Gå til innhold

Kjønnskvotering


Nelle

Anbefalte innlegg

Hei icon_smile.gif

Leste i en tråd (faktisk inne på "Personlige Meldinger") om kjønnskvotering av kvinner. Noen er kanskje for, noen er i mot. Og Waco sier at "Gutteklubben Grei" er et begrep som er oppfunnet av kvinner blant annet i ovennevnte sammenheng.

Før jeg selv kom ut i arbeidslivet har jeg egentlig ikke sett på dette med likestilling som noe problem. Jeg tok det liksom bare for gitt at man blir verdsatt i henhold til kvalifikasjoner, og ikke kjønn. Men etter at jeg selv begynte å jobbe har denne opptafningen endret seg en smule tror jeg....

Før jeg kom i fast jobb etter endte studier jobbet jeg en periode for Manpower. Jeg har seks års utdannelse på høgskolenivå, og anser meg selv som en svært kvalifisert og allsidig person i jobbsammenheng. Men altså -det er ikke flusst av jobber som passer for meg her hvor jeg bor, så jeg valgte altså å jobbe for Manpower i en periode, frem til det dukket opp en interessant jobb jeg ønsket å søke på.

Jeg ble satt til ulike sektretær-oppdrag. Lønnen var latterlig (100 kroner timen) -men greit nok. Jeg visste dette var midlertidig, og jeg hadde valgt det selv. Jeg kom til en større bedrift hvor overvekten av de ansatte var menn. Langt de fleste lederne var menn -og alle mine ledere/nærmeste overordnede var menn. Mine oppgaver skulle være å servere kaffe og kjeks til møter. I tillegg skulle jeg skrive møtereferater og generelt fungere som en sekretær for et bestemt prosjekt.