Gå til innhold

Kjønnskvotering


Nelle

Anbefalte innlegg

Hei icon_smile.gif

Leste i en tråd (faktisk inne på "Personlige Meldinger") om kjønnskvotering av kvinner. Noen er kanskje for, noen er i mot. Og Waco sier at "Gutteklubben Grei" er et begrep som er oppfunnet av kvinner blant annet i ovennevnte sammenheng.

Før jeg selv kom ut i arbeidslivet har jeg egentlig ikke sett på dette med likestilling som noe problem. Jeg tok det liksom bare for gitt at man blir verdsatt i henhold til kvalifikasjoner, og ikke kjønn. Men etter at jeg selv begynte å jobbe har denne opptafningen endret seg en smule tror jeg....

Før jeg kom i fast jobb etter endte studier jobbet jeg en periode for Manpower. Jeg har seks års utdannelse på høgskolenivå, og anser meg selv som en svært kvalifisert og allsidig person i jobbsammenheng. Men altså -det er ikke flusst av jobber som passer for meg her hvor jeg bor, så jeg valgte altså å jobbe for Manpower i en periode, frem til det dukket opp en interessant jobb jeg ønsket å søke på.

Jeg ble satt til ulike sektretær-oppdrag. Lønnen var latterlig (100 kroner timen) -men greit nok. Jeg visste dette var midlertidig, og jeg hadde valgt det selv. Jeg kom til en større bedrift hvor overvekten av de ansatte var menn. Langt de fleste lederne var menn -og alle mine ledere/nærmeste overordnede var menn. Mine oppgaver skulle være å servere kaffe og kjeks til møter. I tillegg skulle jeg skrive møtereferater og generelt fungere som en sekretær for et bestemt prosjekt.

Det både overrasket og såret meg å se hvordan mennene på denne arbeidsplassen håndterte kvinnene (langt de fleste kvinnene var sekretærer). Til eksempel jobbet jeg sammen med en kvinne på min egen alder som hadde en master grad innen sitt fagområde -hun var utrolig dyktig. Det var mangel på folk med denne kompetansen, og hun hadde ved flere anledninger gitt uttrykk for at hun ønsket større utfordringer enn det en sekretærstilling ville gi henne. Allikevel fortsatte de å ansette folk utenfra -menn selvsagt.

Og det var da jeg begynte å fundere litt rundt dette begrepet "Gutteklubben grei". Det bød meg rett og slett litt i mot å se disse mennene -typsik fete, rødmussede menn i 50 års alderen -de fleste totalt uten utdannelse (men med ansiennitet selvsagt) -og hvor livredde de var for at noen kvinner skulle entre deres område og faktisk vise seg å være dyktige.

Jeg er ikke nødvendigvis for kjønnskvotering (synes egentlig ikke kjønnskvotering har noe som helst med likestilling å gjøre), men tror nok det er mange menn som nettopp er veldig redde for at kvinnene skal komme på banen og vise seg å faktisk vite hva de snakker om.

Noen som har noen tanker omkring dette?

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

La oss dra den lengere.

Hva med samer, kortvokste, mennesker med brannskader i ansiktet, rullestolbrukere, dysletikere, sære, sosialt uinteligente og provoserende mennesker.

De stiller også bakerst i køen.

Rettferdig?

Nei.

Men allikevel sant. Jeg er både frustrert og lei av at damer igjen prøver å skylde på andre enn seg selv på hvorfor de ikke stiger arbeidsmessige forhold.

Det er en kjensgjerning at man må kjempe seg frem her i verden. Det er også like sant at kvinner er mer beskjedne, mer ydmyke i forhold til å vise sine kvalifikasjoner og lettere lar seg påvirke av ytre omstendigheter.

Det finnes ledere som ikke vil ansette kvinner. - Men heller ikke pakistanere.

Nå er det engang sånn at alle mennesker blir diskriminert på en eller annen måte. Cluet er å finne hvordan man SELV kan fremheve sine positive egenskaper.

Javel, så er verden sjuk og urettferdig.

Å rope på lover eller interesseorganisjoner bekfrefter menneskers underdanighet.

Jeg har nevnt tidligere at jeg selv har norsk far og utenlandsk mor, dersom jeg en dag blir kvotert inn pga det, vil jeg dø av skam.

På min tidligere arbeidsplass ble lunsjen brukt av kvinner til å skvaldre og baksnakke mannelige sjefer. Om hvordan de ble utnyttet osv...osv....

Men tror dere noen sa ifra?

Ja.

Jeg.

Derfor fikk jeg lede avdelingen.

Når livets spilleregler handler om at man må markedsføre trynet for å komme noen vei, bør kvinner som resten av "alle andre" fremheve sine gode sider. Arbeidslivet er mannens arena, alle som er resultatorienterte og analytiske får sjefsjobb....

Waco

...værre enn det er det ikke....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel -jeg sa faktisk i fra jeg også icon_smile.gif Da fikk jeg sparken... Men siden jeg var i oppdrag for Manpower, og siden jeg hadde en kontrakt med Manpower, og siden Manpower hadde en kontrakt med bedriften der jeg jobbet, og siden jeg trang penger -kunne de ikke sparke meg. Så jeg satt og surfet på nettet en tre måneders tid....

Var det det du også gjorde, Waco?

*ler*

Forøvrig skriker jeg ikke etter interesseorganisasjoner. Jeg er nemlig ikke nødvendigvis så glad i slike -og særlig ikke likestillingsombudet...

Nelle icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ingen andre jenter/kvinner som har erfaringer med dette?

Nå mener jeg ikke småtupper som meg uten noe å vise til. icon_wink.gif

Ventet meg en lang, spennende tråd her...

Dette er noe jeg lurer mye på, siden jeg ikke har noen erfaring selv, og gjerne vil legge vekk argumentet om "Gutteklubben Grei" - men samtidig hører jeg jo om faktiske hendelser, slik Nelle forteller.

Hjerneføde til meg, noen?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Du finner kanskje noe spennende her, Amanda:

http://tux1.aftenposten.no/nyheter/okonomi/d199077.htm

http://www.undp.no/article.asp?Article_id=...ry_Id=Press_rel

http://www.likestillingsombudet.no/tema/kvotering.html

Ellers kan jeg nevne at menn(!) innenfor yrket jeg utdanner meg til, uttrykker bekymring for lavere lønnsnivå innenfor næringen, fordi det er en økende andel kvinner som velger dette yrket.

Det holder helt klart ikke å finne noen å skylde på, men heller spørre seg om hvorfor det er slik, for deretter å ta tak i problemet og røske det opp ved roten.

Bevisstgjøring er en fin begynnelse.

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jenter:

Ville det ikke være direkte flaut å vite at du kom inn på en skole kun fordi du er jente, og samtidig vite at en gutt med bedre karakterer enn deg ikke kom inn?

Jeg er mann, så jeg kan kanskje ikke tenke meg helt inn i det, men jeg tror jeg ville følt meg flau i en slik situasjon.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjønnskvotering er pr. def at dersom to kjøn står LIKT skal det underrep. kjønn få plassen....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse,

Som du ser i linken i Waco's innlegg ovenfor, har NTNU opprettet egne studieplasser for jenter på enkelte linjer. Gutta kommer ikke inn på disse - det er ikke snakk om at de "står likt".

Hva med å være kjønnskvotert politiker, da? Det presses hardt på for å få minimum 40% kvinner overalt. Og i de tilfeller det er få kvinner å velge mellom - hva skjer da, tror du?

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg må faktisk si at jeg har positive erfaringer. Da jeg ble ansatt for nesten fem år siden var alle i min gruppe menn som nesten kan väre far min. Ikke så lenge etter meg ble det ansatt ytterligere en kvinne, men mye eldre enn meg og med mer erfaring. Jeg har aldri opplevd noe annet enn at jeg blir tatt seriöst av mine kolleger og trives veldig godt med dem.

Når det gjelder kvotering tror jeg at de aller fleste jenter heller ikke vil ha en jobb fordi de er kvinne og ikke fordi de er best kvalifisert. Jeg ville i alle fall syns det var fryktelig vanskelig å skulle forholde seg til de man jobber med når alle vet under hvilke forutsetninger jeg fikk jobben.

Arnie: Om du sikter til datautdanningen på NTNU så må jeg si at den kampanjen i utgangspunktet ikke startet for å slippe inn jenter med dårligere karakterer, men kun for å få flere kvinnelige sökere. Dessuten var jenteplassene i tillegg til de vanlige plassene, så hadde de ikke startet med jentekampanjen hadde det uansett ikke gått flere gutter der. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter forøvrig et faktum at kvinner har problemer med å få jobb i mange bedrifter fordi de er kvinner, da er det ikke mye de kan kan gjøre waco....

Kvinner var lenge borte fra arbeidslivet fordi sp mange var hjemme. Nå er det ikke en selvfølge hvem som gjør hva hjemme lengre, og kvinner an mass kom da inn i arbeidslivet. De ønsket også å ha full frihet i yrkesvalg. Dette viste seg vanskelig fordi de ikke fikk valgene, de ble forbigått. Waco: les historie du....

Dett er ikke snakk om enekltindivid men et helt kjønn, derfor er det lovregulert. Det er forøvrig vist at kvinnelige toppledere er vel så dyktige som menn, og at de har / bruker sider menn ikke er flinke til.

Generellt sett: Menn er fra naturens side praktikere mens kvinnene er sosialfokuserte. Kvinner kan da bry seg med hvordan få menneskene til å fungere også ,mens menn bare vil få organsasjonen og systemet til å fungere, er ikke så flinke tilå se individet ...

Generelt sett.

For en ballanse/helheten er det beviselig best med både menn og kvinner på en arbeidsplass.

Deter en grunn til at mennene på stortinget gikk inn for denne love i sin tid.... icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solskinn... (Nydelig smiley!)

Jeg mener ærlig talt det er en "tilsnikelse" å si at dersom ikke de ekstra plassene hadde gått til jenter, ville det ikke ha blitt noen ekstra plasser, idet man faktisk trenger flere med denne utdanningen i Norge.

Det å da opprette nye studieplasser reservert for jenter finner jeg faktisk diskriminerende, og resultatet er faktisk det jeg nevnte: gutter med bedre karakterer en disse kommer ikke inn.

Gode intensjoner helliger ikke ethvert middel!12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Kinga

Likestillingslovens paragraf 6.3 sier:

Ved opptak til kurs, skole og studium, og ved andre tiltak med sikte på rekruttering til yrke eller profesjon, er det på ellers tilnærmet like vilkår adgang til å gi fordeler til det ene kjønn dersom det på sikt er egnet til å rette opp en mangel på likevekt mellom kjønnene i vedkommende yrke eller profesjon.

Likestillingsombudets forklaring til paragrafen om positiv særbehandling:

"Særbehandling kan bare brukes dersom det eksisterer en mangel på likevekt mellom kjønnene i vedkommende yrke, og det underrepresenterte kjønn kan bare gå foran dersom vilkårene er "tilnærmet like". Det betyr at ved opptak til f.eks. en skole må kandidatene være omtrent like godt kvalifisert. Loven setter ikke noen klar grense for hvor stort avvik i kvalifikasjoner som kan tolereres, men Likestillingsombudet har i en konkret sak satt grensen for kvotering ved ti prosents avvik. Bare søkere som hadde minimum 90 prosent av poengsummen som ble krevet ved opptak, kunne kvoteres inn. Ved etterutdanning og kurs på arbeidsplassen skal det også stilles tilnærmet de samme kvalifikasjonskrav til kvinner og menn. Et krav kan for eksempel være fast ansettelse. I et slikt tilfelle vil arbeidsgiver stå forholdsvis fritt til å plukke ut deltakere fra det ene kjønn. Forutsetningen er at det bidrar til å rette opp en skjevhet mellom kjønnene. Merk at reglene om særbehandling ved utdanning ikke gjør forskjell på kvinner og menn. Begge kjønn kan særbehandles."

Jeg, som altså har valgt en studieretning som etterhvert har blitt kvinnedominert, kan altså risikere å måtte vike plassen for en noenlunde likt kvalifisert mann. Yrket og utdanningen trenger, etter mitt syn, helt klart både kvinner og menn. Jeg ser på en eventuell mannskvoteringen som helt klart positivt både for meg selv og yrket/utdanningen sin del.

Om det er riktig å akseptere et så stort avvik som 10% i kvalifikasjoner, kan selvsagt diskuteres om yrket/utdanningen er tjent med. Hva samfunnet som helhet derimot er tjent med mht. til likestilling/jevnfordeling av kjønn generelt, synes jeg burde komme med i vurderingen her.

...aah, den som bare hadde et orakel å ty til icon_biggrin.gif

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lasse...tydelig at du ikke har lest innlegget mitt i denne tråden... hva skal vi gjøre med nevrotikere, hypokondere, kortvokste, stygge mennesker, krisemaksimerende mennesker, kverulerende.... stiller ikke alle de bakerst i køen?

Nå er det engang slik da... at det er kvinner som føder barn....og hvis det også er galt får du skrive et post mortem brev til vårherre.... og siden det ikke lar seg samkjøre å føde unge samtidig som man er trikkekonduktør, må man velge....

Går diskrimineringen bare den ene veien?

Hva med croupiere? Alle som en er de kvinner. Hva med de som selger is og vafler ved badestrender....unge jenter...allesammen....

Pene jenter selger.

Helt i orden for meg.

La markedet regulere seg selv....

Det er frihet...

Lasse...en dag vil du forstå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deter vel ikke oppr nye passer, men en viss % del? Deter også det samme med minoritetsbakrunn, samt militæret som har res. plasser. Alt går utover de vanlige guttene ....

Er dessuten de med de beste karaktene fra videregående de beste ute i arbeidslivet etter videreg. utd?

Jeg mener nei.

Det betyr at kvinnene/jentene kan gjøre bedre jobb enn de mennene som ikke kom inn. Dessuten er studiet en ting arbeidslivet og kvotering noe helt annen...

Hva skal diskuteres her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

eeeh...kom på en ting til....

Da vi kan anta at de aller fleste kvinner gifter seg med kar som tjener bedre enn dem selv... ja...piloten finner sin flyvertinne, legen sin sykepleierske, advokaten sin sekretær... sjeldent ser vi det gå den andre veien....

Derfor kan vi gjette oss til at de fleste damer føler det betryggende å ha en mann som tjener noe mer enn dem selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest tråden din, og svart på den, forsto du ikke det?

Forøvrig er menn kvotert inn i kvinnedom yrker.

Jeg gidder ikke skrive / svare mer på dine innlegg waco så lenge de er så full av skylapper, beklager.

Men kanskje jeg vil forstå en dag, jeg er jo bare 10 år stakkars og helt uten liverfaring og evne til å se ting i perspektiv...

Beklager, men de ordene du sitter og skriver på der i oslo bli bare for dumme for meg, kanskje andre liker dem bedre, jeg hopper over dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt innlegg, Vibeke.

Du sier "Likestillingsombudet har i en konkret sak satt grensen for kvotering ved ti prosents avvik." Noen som vet om det også gjelder når det opprettes øremerkede studieplasser, som saken på NTNU? Hvis ikke er det jo en direkte omgåelse av loven.

Ellers er det vel slik at jentene allerede får et ekstrapoeng ved det inntaket, for å "kompensere" for et poeng gutta får etter endt militærtjeneste (som jentene også kan få vet å ta militæret).

Uten å bli helt "waco", så har jeg hørt at kjevhendte er mer kreative enn oss høyrehendte. Er det ikke i landets interesse at de får et ekstrapoeng eller to for inntak til arkitektstudier f.eks?

Igjen - det er meget mulig jeg ikke klarer å ta hele problematikken inn over meg siden jeg har "feil" kjønn, men går vi ikke for langt enkelte steder?12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arnie...du må ikke glemme at svært få kvinner evner til å se ting fra to sider.

At menn har verneplikt, sliter for luselønn, kravler i søla for å forsvare landet... og hvis man nekter...tar siviltjeneste for en dagslønn som kvinner nekter å ta i timen.... med TVANG!... det er greit... heeeelt iorden....

og selvsagt skal damer å ekstrapoeng....fordi dem ikke gadd gå i dette sløseriet som forsvaret er....

nei...

det blir for dumt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...