Gå til innhold

Smerter ved mensen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Noen andre som har det som meg?

Noen ganger når jeg har mensen, får jeg sterker smerter i magen. Disse blir så sterke at magen min vrenger seg (diaré). Etter det fortsetter smertene, rundt 1 times tid. Smertestillende har som regel liten effekt. Jeg blir svimmel, kvalm og bleik i ansiktet. Har til tider følt som om jeg skal besvime, jeg kaldsvetter, pulsen går opp. Har også hendt at jeg kaster opp.

Er dette noe en må regne med, eller er det noe galt når kroppen reagerer på en slik måte? Har hatt det slik i flere år, men altså ikke hver gang jeg har mensen.

Anonym poster: d1d7209bb6aa58767a591666674b1636

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ganske så vanlig.

Hva slags smertestillende bruker du?

Naproxen er et godt reseptfritt smertestillende mot milde til moderate menssmerter. Husk at det er viktig at du tar dem så fort du merker smerter/ubehag.

Anonym poster: df056a24515502a97da86a0a7da2c8e8

Gjest Gjesten
Skrevet

Jeg har det slik før mensen - varer ca en time. Og alltid om natten. Har vart bortimot 2 år. Nysgjerrig jeg også på om det er vanlig at det blir slik. Ellers er det ikke noe annet enn milde smerter resten av perioden, men kan være noe småkvalm resten av perioden. Heldigvis ikke hver gang dette skjer. Er det normalt å få slike store smerter når man har bikket 26 - når man tidligere ikke har hatt dem (er nå 28)? Hodet mitt har utelukket at det er noe alvorlig siden det ikke er blitt noe mer i løpet av disse årene, utenom disse ekstreme "nesten-besvime-kaldsvetting-nettene" mine...

Føler med deg - aner ikke om det er slik en må regne med - om det plutselig kan dukke opp etter relativ smertefri mens tidligere...? Veldig nysgjerrig jeg også!

AnonymBruker
Skrevet

Bruker som regel paracet/pinex og ibux. Skal teste ut naproxen.

Fryktelig irriterende tilstand. Det setter meg helt ut. Heldigivis er det over etter en times tid, men den timen er vond.

Smertene skyldes vel kramper i livmoren?

Har lagt merke til at jeg stort sett kun får disse smertene når mensperioden er på hell, og mengde blod er mindre. Har perioder hvor jeg blør mye og perioder hvor jeg blør mindre, og disse smertene oppstår helst når jeg har perioder med mindre blødninger.

Anonym poster: d1d7209bb6aa58767a591666674b1636

AnonymBruker
Skrevet

Jeg får også en ny kort runde på slutten av mensuka med smerter og plager. Men om det bare varer en times tid så hjelper smertestillende lite, for de bruker 30-60 min på å virke.

Anonym poster: df056a24515502a97da86a0a7da2c8e8

Skrevet

Jeg vet selv hvor slitsomme slike smerter kan være! Jeg har endometriose, en sykdom som fører til sterke smerter, problemer med magen og uregelmessig mens. Du kan i tillegg få spesielle symptomer som, for eksempel, at mensen plutselig stopper helt opp, for så å komme tilbake igjen. Noen har svak feber, smerter ved samleie og eggløsning, smerter ved avføring og/eller vannlating, og smerter i korsryggen.

Dessverre er endometriose ukjent blant folk flest, og det kan være vanskelig å få diagnosen. Noen leger vet ikke nok om sykdommen til å kunne forstå og behandle den. Jeg går med sterke menssmerter og forstoppelse opp til en uke før mensen. Siden du ikke er så plaget, er det slett ikke sikkert at det er endometriose du har. Men du kan jo selv lese om det, og se på alle symptomene.

På endometrioseforeningen sine nettsider står det:

”Mange kvinner som søker hjelp for menstruasjonssmerter opplever å bli fortalt at deres menstruasjonssmerter er; ”normale”, ”en del av det å være kvinne” eller at ”smertene er psykisk betinget”. Andre blir fortalt at de har liten toleranse for smerter, eller at det bare er psykisk.

Mange kvinner erfarer å ha smerter under menstruasjonen. Men sterke smerter som påvirker dagliglivets gjøremål er ikke normalt, og er ofte forårsaket av en underliggende tilstand som for eksempel endometriose. Enhver kvinne som har sterke menstruasjonssmerter bør utredes for å finne ut hva som er årsaken til smertene.”

På samme nettsiden er det et forum hvor mange skriver hva som hjelper dem med smertene. Jeg bruker Naproxen, men har fått en sterkere type på resept fra legen. Det er det eneste som hjelper når jeg har smerter. Mange synes det kan hjelpe å legge en varm varmeflaske på magen, ta et varmt bad eller gå en tur. Noen merker også at det kan hjelpe å legge om på kostholdet. Jeg kan for eksempel ikke drikke brus, eller noe med kullsyre for den saks skyld. Selv begynte min endometriose allerede i 13 årsalderen, og det begynte med at jeg opplevde det slik som deg. Senere har det bare blitt verre..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...