Gå til innhold

Omgangssyke og sykemelding

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Jeg har fått omgangssyken (fikk det søndag kveld/mandag morgen) og det kommer begge veier, hvis jeg kan si det på den måten. Kastet opp 11 ganger bare i natt. Jeg er fryktelig kvalm og sliter med å holde på føden. Enn så lenge har jeg heldigvis klart å få i meg tørre salte kjeks og masse vann. Jeg er derfor ikke i stand til å gå på jobb, selv om jeg gjerne vil. Jobben vil helst at jeg får en sykemelding enn å bruke egenmeldinger, så da tok jeg kontakt med legekontoret.

Etter å ha ventet 60 min i telefonkø får jeg beskjed om at jeg har time på fredag. Må til lege for å få sykemelding. Greit nok, hadde ikke forventet noe annet. Men er det ikke litt rart å vente til fredag? Fikk beskjed de kunne gi meg sykemelding med tilbakevirkende kraft. Kan det være de uansett ser det som at jeg kanskje er for dårlig til å dra og er "smittefarlig", ergo kan jeg like godt vente? Venter jeg til fredag kan det jo godt hende jeg er mye bedre, og da blir det mer "ord mot ord". Alle som ser meg nå kan faktisk se (og kanskje måle) at jeg er dårlig. Jeg er bare redd for å ikke bli trodd. Spesielt fordi legen min er borte og det er vikar som ikke kjenner meg slik legen min gjør (og han vet meget godt jeg aldri ville kontaktet dem hvis det faktisk ikke var reell sykdom).

Jeg sitter egentlig her og lurer på hva jeg skal gjøre. På en side har jeg overhodet ikke lyst til å møte opp hos legen i morgen og få såkalt "akutttime", bare tanken på å gå ut (har ikke klart å komme meg ut siden søndag) gjør meg dårlig. Siden ingen kan kjøre meg, og jeg bor langt unna, kan jeg i teorien faktisk kaste opp på bussen, ergo er det mest fornuftig å egentlig vente til fredag. Samtidig er jeg redd for at legen sier "men du er jo frisk nå så hvordan skal du kunne bevise at du har hatt dette?"

Så, er det andre som har vært borti en lignende situasjon og opplevd noe tilsvarende?

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vanligvis så skal man møte opp samme dag hos legen som man trenger sykmelding. Men ved spesielle tilfeller kan de tilbakeskrive sykmeldingen til den dagen man kontaktet legen per telefon.

Gjest GetOverIt
Skrevet

Så lenge du har tatt kontakt med legekontoret og gitt beskjed hva det gjelder, skal det ikke være noe problem :) Leger vet jo at omgangssyke går fort over, så tror ikke at han kommer til å tvile på deg.

God bedring :)

Skrevet (endret)

Okay, takk for svar. Bestilte forøvrig også time før jeg ringe, man kan bestille via nett, gjorde det om natta siden jeg var redd for å sovne i utmattelse (hvilket også hendte, men jeg våknet heldigvis i tide til at jeg fikk ringt dem). Så jeg sa i fra så fort jeg rett og slett orket.

Er bare redd for å ikke bli trodd, spesielt fordi jeg var sykemeldt i desember, at de skal tenke at jeg lyver meg til sykemeldinger eller noe slikt noe. Det var dog for noe helt annet, dette i desember, da jeg måtte ha en operasjon i kjeven (siden jobben min er kundeservice ble jeg helt ute av stand til å gjøre jobben min) fikk infeksjon og måtte på en runde med antibiotika. Legen fikk da også se meg rent fysisk og det var ingen tvil om omstendighetene.

Endret av Yvonne
Skrevet

Det skal veldig mye til for at legen skal mistenke at du later som. Jeg har en kronisk sykdom som ikke synes utenpå, men som kan gjøre meg veldig dårlig. Har aldri opplevd å ikke blitt tatt seriøst når jeg har bedt om en sykmelding. Og jeg har gått til flere forskjellige leger siden min egen fastlege også har vært sykmeldt.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil tro det er både pga smittefare og det at du faktisk er såpass dårlig (som man jo faktisk blir av omgangssyke) at de ikke ga deg time før.

Jeg har selv ved magesyke fått tilbakedatert sykemelding, det var null problem fordi jeg trossalt hadde ringt i det jeg trengte den. Jeg hadde ingen mulighet for å komme meg til legen selv, var avhengig av en do i nærheten ja :fnise: , og det hadde de full forståelse for. Sekretæren noterer ned hva du har ringt for, slik at legen ser dette når du kommer.

Skulle det skjære seg helt, så må du jo bare bruke egenmelding, selv om sjefen din ikke vil det. Men jeg tviler på at dette vil være noe problem, syns du skal bruke dagene på å bli frisk heller enn å tvinge deg ut når det er det siste kroppen din trenger akkurat nå.

Anonym poster: a452e65774b8feeb993afd6cfe92c262

Skrevet (endret)

Godt å høre, det er beroligende å vite.

Når du forklarer det slik AB så er jo dette helt naturlig, og noe jeg selv kanskje trodde. :)

Jeg derimot ble nemlig ikke trodd da jeg pådro meg lungebetennelse i fjor, og det var ikke før min lege, etter seks uker, da jeg byttet til ham, endelig tok meg seriøst at mine mistanker ble bekreftet og at det var helt riktig, jeg hadde lungebetennelse. Derfor er jeg nok naturlig skeptisk og redd for å ikke bli tatt seriøst igjen av en lege som ikke kjenner meg.

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Godt å høre, det er beroligende å vite.

Når du forklarer det slik AB så er jo dette helt naturlig, og noe jeg selv kanskje trodde. :)

Jeg derimot ble nemlig ikke trodd da jeg pådro meg lungebetennelse i fjor, og det var ikke før min lege, etter seks uker, da jeg byttet til ham, endelig tok meg seriøst at mine mistanker ble bekreftet og at det var helt riktig, jeg hadde lungebetennelse. Derfor er jeg nok naturlig skeptisk og redd for å ikke bli tatt seriøst igjen av en lege som ikke kjenner meg.

Ja, det forstår jeg veldig godt. Men hva i all verden er det for noe da, å ikke tro på pasienten? Særlig noe det er mulig å påvise, som lungebetennelse. Og i fjor var det jo mange som fikk denne lungebetennelsen som gikk, må være viljen det står på da tenker jeg. Får håpe at du kommer til en annen lege enn den du var hos som ikke trodde deg, og hvis det skulle være den samme får du bare si som sant er, at du ikke fikk time før.

Skrevet

Ja, det forstår jeg veldig godt. Men hva i all verden er det for noe da, å ikke tro på pasienten? Særlig noe det er mulig å påvise, som lungebetennelse. Og i fjor var det jo mange som fikk denne lungebetennelsen som gikk, må være viljen det står på da tenker jeg. Får håpe at du kommer til en annen lege enn den du var hos som ikke trodde deg, og hvis det skulle være den samme får du bare si som sant er, at du ikke fikk time før.

Nei, problemet var at jeg var i en overgangsfase der jeg hadde byttet fastlege fra Oslo til Kristiansand. Jeg var altså så uheldig at jeg fikk lungebetennelse sånn at det tok meg omkring 5-6 uker før jeg kom meg til min nye fastlege. Det vil si jeg byttet fastlege i perioden jeg var syk (det er jo da man plutselig husker at søren, jeg burde ha byttet tidligere). Lett å være etterpåklok selvsagt, men sånn var nå det. Måtte da gå til legevakten.

Første lege mente det var snakk om lungebetennelse og gav meg antibiotika. Problemet var at jeg var så dårlig så jeg reagerte ikke på at jeg ikke fikk sykemelding, jeg var rett og slett såpass "borte" i min feberrus at jeg ikke tenkte tanken engang selv om jeg nevnte jobben i samtalen vår. Jeg er dog klar over at legevaktsleger gjerne ikke skriver ut sykemeldinger, men det var jo en litt spesiell situasjon, som jeg hadde forklart om, så vel. Jeg fikk ihvertfall antibiotikaen og begynte å bli bedre, men jeg satt der på jobb og var ikke akkurat pigg. Måtte da gå på legevakten igjen. Fikk da en ny lege som bryskt bra meg om å slutte og hoste da jeg ble lyttet på, han mente da jeg ikke hadde lungebetennelse siden prøvene ikke kunne påvise dette. Prøvde å forklare at jeg gikk på antibiotika, så det kan jo være grunnen til at det da hadde blitt bedre. Første legen tok aldri slike tester, han mente de tok for lang tid. Fikk heller ingen sykemelding.

Noen dager etterpå, da hadde jeg blitt ferdig med kuren, ble jeg bare dårligere og dårligere. Jeg fikk høy feber og det føltes ut som lungene skulle poppe ut av brystet mitt. Da ble min nye fastlege gjeldene, og jeg fikk kommet meg til ham. Han så bare på meg og ristet på hodet, fattet ikke at jeg ikke hadde fått sykemelding i akkurat min situasjon. Prøver ble tatt, jeg ble lyttet på, ingen tvil om lungebetennelse. Fikk en skikkelig hestekur som gjorde meg frisk.

Siden jeg nå skal til en dame, som er vikar, og de andre som ikke trodde på meg/gjorde de tester de burde ha gjort, så er det nok ikke de samme legene, takk og lov.

Skrevet

Når legekontoret selv har sagt du skal komme fredag, så kan de ikke si de ikke tror deg, bare fordi du ikke "holdt deg syk" så du kunne bevise det :) De har sikkert også stor forståelse for at det ikke er så greitt å reise til legen når du har omgangssyke (for de rundt deg også med smitte). Og du har rett til å bruke egenmeldinger, så at arbeidsgiveren ikke liker det, er hans problem!

Skrevet

Neida, jeg vet det altså, de bare foretrekker sykemeldinger over egenmeldinger, så hvis jeg kan få det så er det å foretrekke. De har ikke på noen måte blitt sur for at jeg har brukt egenmelding, bare for å ha sagt det.

Men ja, da slår jeg meg til ro og holder meg inne til jeg blir frisk. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jamen det er bra, at dette er en helt annen lege, så dette ordner seg nok :)

God bedring :)

Skrevet

Med så mye sykdom som går rundt nå, så er vel omgangssyken noe av det siste de vil ha inn på et legekontor med mindre det virkelig er akutt, så jeg tror du kan ta det helt med ro. Du har vært i kontakt med lege, og det er ikke ditt problem at de ikke kunne/ville ta deg inn der og da. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...