Gå til innhold

første gang i solarium!

Anbefalte innlegg

Gjest bamsemums
Skrevet

Hei!

jeg har aldri turt å ta solarium før, men vet vi har et på jobben jeg kunne tenkt meg å prøve..... men så lurer jeg på masse ting iforhold til at dette er min første gang!

Hvor lang tid burde jeg beregne i solariumet, er veldig lys i huden-blåøyd og lyst hår??????

hvor får jeg kjøpt slikke briller som beskytter øynene?

Hvor ofte skal jeg ta solarium for å få skikkelig farge?

Må jeg bruke noe krem/olje eller slikt før eller etter å ha tatt solarium?

Er det så en føler at det brenner når en ligger innelukket i solariumet, svetter en mye p.g. av varmen?

Hvordan virker et solarium, putter en på penger, slår det seg automatisk på eller hvordan gjør en slikt, hvordan vet en at lokket på solariumet er langt nok nede,kan det låse seg så en ikke kommer ut selv om det fortsatt et tid igjen som en har betalt for??????

hva har dere på dere når dere soler dere?

Vær så snill å hjelp meg!!!

hilsen fortvilet nybegynner.... :oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvor lang tid burde jeg beregne i solariumet' date=' er veldig lys i huden-blåøyd og lyst hår??????[/quote']

10 minutter bør du prøve første gangen.

I sportsforretninger, tror jeg.

Det varierer fra person til person hvor lett man tar farge, men 2-3 ganger pr uke bør du få til hvis du vil opparbeide deg en fin brunfarge.

Vil anbefale både solkrem før, og aftersun etter. Særlig de første gangene.

Man føler ikke at det brenner, men det er klart det føles godt og varmt. Jeg pleier å bli litt svett på ryggen.

Ja, en putter på penger, går inn i rommet, låser døren, kler av seg, legger seg i solariet, drar ned lokket. Det kan ikke låse seg. Du bestemmer selv hvor lenge du vil sole deg i løpet av den tiden du har betalt for.

Ingenting eller g-streng-bikinitruse.

hilsen fortvilet nybegynner.... :oops:

Gjest bamsemums
Skrevet

du?

Hvor høy solfaktor bør en bruke i solariumet?

Kan man ha på seg sminke når en soler seg, eller blir det så varmt at den klisser seg osv?

Er det veldig sterkt lys fra solariumet?

Når vet en at lokket til solariumet er langt nok nede?

Skrevet

*Altså..... jeg har tatt solarium noen ganger (forøvrig noen år siden forrige gang)...... men 10 min første gang :o

DA hadde jeg blitt godt stekt hvertfall.... FARLIG godt stekt....

Når jeg tar solarium så holder det faktisk med 3-4 minutter de 2-3 første gangene...... og så gradvis økning!

*De solariumene jeg har prøvd - har hatt briller til utlån!

*Skal en bruke solkrem altså????

Det var "forbudt" når jeg tok solarium....... men mulig det er andre typer solsenger nå...... og andre regler! :roll:

Ellers er det vel unødvendig å advare mot kreftfaren ved ufornuftig bruk av solarium.....

Gjest Anonymous
Skrevet

"kan det låse seg så en ikke kommer ut selv om det fortsatt et tid igjen som en har betalt for??????"

:o

Kan det klappe igjen slik at man blir innestengt?

*grøss*

Hilsen en som heller ikke har tatt solarium.. skremt nå!

Skrevet

Solariumssengen kan ikke klappe igjen og låse seg =)

Skrevet

Er det vanlig solkrem dere mener?

Tror ikke det er noe heldig. Men man får som oftest kjøpt kremer på solstudioer som skal gi bedre farge og som beskytter.

Vær forsiktig første gang iallefall!!!

Gjest Moonshadow
Skrevet

Man skal aldri bruke vanlig solkrem i solarium. Du får kjøpt spessiel solkrem på solstudioene. Der er det som regel maskiner der du kan kjøpe det.

Skrevet

Uansett, gjør aldri som meg.

Jeg begynte like godt med en dobbelttime!! :-?

På natta våknet jeg av at jeg var så varm, og gikk ut på kjøkkenet for å finne noe å drikke.

På vei dit besvimte jeg, og kom senere til meg selv liggende i gangen.

Flaks at jeg ikke traff med hodet i kommoden som sto der!

For en idiot jeg var! :roll:

Skrevet

Du legger på penger, og ca 13 minutter er sikkert greit første gangen.

Solariet pleier å starte av seg selv etter et par minutter. Jeg pleier å legge meg ned når jeg ser lysrørene slår seg på. Så drar jeg ned lokket så langt det kommer. Det blir da en liten sprekk mellom lokk og bunn.

Jeg ville holdt meg til to ganger pr uke. Jeg har også lys hud, og kan få soleksem i begynnelsen, derfor må jeg ta det veldig med ro i begynnelsen... Jeg øker heller tiden etterhvert..

Pass på at ansiktssolen ikke er på. (Gjerne en knapp en kan trykke på der en velger om en vil ha alle lysrørene i topplokket på eller ikke).

Jeg har aldri brukt solkrem i solarium. (Bortsett fra hvis jeg har vært solbrent, eller har veldig ømfintlig hud et lite sted)

Lyset er veldig sterkt! Derfor bør en bruk briller, eller i hvert fall passe på å holde øynene lukket hele tiden!

Det viktigste er å slappe av hele tiden når man ligger der. Jeg fikk veldig klaus første gangen, men det går an å ta opp topplokket og gå ut av sengen mens rørene er på (før tiden er ute..)

Det er ikke lov å låne ut briller lenger pga smittefare. Noen steder gjør det likevel, men jeg ville ikke brukt de!

Gjest bamsemums
Skrevet

ikke meningen å mase.... men...

Hva slags type krem skal en helst bruke når en soler seg????? Noe spesielt merke eller type?

Om en ikke har eller får kjøpt den kremen første gang, kan en bruke noe annen krem som erstatter?

Veldig forskjellige tider som stårskrevet over her for hva jeg burde bruke de første gangene....men om jeg tar 10minutter, er det sinnsykt mye da??????

er man veldig utsatt for soleksem????????????

har ikke sett noe knapp en kan skru av for ansiktssol... hvis det ikke er det, er det da farlig å ta solariumet eller hva?*forvirret*

Skrevet

Jeg blir veldig lett brun (og rød....) i ansiktet, så jeg pleier å ha med et håndkle som jeg legger over ansiktet etter halve tiden.

Du kan få soleksem av å bruke solarium, og du kan bli solbrent. Det er derfor greit å være forsiktig, og ikke ligge for lenge.

Gjest Virvel
Skrevet

Der jeg tar sol er det en automat hvor du kan kjøpe både briller (koster 10 kroner) og alle mulige typer kremer. Det virker som om slike automater er ganske vanlige.

Utenfor hvert avlukke er det en tabell over ulike hudtyper, og hvor mange minutter man bør begynne med. Jeg er veldig, veldig lys, og begynner med ti minutter. Det er ikke sinnssykt mye, faktisk er det ganske lite. Men det er jo forskjell på hvor sterke solsengene er... Ti minutter for meg går uansett helt fint, jeg blir aldri brent, men jeg må holde på en god stund før jeg får noe særlig farge. Ordentlig brun blir jeg aldri...

Stort sett soler jeg meg i nettoen - man vil da ikke ha hvit rumpe. Vasker godt av sengen både før og etter jeg bruker den.

Jeg kan også opplyse om at det bare er behagelig varmt å ligge der, i hvert fall når du har på viften. Faktisk er det mye varmere å ligge ute i solen om sommeren.

Gjest Cyndi(ikke pålogget)
Skrevet

Eyy, jeg bruker ofte vanlig solkrem i solarium.. :o

Hvorfor må man ikke gjøre det?

Skrevet

alt er jo igrunn nevnt her nå =) det er ikke skummelt/farlig å ta solarium. men nye ting er jo alltid litt skummelt ;) se på det heller som avslapping. mange sovner jo fordi det er så herlig =) på mitt solsenter er det radio bak hodet, og hodeputer, og husk at vifta kan skrus på, så det kan fort bli komfortabelt. om du er litt skeptisk i begynnelsen kan du jo vente med å ta lokket helt ned. jeg har aldri brukt noen kremer når jeg har tatt sol. kanskje jeg skulle testa det? fins vel fortere-brun kremer? vi anbefale og ikke ha på ekstra ansiktsol første gangen, om det fins på den solsengen da. er ikke sikkert der er noen knapper i det hele tatt. og trenger du ikke å gjøre noe, bare legge deg ned. senere kan du jo skru på ekstra-sol (om det fins), uten å øke solingstiden. 10min bør holde første gangen. jeg har ikke den lyseste hudtypen, men når jeg har fått farge, og har kommet over den første bli-rød fasen så må jeg nesten ha 20min hver gang, med ekstra sol, for å få fargen jeg vil ha =) dette med tid og sånt må du jo bare prøve deg frem med! bedre å sole deg for lite enn for lenge :D

• 7 år senere...
Gjest solarium
Skrevet

Haha kommer med ett dumt spørsmål.. Men jeg lurer bare veldig på hvor man skal legge på pengene eller "dra" solkortet, når man skal sole seg? <3

er det inni selve solariums rommet, eller er det utafor. Sånn at du først må legge på penger, så løpe inn i rommet? haha :D

håper noen svarer!

AnonymBruker
Skrevet

Du begynner med å velge deg et rom, og putter på penger på automaten som henger rett utenfor døren. Her velger du solingstid alt etter hvor mye penger du putter på. Når du er ferdig har du 2 minutter før solsengen slår seg på. Den tiden bruker du på å vaske over solsengen og å kle av deg og legge deg til rette. Jeg bruker ikke solkrem i solarium. Briller kjøpte jeg på en automat inne på solstudiet, men ikke sikkert alle har det.

Taket på solsengen tar du ned så langt det går. Det kan på ingen måte låse seg, og du kan gå utav når som helst. Det finnes forskjellige knapper inne i solariet. Det går an å slå på og av ansiktssol, samt ansiktsvifte og kroppsvifte med forskjellig styrke. Også radio.

Når solsengen slår seg av er du ferdig. Da er det bare å kle på seg, gjerne vaske over sengen og gå ut:)

Du bør ikke bruke sminke når du soler deg. Poenget er vel å bli brun i ansiktet, jevnt brun;)

Jeg er selv veldig lys i huden, og starter med kun 5 min, og skrur det opp med 2 min pr gang. Tar max 10 min om gangen, og tar annenhver dag til ønsket farge er på plass. Får ganske bra farge etter noen uker:)

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du begynner med å velge deg et rom, og putter på penger på automaten som henger rett utenfor døren. Her velger du solingstid alt etter hvor mye penger du putter på. Når du er ferdig har du 2 minutter før solsengen slår seg på. Den tiden bruker du på å vaske over solsengen og å kle av deg og legge deg til rette. Jeg bruker ikke solkrem i solarium. Briller kjøpte jeg på en automat inne på solstudiet, men ikke sikkert alle har det.

Taket på solsengen tar du ned så langt det går. Det kan på ingen måte låse seg, og du kan gå utav når som helst. Det finnes forskjellige knapper inne i solariet. Det går an å slå på og av ansiktssol, samt ansiktsvifte og kroppsvifte med forskjellig styrke. Også radio.

Når solsengen slår seg av er du ferdig. Da er det bare å kle på seg, gjerne vaske over sengen og gå ut:)

Du bør ikke bruke sminke når du soler deg. Poenget er vel å bli brun i ansiktet, jevnt brun;)

Jeg er selv veldig lys i huden, og starter med kun 5 min, og skrur det opp med 2 min pr gang. Tar max 10 min om gangen, og tar annenhver dag til ønsket farge er på plass. Får ganske bra farge etter noen uker:)

Og der så jeg hvor gammel denne tråden egentlig var...

Skrevet

Bare flott det ennå er liv i denne tråden, fikk mange nyttige tips jeg óg :) Tatt sol for første gang idag, og er veeeldig fornøyd og absolutt hekta fra nå! :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...