Gå til innhold

Psykolog

Har du vært hos psykolog?  

15 stemmer

1. 1. Har du vært hos psykolog?

• Ja
      32
    • Nei
      10
    • Nei, men tenker på å dra dit.
      7

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg tenker på å gå til psykolog, føler at jeg er så langt nede for tiden :(

Hvor mye koster en slik time hos psykolog og hvor lenge varer den?

Har noen av dere vært hos psykolog og hva var grunnen til at dere dro dit? (dere kan gjerne være anonyme i svarene, hvis dere ønsker det)

Føler dere at psykologen klarte å hjelpe dere ut av knipa?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg går jevnlig til psykolog pga spiseforstyrrelser. egentlig har jeg ikke noe valg om å gå dit fordi jeg er mindreårig. dessverre har jeg ikke ide om priser.. vil ikke si at det hjelper noe, fordi kjemien stemmer ikke i det hele tatt. er på vei til å bytte psykolog da, får håpe neste er bedre!

Gjest Moonshadow
Skrevet

Jeg skal nå starte å gå til psykolog hos PUT. Det er pgr av at jeg trenger hjelp til å holde meg unna dop. Har også vært til psykolog da jeg var yngere pgr av spiseforstyrrelser og deppresjoner. Vet ikke hvor mye det koster desverre, fordi jeg får det gratis fordi jeg bare er 21.

Skrevet

Går også hos psykolog grunnet spiseforstyrrelser.

Det har hjulpet meg utrolig, gleder meg nesten hver gang til å gå dit. Har på mange måter kommet meg opp av "gjørma".

Betaler rundt 250,- per time. Det kommer visstnok an på man velger offentlig eller privat. De private er mye dyrere.

Du har neppe noe å tape på det.

Gjest Anonymous
Skrevet

Du betaler en viss sum pr.time (mellom 250-400 tror jeg), men bare til du har fylt egenandelsgrensen for å få frikort.(Tror den er på ca 1500 kr nå) Etter det er alt gratis.

Skrevet
Du betaler en viss sum pr.time (mellom 250-400 tror jeg)' date=' men bare til du har fylt egenandelsgrensen for å få frikort.(Tror den er på ca 1500 kr nå) Etter det er alt gratis.[/quote']

Dette gjelder kun ved det offentlige.

• Liker 1
Skrevet

For å gå til offentlig psykolog må man vel gjennom en eller annen godkjenning eller ventetid?

Hvis du går til privat kan man få time på kortere varsel, men det er dyrere. Venninnen min betaler 500 for 3/4 time tror jeg.

Skrevet

Offentlig psykolog kan det være haugevis av måneder i ventetid på. De koster et par hundrelapper pr. time (helt til man har nådd frikortgrensen, da er det gratis). Man må ha henvisning fra fastlegen sin for å kunne komme til offentlig psykolog.

Privat psykolog har gjerne time innen dager eller uker. Jeg tror de koster alt fra 500,- til 1000,- for en time.

Første time koster alltid litt ekstra. Og en time er 45-50 minutter.

Gjest Anonymous
Skrevet
Offentlig psykolog kan det være haugevis av måneder i ventetid på. De koster et par hundrelapper pr. time (helt til man har nådd frikortgrensen, da er det gratis). Man må ha henvisning fra fastlegen sin for å kunne komme til offentlig psykolog.

Privat psykolog har gjerne time innen dager eller uker. Jeg tror de koster alt fra 500,- til 1000,- for en time.

Første time koster alltid litt ekstra. Og en time er 45-50 minutter.

Så man må ha henvisning fra fastlegen? Hva hvis fastlegen min ikke synes jeg har store nok problemer, og derfor ikke vil gi meg henvisning da? Problemet mitt er ikke stort i forhold til krig, spiseforstyrrelse, sult, men for meg er problemet mitt et kjempe problem :(

Gjest Moonshadow
Skrevet

Legen henviser deg som regel om du vil det selv... Tror ikke han kommer til å si nei til det.

Skrevet

Jeg gikk til psykolog for få år siden.

Jeg møtte rett og slett veggen, og måtte ha hjelp til å komme videre.

På det stadiet hadde jeg ikke lyst til å leve lenger, og livet mitt besto av fest og alkohol.

Heldigvis ble jeg grepet fatt i før det var for sent.

Min første time hos psykologen var mildt sagt jævelig.

Jeg følte meg værre enn noensinne når jeg gikk derfra.

Dette var, i følge psykologen, helt vanlig.

På denne tiden gikk jeg også til samtaler ved Incest-senteret, og dette var greit i en periode.

Helt til vi skulle begynne å treffes i grupper, da trakk jeg meg.

Jeg føler ingen behov for å sitte i store forsamlinger og snakke om hva som har skjedd meg.

Tilbake til Psykologen:

Jeg følte meg mye bedre bare etter få timer, men var der ukentlig i 1 år.

Da valgte jeg selv og slutte fordi jeg følte at livet gikk bedre for meg.

Folk som føler at de har behov for hjelp, bør ikke kvie seg for å oppsøke en psykolog.

Uten denne hjelpen, hadde jeg neppe vært i live i dag.

Skrevet

Fastlegen din trenger ikke å vite noe særlig mer enn at du føler behov for å snakke med en psykolog, hvis du ikke vil fortelle noe mer. Henvisningen får du hvis du ber om det. Sannsynligvis vil du også kunne få med deg en liste over psykologer med avtale, så du kan henvende deg til noen av dem.

På grunn av lange ventelister anbefaler jeg deg å sende brev til så mange psykologer som mulig.

Lykke til!

• 3 år senere...
Gjest Gjest_anonym_*
Skrevet (endret)
Jeg tenker på å gå til psykolog, føler at jeg er så langt nede for tiden :(

Hvor mye koster en slik time hos psykolog og hvor lenge varer den?

Har noen av dere vært hos psykolog og hva var grunnen til at dere dro dit? (dere kan gjerne være anonyme i svarene, hvis dere ønsker det)

Føler dere at psykologen klarte å hjelpe dere ut av knipa?

Kan du hjelpe meg litt, er 21 år selv og trenger en gratis psykolog!

mail meg

Mailadresse fjernet iht Kvinneguidens regler. Ønsker du å være tilgjengelig kan du opprette en profil.

Dru - mod

Endret av Dru
Skrevet

Ja, BUP/PPT frem til de endelig begynte høre på meg og forstod det var skolebytte som var løsningen, ikke å rote rundt i hodet mitt.

Har aldri vært hos psykolog frivillig.

Gjest pjanola
Skrevet

Ja, hos studenthelsetjenesten. Gikk nesten et år, to ganger i uka pga. depresjoner. Det hjalp meg vanvittig mye, fordi jeg kom til en god psykolog som jeg følte at forstod meg. Tror det siste var det viktigste, når man er langt nede er det godt å tømme ut ting på en utenforstående som vil lytte.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...