AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har i følge min psykolog PTSD selv om jeg ikke har det som offisiell diagnose. Plages med flashbacks fra en katastrofe jeg var med på for ca. 8 år siden. Trodde jeg og familien min skulle dø da, men alle overlevde heldigvis. Flashbackene har vært veldig plagsomme og psykologen min har behandlet meg med dyp hypnose noe som har hjulpet. Men etter behandlingen for 2 uker siden endret flashbackene karakter, jeg får flashback men de er ikke kjente. Det er av et grønt telt, mange sårede personer og jeg har følelsen av at jeg har på meg gammeldags sykepleieruniform. Det plagsomme med dette er at jeg ikke kan bruke de samme mantraene som jeg har brukt med de gamle flashbackene ("jeg overlevde, familien overlevde, vi er trygge"), fordi det jeg opplever nå er fremmed selv om det føles kjent og jeg vet ikke hvordan det endte. Psykologen min mener at det kan være gamle traumer fra tidligere liv som kommer opp til overflaten fordi han har vært for ivrig på hypnosen. Vi skal ta en pause fra hypnosen før vi eventuelt bearbeider disse nye minnene dypere. Men jeg vet ikke om jeg tør. Men det jeg egentlig skulle spørre om er om dere tror jeg kan få sovemedisin av legen? Jeg sliter med å sovne, sovner sjelden før kl 05 og jeg må stå opp 06.30. Fikk noe urtete av psykologen som skulle virke, men jeg det har ikke virket foreløpig. Anonym poster: 32b223ff49d5779780b21bec3295ffdd
Gjest Skrevet 8. januar 2013 #2 Skrevet 8. januar 2013 Klart du kan spørre legen din. Vær oppmerksom på at h*n kanskje vil prøve andre medikamenter enn tradisjonell sovemedisin, som Vallergan, Atharax eller Phenergan. Snakk med legen din. Lykke til med søvnen!
Gjest Animula Skrevet 8. januar 2013 #3 Skrevet 8. januar 2013 Jeg synes det høres tvilsomt ut at en psykolog bruker hypnose og prater om tidligere liv, jeg håper du mener tidligere i ditt eget liv. Falske minner kan oppstå under terapi med hypnose og kan være vanskelige å bli kvitt. Tradisjonell sovemedisin har det vel blitt strengere rundt bruken av på grunn av bivirkninger og avhengighet, men jeg synes du skal spørre å se om det er noen medisiner du kan få som hjelper siden dette er vedvarende. Urtete av psykologen? Dette høres ikke ut som en psykolog jeg ville stolt på. Er vedkommende autorisert og utdannet psykolog? 3
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #4 Skrevet 8. januar 2013 Takk for svar begge to. Jeg tenker ringe legen i morgen, for nå begynner jeg å bli sliten av dette. Jo, han mente tidligere liv. Jeg tror vel på det, men det er likevel skummelt og lite håndfast. Han vil altså utforske det mer, men jeg er redd for hva som kan komme frem. Trenger ikke flere traumer i livet mitt. Om han er autorisert er jeg ikke sikker på. Dette er en psykolog jeg har oppsøkt selv og betaler for av egne penger, for jeg har hørt mye bra om han fra en venninne, men legen min ville bare henvise meg til en annen. Han har hjulpet meg mye med de nyligste traumene, som sagt. Jeg fikk en del psykolog- og krisehjelp i tiden etter katastrofen, men da hadde jeg det egentlig bra så jeg benyttet meg ikke så mye av det. Problemene oppsto noen år senere. TS Anonym poster: 32b223ff49d5779780b21bec3295ffdd
Gjest Animula Skrevet 8. januar 2013 #5 Skrevet 8. januar 2013 Jeg mener ikke å ødelegge det du tror på, men posttraumatisk stresslidelse bør taes på alvor. Det du går til er en alternativ behandling av noe slag, jeg synes virkelig du bør høre på fastlegen din og gå til en psykolog eller psykiater som du får henvisning til av fastlegen din. Det er en vitenskapelig medisinsk diagnose og bør behandles med etterprøvde metoder både psykologisk og psykiatrisk. Å følge denne alternative terapeuten kan i verste fall gjøre deg verre. Hvis du ikke vil gi det opp med en gang, vær så snill å gå til en ordentlig psykolog som du får henvisning til samtidig. Jeg synes du skal fortelle fastlegen din om opplegget til den behandleren du går til. I mellomtiden kan du også lese litt om falske minner og hypnose, det er et kjent fenomen. Her er en liten artikkel, men det finnes nok mye mer i seriøse fagskrifter. http://www.nytimes.com/1997/09/10/us/hypnosis-may-cause-false-memories.html 2
Gjest Raggy Skrevet 8. januar 2013 #6 Skrevet 8. januar 2013 Jeg får en sterk følelse av at du blir lurt! Hvem i alle verden trenger å blande inn traumer fra tidligere liv? Da vil det jo ingen ende ta!!!! Nei den behandleren der ville jeg hold meg langt unna, han skaper jo mer frykt i deg siden du stoler på han og tror på det han sier. Jeg tror at du føler at du har fått god hjelp for det hjelper jo å bli sett og hørt, men måten du blir behandlet på et feil mener jeg. Kom deg ut i skogen å løp, løp masse og lenge så du blir skikkelig sliten så vil nok søvnen bli bedre. Sett deg ned å skriv opp det du drømmer og forsøk å finne ut av hva det er. Det kan jo også være noe fra det traumet du har jobbet med, like mye som alt annet for har du vert i sjokk så kan man glemme mye for en stund. Du burde gå til fastlegen din å be om hjelp. I det alternative miljøet så er det mye snakk om etikk og et av de viktigste punktene er å ikke legge frykt og bekymringer på en pasient, dette er veldig viktig. Dette virker det ikke som at din behandler har overholdt i det hele tatt.
Sugerøret Skrevet 8. januar 2013 #7 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Få sjekket ut denne psykologen ! Se om h*n er autorisert, google navnet. Jeg er enig med de 2 over meg. PTSD har jeg selv og ikke søtten om jeg hadde latt noen hypnotisere meg for å hente opp mer skit fra et tidligere liv. Høres veldig veldig rart ut. Samt husk at om NAV skal ha dokumentasjon om din helsetilstand,burde du få alt skriftelig fra denne legen.Samt passe på at h*n virkelig kan det h*n påstår. Ville nok ha funnet meg en annen lege,gå igjennom fastlegen. Masse god bedring til deg, de flashbacksene er forferdelig Endret 8. januar 2013 av Kårky
AnonymBruker Skrevet 9. januar 2013 #8 Skrevet 9. januar 2013 Hei alle sammen. Takk for mange gode ord og råd, jeg har tenkt mye på dette det siste døgnet. Ringte legekontoret i går for å spørre om sovemedisin, og fikk faktisk time samme dag. Jeg fortalte om det som hadde skjedd hos psykologen, og han sa som dere at jeg ikke burde gå dit lenger. Eller han sa faktisk at han FORBØD med å gå dit, men han endret det til at han jo ikke kunne forby det, jeg valgte selv. Jeg var inne hos legen i en halv time og snakket om det som plager meg og at jeg ikke får sove for tiden. Han ville sykmelde meg, men det sa jeg at jeg helst ville slippe. Jeg trives i jobben, og jeg får som regel ikke flashback mens jeg er der, de kommer som regel når jeg slapper av og ikke gjør noe. Fikk med meg sovemedisin jeg kunne prøve og ny henvisning til psykolog for å få en offisiell diagnose. Han ville også at jeg skulle ringe om noen dager hvis jeg fortsatt ikke fikk sove. Etter å ha tenkt meg nøye gjennom og lest svarene deres nøye, ser jeg at jeg har vært i overkant naiv og ringte derfor psykologen i dag og sa at jeg ikke kom dit mer. Han sa at det var veldig dumt å avbryte behandling midt i forløpet når vi hadde kommet så langt, og at det ville være verre for meg å skulle måte begynne helt på nytt hos en annen. Han sa også at jeg måtte holde meg unna sovemedisin fordi det garantert ville forverre plagene mine. Så nå er jeg litt i villrede. Jeg har tillit til og liker godt både legen min og psykologen, men nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre. Hadde tenkt å teste ut sovemedisinen i kveld, og så frem til en god natts søvn, men jeg er engstelig for om flashbackene blir forverret. Noen av dere skriver at dere har erfaring med PTSD - vet dere noe om dette? TS Anonym poster: 32b223ff49d5779780b21bec3295ffdd
Cammomille Skrevet 9. januar 2013 #9 Skrevet 9. januar 2013 Altså, uten søvn så blir alt mye verre uansett hva det er som plager deg. Jeg har og ptsd og alle mine behandlere mener at søvn er første prioritet, så mat. Altså, helt grunnleggende prinsipper må på plass før noe annet kan bli bedre. Det er som å bygge hus på en grunnmur som ikke er stødig. Det er dømt til å mislykkes! Jeg var redd sovemedisin ville forverre det for meg, og den første og andre natten var urolige, men så falt jeg til ro med det. Jeg er også sånn at alt blir verre når jeg slapper av og ikke gjør noe. Husk: søvn kommer først på listen!! Lykke til :-)
Gjest Raggy Skrevet 9. januar 2013 #10 Skrevet 9. januar 2013 Jeg tror heller motsatt av hva behandleren din sa, at du kommer til å bli positivt overasket når du kommer til en annen behandler. Jeg tror det beste du kan gjøre akkurat nå er å stole på fastlegen din og å følge hans råd samt at du bør prøve å komme deg ut å tur sånn at kroppen blir sliten. Jeg har også ptsd så jeg veit litt om hvordan du har det. Sender deg en trøsteklem
Gjest Animula Skrevet 10. januar 2013 #11 Skrevet 10. januar 2013 Hei TS! Jeg har ikke PTSD, men jeg er veldig glad for å høre om timen hos fastlegen din! Du bør absolutt stole på han og høre på rådene angående den behandleren du kaller psykologen. Fastleger gir sjeldent ut sovemedisiner, det vil si at de blir forbeholdt pasienter som virkelig og beviselig trenger de uten fare for helsen forøvrig, de blir gitt til pasienter hvor nytten er større enn eventuelle bivirkninger. Som Cammomille sier søvn er et primærbehov. Fastlegens reaksjon sier meg at dette er en lege du trygt kan stole på og reaksjonen til den muligens uautoriserte og tydelig uansvarlige behandleren sier meg det motsatte. Det er uansvarlig å søke etter traumatiske hendelser i tidligere liv (noe som ligger utenfor både medisin og psykologi og hører til en tros-sfære) hos en som har PTSD, det er ikke greit at denne behandleren opptrer på egenhånd mot din fastleges anbefalinger (fastleger og psykologer pleier å samarbeide om en pasient til en viss grad) og forsøker å overtale deg til å fortsette. Hvis du er engestelig for sovemedisinen så ta det heller opp med fastlegen! Lykke til
Kosemose Skrevet 10. januar 2013 #12 Skrevet 10. januar 2013 Kjære TS, jeg stenger tråden din da dette er såpass alvorlig problemstilling der du helst ikke bør få "feil råd", og vi moderatorer ikke er her 24/7. Jeg ser at du har fått ordentlige og seriøse svar så langt, det er veldig bra. Som alle over her sier: Lytt til legen din, følg legen din sine anbefalinger. Du har en alvorlig diagnose, og vi vet det er mange kvakksalvere der ute som ønsker å utnytte desperate mennesker i sårbare situasjoner. Om din behandler er slik eller ikke vet vi ikke, men situasjonen din høres for alvorlig ut til at du bør ta deg råd til å gamble på dette. Dette er et spørsmål om helse og livskvalitet, og da håper jeg du lytter til legen din og at du ikke lar din gamle alternative behandler overtale deg/skremme deg til å gå mot legens råd. Så vær så snill: Lytt til legen din. Kosemose, mod
Fremhevede innlegg