 Nei, jeg fant ikke siden hennes. Mulig hun har sluttet. Vet noen har bare sprayet stonzene med impregberingsspray. Det funker sikkert. Ellers fant jeg disse, som ser veldig bra ut: http://www.nordtekstil.no/product.jsp?id=38 Tror jeg skal prøve dem.
onyx Skrevet 10. januar 2013 #17 Skrevet 10. januar 2013 Veldig godt tips om å ta ut sålen og sette foten oppå, når den tid kommer, onyx. Så innlysende kanskje, men det hadde jeg ikke tenkt på. Ja, det er jo ikke bare når du kjøper skoen at du trenger å kunne sjekke selv. Veldig greit triks å kunne så kan man lett kontrollere underveis om skoen fortsatt passer! Det er lurt å sjekke regelmessig, noen ganger vokser de fortere ut av skoene enn man tror. Jeg hadde forøvrig noen slike fotposer fra Reima. Ikke med antiglisålen slik som Stonz, men jeg tror de var vanntette ihvertfall. Med noen tykke og tovede sokker inni er det ikke sikkert det er så mye kaldere enn sko i den lille stunden de små små er på bakken.
Vera Vinge Skrevet 10. januar 2013 Forfatter #18 Skrevet 10. januar 2013 Igjen, takk for nyttige svar, dere. Da skal jeg sjekke ulike fotposer opp mot hverandre. Takk for linken til de siste der også, Tolly.
ViljaH Skrevet 11. januar 2013 #19 Skrevet 11. januar 2013 Små barn blir fort kalde i alle sko pga dårlig sirkulasjon i bena. Det blir bedre når de blir større og bruker føttene mer aktivt. Småbarn skal ha sko med myk/bøyelig såle + støttende hælkappe. Men de skal ikke gå i sko hele tiden, inne kan de godt ha skinntøfler uten såle/støtte. Fordi foten skal øve opp muskler og nerver til god balanse pg motorikk. Jeg har brukt ecco sko til min som liten. De skal være 1,5 cm lengre enn foten ved innkjøp, litt å vokse i og litt å bevege seg i. Tærne skal ha rom til å bevege seg. På vintersko kan de være enda litt større om det skal være plass til tjukke ullsokker. 1
Gjest Mrs. Random Nick Skrevet 11. januar 2013 #20 Skrevet 11. januar 2013 Siden han har store føtter så tror jeg ikke Ecco er tingen for dere. Slik min erfaring er med Ecco er at de er smale i bredden. Hvilke erfaringer har dere andre om det? (Det er ikke meningen å spore av her.) Adidas er vel også rimelig smale?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå