Gå til innhold

Rhodos eller Tyrkia?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og ei venninne ser på tur til Alanya vs. Faliraki.

Noen som har vært på stedene ? :)

Anonym poster: 090a24a08e009240ab4394f5ab58a8ae

Videoannonse
Annonse
Gjest LadyAntebellum
Skrevet

Ville ikke valgt alanya ihvertfall, masete butikkfolk ødelegger hele greia der,

..og det er jo så nydelig i hellas:)

Skrevet

Antalya derimot er kjempe fint! Koselig, billig og fint! Gamlebyen topper det hele å gjør det til en fantastisk opplevelse! Syntes to uker der var for lite, og jeg pleier bli lei etter en uke :)

Skrevet

Marmaris i Tyrkia anbefales sterkt!

Skrevet (endret)

Jeg har vært både på Rhodos og i Alanya. Nå vet ikke jeg hvor gamle dere er og hva dere ønsker å oppleve på turen da.

Rhodos: Enkelt å ta seg fram på egenhånd med lokalbusser. De snakker bedre engelsk enn i Tyrkia. Jeg personlig liker maten bedre da jeg synes fersk fritert blekksprut, fisk og rekser med salat er nydelig. Også moussaka og souvlaki liker jeg veldig godt. Det er veldig koselig å vandre rundt i den gamle bydelen på Rhodos og det er ellers flere fine utflukter å bli med på for å oppleve mere bl.a. en dagstur til øya Symi. Man kan også ta en tur over til Marmaris i Tyrkia så får man sett litt av det landet også. Valuta er euro og det er dyrere her enn i Tyrkia.

Tyrkia har bedre strender. Alanya er ikke så intim og koselig som gamle Rhodos by og selgerene er vel hakket mere masete.Byen er større. Selv bodde vi 10 minutter utenfor Alanya by. Det er billig å ta lokalbuss men fikk intrykk av at den gikk når den gikk. På Rhodos kom den til faste tider så det var enklere. Har lest om flere tilfeller av kriminelle som svindler folk ved minibankene i Alanya så her må man vise varsomhet.Bruk bare minibanker som er tilknyttet bankene og pass på hva som er rundt mens du tar ut penger. Det er billigere i Tyrkia. Vi bodde på et flott all inclusive hotell og hadde god mat der,men synes ofte maten på utfluktene ikke var helt der jeg ønsket det. Mye spagetti med kyllingspyd og noe salat og slikt men greit nok om man ikke er så kresen.Det er et land med masse historie og mange spennende utflukter å være med på da. Valuta er tyrkiske lire og om man ikke vil veksle på gardermoen så må man enten veksle i hotellresepsjonen for de som gjør det eller bruke minibankene der nede. For å komme inn i Tyrkia så koster det 15 euro pr. pers for visum som kjøpes på flyplassen før passkontrollen.

Jeg synes både grekerene og tyrkere var koselige folk. Vet at mange unge jenter kan bli plaget av mennene ,men da jeg er i bestemorsalder og reiser med min mann så er ikke dette noe problem jeg opplever. Tror uansett man kan komme langt med å tenke på hva man har på seg og å bruke sunn fornuft. Det er rundt 1,5 timer fra flyplassen i Antaliya til Alanya by. Rhodos har mindre forhold og her er kjøretiden mye kortere.

Om dere ikke har reist noe særlig på egenhånd og er unge så vil jeg anbefale Rhodos da jeg mener det er et enklere sted å forholde seg til ,men om dere har litt erfaring med å dra på tur så er det ikke noe problem å gå for Tyrkia.

Endret av caroprins
Skrevet

Ville absolutt valgt Rhodos fremfor Tyrkia.

Synes Rhodos er litt mer spennende enn Tyrkia. Fine strender, god mat, severdighetene +++

Skrevet

Jeg og ei venninne ser på tur til Alanya vs. Faliraki.

Noen som har vært på stedene ? :)

Anonym poster: 090a24a08e009240ab4394f5ab58a8ae

Står ingenting om du reiser med eller uten barn. Med barn Faliraki uten barn Rhodos by! Koselig øy og fantastisk folkeslag og varmt og godt.

AnonymBruker
Skrevet

Marmaris i Tyrkia anbefales sterkt!

Hiver meg på denne, var i Marmaris i Sept. i fjor, og det var nydelig.

Anonym poster: 8f98620d4e0be19211fffb88f7129cd2

Skrevet

Tyrkia, maten er himmelsk i forhold til den engelske dårlige maten på Rhodos.

Skrevet

Slenger meg på her siden jeg bor i Rhodos by. Jeg kan ikke uttale meg om Alanya, men jeg vet selvsagt litt om øya jeg bor på.

Faliraki har et litt frynsete rykte. Hvis dere primært er ute etter strandliv, fest og fyll, kan det være midt i blinken, men vi som bor her foretrekker andre steder. Rhodos by er sjarmerende, levende og stor nok til å tåle masseturismen (det bor 50-60 000 mennesker her). Stranda på vestsiden kan være trøblete på grunn av mye vind, og Elli Beach på østsiden av byen er ofte veldig full av folk. Det er en hyggelig, liten strand rett utenfor gamlebyen, og litt sør for sentrum er det også en fin sandstrand langs bydelen Zefyros. Selve gamlebyen er magisk og full av historie både fra antikken, bysantinsk tid og senmiddelalderen da hospitalridderne holdt til der. Dessuten har flere hundre år med ottomansk styre satt sitt preg på byen.

Jeg ser Wonders skriver at maten her er engelsk, men da må hun ha vært maksimalt uheldig eller dårlig til å finne de gode restaurantene. Jeg kan godt anbefale noen restauranter hvis du vil. En hovedregel er å finne steder som serverer mezedes (småretter i motsetning til middagstallerkener). En annen ting er at det er lettere å finne den gode, greske maten i mindre turistifiserte landsbyer. Jeg har i alle fall hatt glimrende matopplevelser i Haraki, Koskinou, Psinthos og Salakos. Prøv grillet geit i Embonas som ligger ved foten av Rodos’ høyeste fjell (Ataviros, 1215 m).

Sør for Faliraki ligger Haraki, en av mine yndlingslandsbyer, og Lindos som er vel verd et besøk, ikke minst på grunn av Akropolis med Athenetempelet. Rett sør for Lindos igjen ligger det populære feriestedet Pefkos. Jeg har bare vært innom et par ganger, men stedet ga et positivt inntrykk. Jeg vil også anbefale et besøk til gamle Kamiros på vestsiden, en ruinby som er blitt sammenlignet med Pompeii.

Det får være nok i denne omgang. Hvis dere bestemmer dere for Rodos, svarer jeg gjerne på spørsmål.

Anonym poster: 83fcfc16dde3d9758d478a2c50ee7ee9

Skrevet

Svaret er alltid x når spørsmålet er x eller Tyrkia.

Skrevet

Jeg ville uten tvil valgt Rhodos fremfor Tyrkia. Dersom dere reiser til Rhodos kan dere ta ferge til Tyrkia på dagsreise og shoppe på markeder i Marmaris. Har vært på Rhodos en gang før, og jeg likte meg godt (veldig turistaktig da, men hva kan man forvente på en charterferie).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...