AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Jeg er ikke fra Oslo og har knapt vært der, men hører hele tiden snakk om de forskjellige sykehusene i media. Hvor mange sykehus er det i Oslo, og hva heter de? Har hørt både Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet, Aker sykehus, Akershus universitetssykehus, Ahus og Ullevål sykehus bli nevnt, men tipper at noen av dem har flere navn? Kan noen vennligst opplyse meg? Er det forresten noen forskjell på sykehusene, bortsett fra navnene? Anonym poster: b19b0311ec6519125c8c3d1e3ed1dc17
FruLuna Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Jeg er ikke fra Oslo og har knapt vært der, men hører hele tiden snakk om de forskjellige sykehusene i media. Hvor mange sykehus er det i Oslo, og hva heter de? Har hørt både Oslo universitetssykehus, Rikshospitalet, Aker sykehus, Akershus universitetssykehus, Ahus og Ullevål sykehus bli nevnt, men tipper at noen av dem har flere navn? Kan noen vennligst opplyse meg? Er det forresten noen forskjell på sykehusene, bortsett fra navnene? Anonym poster: b19b0311ec6519125c8c3d1e3ed1dc17 Oslo universitetssykehus (OUS) består av Rikshospitalet-Radiumhospitalet,Ullevål og Aker.De eies av staten (Helse Sør-Øst). Rikshospitalet har landsfunksjon på mange områder, mens Radiumhospitalet behandler kreft. Ellers er Ullevål, Riksen og Aker lokalsykehus for en del bydeler i Oslo. Akershus universitetssykehus (Ahus) er ikke under Oslo universitetssykehus, og ligger i Akershus. De har imidlertid funksjon som lokalsykehus for en del bydeler i Oslo som tidligere hørte inn under Aker (og som har ført til mye problemer på Ahus). Ellers har vi noen mindre sykehus i Oslo, som Diakonhjemmet og Lovisenberg, som er privat-eide, mindre sykehus. Innenfor noen fagfelt er de lokalsykehus for noen bydeler i Oslo. Vanlige medisinske tilstander, psykiatri og enklere kirurgi er typiske ting som behandles her. Ellers ligger det også et sykehus i Bærum, men dette hører til under Vestre Viken helseforetak (sammen med Drammen, Kongsberg og Hønefoss sykehus). Men noen bydeler vest i Oslo "sogner til" Bærum sykehus. 1
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Oslo universitetssykehus (OUS) består av Rikshospitalet-Radiumhospitalet,Ullevål og Aker.De eies av staten (Helse Sør-Øst). Rikshospitalet har landsfunksjon på mange områder, mens Radiumhospitalet behandler kreft. Ellers er Ullevål, Riksen og Aker lokalsykehus for en del bydeler i Oslo. Tusen takk for oppklaring! De sykehusene du nevner her, de er egne bygninger, eller? Men at alt er en del av OUS? Anonym poster: b19b0311ec6519125c8c3d1e3ed1dc17
FruLuna Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Ja, de ligger på ulike steder i Oslo, men samlet sett hører de inn under Oslo universitetssykehus.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå