Gå til innhold

Ny Britney-video = selvmordsbølge?


Gjest 1111

Anbefalte innlegg

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219042

"Flere organisasjoner frykter konsekvensene og er redd videoen kan skape en selvmordsbølge blant unge, skriver den britiske avisen The Sun."

At en musikkvideo skal skape en selvmordsbølge?

Jeg er fullt klar over at enkelte videoer/sangtekster osv har utløst til selvmord, men begynner ikke dette å gå litt langt?

Jeg mener.. hvordan kan egentlig en musikkvideo utløse en selvmordsbølge?

*oppgitt over hvordan verden er idag*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Madam Felle

Musikkverden går for langt, for dette er ikke normalt. Jeg mener hun er en person som må tenke litt på hvilekn aldersgruppe som ser på, og da er ikke dette noe som de behøver å være vitne til.

Må si at jeg håper de klarer å stoppe den, for det der er å gå for langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, er i utgangspunktet enig med deg. Men samtidig er det svært så mange rare mennesker der ute. Selv om det virker helt snålt på meg om drøssevis av ungdommer begår selvmord pga den videoen, så vil det faktisk ikke forundre meg heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Tenåringer er gjerne fryktelige dramatiske i tillegg til å være mer eller mindre påvirkelige. Nå har jeg ikke sett videoen, men slik som den beskrives kan jeg godt se for meg at den duger til inspirasjon for noen. Men selvmordsbølge? Det tviler jeg for. Men likevel: Om èn person tar selvmord på grunn av denne videoen er det selvsagt èn for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om èn person tar selvmord på grunn av denne videoen er det selvsagt èn for mye.

Helt sant :Nikke:

men likevel.. selvmordsbølge?

jeg vet at enkelte mennesker der ute blir fort påvirket og noe som dette her kan få dem til å tippe over, men de må jo være syke fra før av?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Ingen vits i å utfordre skjebnen mener nå jeg. Klart, det er nok mange videoer som man mener å kunne tolke hit og dit, og som insinuerer mye rart, men dette høres ut til å bli for direkte. Men helt sikker kan jeg ikke være uten å ha sett videoen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er det jeg mener..folk tolker videoer/sangtekster/musikk så forskjellig, at man aldri vet hva utfallet er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Seleena

Eg trur det om det blir mykje snakk om den filmen, så stoppar dei den i Norge, men den kjem til å surre på MTV.......

Britney er og blir veldig vulgær, og det ser ikkje ut til at ho sluttar med det før ho får den oppmerksomheten ho vil ha. Håpar ikkje ho blir ein inspirasjon for unge sjølmordskandidatar. Dette veit jo vi ikkje, men trur nok mange unge jenter ser sjukeleg opp til henne. Desverre :o

No har ikkje eg sett filmen, men kan tenke meg det er noko som at ho ligg naken i badekaret og vrir og sex'er seg opp for å så ete piller og falle død om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=219042

"Flere organisasjoner frykter konsekvensene og er redd videoen kan skape en selvmordsbølge blant unge, skriver den britiske avisen The Sun."

At en musikkvideo skal skape en selvmordsbølge?

Jeg er fullt klar over at enkelte videoer/sangtekster osv har utløst til selvmord, men begynner ikke dette å gå litt langt?

Jeg mener.. hvordan kan egentlig en musikkvideo utløse en selvmordsbølge?

*oppgitt over hvordan verden er idag*

Personlig tror jeg verden er som verden en gang var, og at den vil komme til å bli slik den en gang er. Våre kommunikasjonskanaler derimot, endres fortløpende. I denne sammenheng, en 'musikkvideo' som igjen er med på å gjøre setningen;

'At en musikkvideo skal skape en selvmordsbølge?'

-banal. Dersom vi byttet ut 'musikkvideo' med 'tanker';

'At tanker skal skape en selvmordsbølge?',

-vil setningen gi et mer realistisk senario. Påvirkningskraften våre tanker etterlater seg, er i seg selv en til tider undervurdert tanke. Glorifisering av død en annen.

[inattention is not O.K.-Kevin Langdon]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg trur det om det blir mykje snakk om den filmen, så stoppar dei den i Norge, men den kjem til å surre på MTV.......

Hmmm...

Ofte går musikkvideoer på norsk tv, selv om MTV nekter å sende de... (Men det gjelder kanskje andre typer musikkvideoer?) Har inntrykk av at Norske tv-kanaler er mer liberale enn MTV.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns Britney går for langt med dette. Hun og alle andre vet at hennes fans i størst grad er en av to: purunge jenter fra ni ti år og oppover, og siklende gamle griser....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mange som lar seg påvirke av ting dem ser på tv, spes unge tenåringer. De slanker seg, kler seg på en spesiell måte, ønsker silikon pupper etc. Der kan man holde på i evighet.

Er det noen som i det hele tatt finner på å gjøre det samme som Britney gjør i den nye videoen, da er dem stein teite og har nok av psykiske problemer fra før. Det å ta livet sitt er noe av det mest egoistiske man kan gjøre og for å på en måte ta Britney sin side i denne saken så kan man ikke ta hensyn til alle. Hvis alle skal gjøre det så kan dem bare legge ned hele musikk bransjen.

Ta f.eks den Cristina A. kom med her en tid tilbake. Hvor hu brukte en modell som så ut som et anorexi offer. Har det blitt mange fler anorektikere siden den gang? Det var jo STOOORE oppslag da også.

Så i bunn og grunn er min mening at dem kan ikke ta hensyn til alle. Så klart skal dem ta hensyn, men det får da være måte på. De som er så teite å tar livet sitt fordi Britney lissom gjorde det, så er dem patetiske og latterlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo ikkje noko nytt fenomen; I det populære stykket (av Goethe) om "unge Werthers lidelser" gjer Werther sjølvmord, og det løyste ut ei sjølvmordsbølge i Europa. Så me bør ikkje berre bagatellisere påverknadskrafta i dag heller, enten det er snakk om musikkvideo eller andre uttrykksformer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men altså.. selvmord er en del av virkeligheten.

skal vi slutte å skrive (eller lage filmer, musikkvideoer, teater osv) om selvmord fordi det er en sjanse for at noen allerede syke mennesker skal ta dette på den gale måten?

jo.. så kunne kanskje britney vært litt mer forsiktig med slike temaer fordi hun er popstjerne og mange millioner er fans av henne, men likevel.. selvmord er en del av det virkelige liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest rabrabara

Jeg synes det værste er spekulativiteten som ligger bak. Føler at behovet for å skape blest om kontroversielle ting går foran det meste. Greit at de scenene blir fjernet, men målet om øket publisitet er jo allerede oppnådd..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...