Gå til innhold

Full likestilling i heimen?!

Thomasine

Anbefalte innlegg

I vår heim må det sies å være 100% likestilling.

Vi deler på alt arbeid, tror jammen han gjør litt mer enn meg.

Ikke trenger jeg gi beskjed om at det er på tide med husvask feks. Det ser han utmerket godt selv, og gjør selvsagt noe med det!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner ikke hva det er dere klager for!

Jeg jobber også 60%, min mann er selvstendig og er som oftest ikke hjemme før syv om kvelden og den tiden han har frem til ungene skal legge seg bruker han sammen med de, og så har vi et par timer sammen før vi legger oss.

Men jeg klager ikke. Vi har hatt følge i 13 år (jeg er 30 år), har fått to fantastiske barn og har annet å bruke tiden vår på en å diskutere hvem som gjør mest/minst i huset.

Jeg er enig i det en annen skrev her: Mye rødstrømper her inne :wink:

Vel, så hyggelig at du liker å være hushjelp for mannen din da ( satt litt på spissen der da ).

Her må sambo være med å gjøre husarbeid etter at han kommer hjem fra jobb/etter ungenes leggetid, enkelt og greit.

Han har overhodet ingenting å gjøre når det gjelder enten bil, hage eller annet "mannfolkarbeid" som det så fint blir kalt.

Jeg synes at man skal dele 50/50 jeg ( hvis begge jobber da ) når man bor sammen. Det blir urettferdig hvis absolutt alt skal bli overlatt til den ene parten. Unger eller ikke, jobb eller ikke.

Så den dagen vi begge har jobb, så skal vi dele på husarbeidet uansett.

Han bor her han og i likhet med meg og da får han være med å ta i et tak. Han blir ikke "ødelagt" av det da..... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns man skal dele oppgavene slik at det passer en selv som par best jeg :wink:

Tror vi kvinner av og til er litt flinke til å "kreve" at mannen gjør halvparten av innejobben (trad.kvinnejobb) uten at vi tar over halvparten av utejobben.

Hjemme hos oss deler vi alt likt både ute og inne. Men det er fordi jeg syns det er mer spennende å skifte dekk et par gang er i året og jobbe i hagen, beise etc. enn å vaske det samme badet hver eneste uke. Jeg lager mest middag, og jeg rydder mest. Han maler mer av huset og tar de tunge løftene oftere. Det fungerer fint :-)

Nå er jeg hjemme med baby, og gjør ikke mer enn normalt. Hun er så liten enda, det blir ikke så mye tid. Men jeg kommer nok til å gjøre mer husarbeid ettersom hun blir større og klarer seg selv lengre perioder. Og så kommer jeg til å forvente at han gjør det samme når han går hjemme. :wink: Og når vi begge er i jobb, håper jeg vi kan ansette vaskehjelp - det er nemlig husvasken som er marerittet for oss begge, alt annet er bare kos.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi jobber begge 100% og deler derfor på alt som må gjøres hjemme, men når alt kommer til alt gjør nok han endel mer en meg.

Vi handler mat sammen, og ofte lager vi middag sammen.

Vi gjør helgevasken sammen, men han er mer effektiv enn meg, derfor støvsuger og vasker han gulvet, vasker badet, og tørker støv. Jeg pleier å vanne plantene, rydde på kjøkkenet og rydde i klærne våre.

Dersom han lager middag, vasker jeg opp -og omvendt. Dersom vil lager mat sammen, vasker han opp..

Jeg setter oftes på vaskemaskin og oppvaskmaskin - han tar som regel alltid ut.

Jeg tar av sengeklæne og vasker de, han legger på rent.

Jeg holder styr på felleskonto, regninger, lån, forsikringer og kalender (vet hvilke planer vi har de neste ukene) :)

Han tar seg av all vask, skifting og service av bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det litt skjevdeling, av den grunn at jeg er mer hjemme enn ham (jobber 80%) og at jeg (dessverre) er litt for perfeksjonistisk til å være fornøyd med vaskeferdighetene hans! :ler: Sambo lager nesten alltid middag, også rydder han inn og ut av oppvaskmaskinen, henger av og til opp klesvasken og tar seg av bilen vår. Han har, etter noen uhell, forbud mot å vaske tøy. Jeg står for all vasking i huset. Rydding og støvsuging gjør vi begge to, men mest jeg. Sambo er litt slurvete, så da gjør jeg det helst selv. :wink: Vi tar oss av barnet vårt omtrent like mye når begge er hjemme, bortsett fra at jeg kanskje leker litt mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Estrela
I vår heim må det sies å være 100% likestilling.

Vi deler på alt arbeid, tror jammen han gjør litt mer enn meg.

Ikke trenger jeg gi beskjed om at det er på tide med husvask feks. Det ser han utmerket godt selv, og gjør selvsagt noe med det!!!

Har det likedan. :) Herlig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...