Gå til innhold

Er jeg deprimert?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Har i de siste månedene følt meg mer på den negative siden av humørskalaen. Jeg har hatt slike perioder før, og sist gang kom jeg meg ikke ut av det før jeg flyttet for å jobbe et halvt år i utlandet siden skolen ikke fungerte mer for meg. Har egentlig aldri tenkt på meg selv som deprimert før jeg tok omtrent alle testene jeg fant på nettet å fikk høye poengsummer der.

Jeg er konstant sliten, har behov for absurde mengder søvn, liten matlyst, og tenker mye negativt.

Hvordan går jeg fram for å få rede på dette?

Er ikke så enkelt å snakke med foreldre osv. og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem hos en lege...

Takk for alle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er vel bare å fortelle legen hvordan du føler deg så tar du det derfra

Skrevet

Har det likt selv, og har nettopp begynt hos psykolog. Gikk til legen og han henviste meg videre :) Tenkte lenge at "det går nok over", men når det stadig kommer tilbake er det bedre å søke hjelp for å komme på rett kjøl igjen. Lykke til!

Anonym poster: 16288e4f0ccb4f09c8ee2c6a73101a33

• Liker 1
Skrevet

Vi kan ikke sette en diagnose på deg.

Skrevet

Hun ber ikke om det heller, men spør hvordan hun kan ta rede på det..

Ts hør på AB #3 og gå til legen, h*n kan hjelpe deg.

• Liker 1
Skrevet

Hun ber ikke om det heller, men spør hvordan hun kan ta rede på det..

Ts hør på AB #3 og gå til legen, h*n kan hjelpe deg.

Hun spør i overskriften? Dessuten har hun jo ikke vært hos lege eller noe, så det er jo helt klart selvdiagnosert.

Skrevet (endret)

Hei!

Har i de siste månedene følt meg mer på den negative siden av humørskalaen. Jeg har hatt slike perioder før, og sist gang kom jeg meg ikke ut av det før jeg flyttet for å jobbe et halvt år i utlandet siden skolen ikke fungerte mer for meg. Har egentlig aldri tenkt på meg selv som deprimert før jeg tok omtrent alle testene jeg fant på nettet å fikk høye poengsummer der.

Jeg er konstant sliten, har behov for absurde mengder søvn, liten matlyst, og tenker mye negativt.

Hvordan går jeg fram for å få rede på dette?

Er ikke så enkelt å snakke med foreldre osv. og vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem hos en lege...

Takk for alle svar!

Hun spør i overskriften? Dessuten har hun jo ikke vært hos lege eller noe, så det er jo helt klart selvdiagnosert.

Jeg tolker det ikke slik at hun ber oss diagnostisere henne, men at hun ønsker veiledning for hvordan hun skal gå frem for å finne ut av det..

Ts. ser du skriver at du er usikker på hvordan du går frem hos legen, du bestiller time på vanlig måte og sier at du lurer på om du kan være deprimert, også forklarer hva som gjør at du mistenker det. Legen følge opp med spørsmål og veileder deg videre.

(Edit, feil sitering)

Endret av Ixnay
Skrevet

Vill anbefale et legebesøk. Men det finnes jo endel selvhjelpsbøker du kan sjekke ut mens du venter på psykolog.

Anonym poster: cb3aea2a8831dea8402033595205d9b5

Skrevet

Ikke kom med sånt, det er ikke det hun spør om. Hun vil bli bedre og lurer rett og slett på hvordan man kan bli bedre.

Jeg har selv vært deprimert. Var heller ikke sikker i begynnelsen om det var depresjon eller ikke, så derfor tok jeg ikke tak i problemet. Og at jeg ikke tok tak i problemet er noe av det dummeste jeg noen ganger har gjort, desverre. Jeg tenkte det ville gå over av seg selv, men ble mye mye værre. Jeg oppsøkte psykolog og fikk mye hjelp der. Så ingen forbedring med dette, og det er heller ingen hensikt med psykolog hvis man ikke er innstilt for å blir bedre. Innstilling er veldig viktig når det gjelder å bli bekvitt depresjon. Jeg så heller ingen bedring det 2-3 første månedene, men etterhvert ble det bare bedre og bedre og jeg greide etterhvert å åpne meg og snakke med psykologen om alt som jeg hadde på hjertet.

Du sier også at du tenker mye nagativt, akkurat som jeg slet med. Men gjør ikke den samme feil som jeg gjorde. Det å tenke på negative tanker for seg selv, gjør bare vondt værre. Du mater tankene dine negativt og dette kan bli ille hvis det får fortsette. Oppsøk psykolog å del dine negative tanker med psykologen.

Har du flere spørsmål, er det bare å spørre i vei. Har det litt travelt nå, så ble bare et lite innlegg. Håper dette var litt til hjelp, iallefall

Lykke til videre ! :))

Skrevet

Jeg reagerte litt på absurde mengder søvn. Et søvnproblem kan også utløse depresjon (ikke spør meg hvordan det fungerer, men har hørt om det da jeg har et annet søvnproblem), så det er mulig at det å behandle søvnproblemet kan bedre depresjonen. Eller andre veien.

Poenget mitt er at det er verdt å snakke noen minutter med legen angående søvnen også, og se om det kan være noe der.

Skrevet

Du kan jo google og se om du finner feks en BDI test. Disse brukes ofte for å finne ut hvordan man ligger an med depresjon.

Ang negative tanker er det veldig mange som har mye fint å si om kognitivt arbeid. Det handler om å bli bevisst tanker/følelser/kroppslige reaksjoner og prøve å snu tankene.

Masse lykke til!

Depresjon er et svart hull som ingen andre (som ikke er der selv) kan forstå seg på....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...