Gå til innhold

Treningsglede er hjerteglede <3

Hills

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid vært glad i natur,friluftliv og trening.

Hadde min første dag på treninsenter i en alder av 16 år. Det vil si snart 10 år siden.

Siden den gang har treningen bestått mye av styrke,kondisjon og variasjoner mellom disse.

Det siste året derimot, har treningen omtrent blitt lagt på hyllen.

Jeg har flyttet til ett nytt fylke, har en rellativt travel hverdag, og motivasjonen har rett og slett ikke vært tilstede.

Jeg savner treningen, den roen man får i hjerte å sinn etter en treningsøkt, den er ubeskrivelig.

Naturen har bestandig vært mitt fristed, og jeg er nok langt over gjennomsnittet glad i friluftliv.

Fra hesteryggen, med hundene, ryggsekken på ryggen,kakao i koppen og gode venner...

Ekte hjerteglede <3

For ettpar mnd siden gikk jeg og samboer Hardangervidda på Langs.

En fantastisk opplevelse.

Året før gikk jeg 2 uker i jotunheimen og fikk gått endel 2k topper. Smilet gikk nesten rundt!

En opplevelse for livet!

Utover trening er jeg også veldig engasjert i mat og kosthold.

Mitt kosthold er uten sukker og hvetemel i det daglige, og jeg handler alt jeg kan økologisk.

Baker og lager mye selv med høyt fokus på næringsinnhold og mat kropp og sinn blir glad for :)

Naturen brukes mye når jeg skal trene.

Jogge er noe av det beste jeg gjør! Med hundene i trekkbeltet, musikk på ørene og en fantastisk ro.

Nå tenker jeg å komme igang med både jogging og annen trening igjen, kjenner jeg savner det utrolig mye,så det skal bli godt!

Oppretter dagbok her slik at jeg kan følge meg selv i utviklingen, og også lese andre sine treningsblogger :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Endelig igang med en treningsdagbok!

Så greit og ha en plass å dele tanker,erfaring,tips,triks og gode råd :) Ikke minst hente inspirasjon!

Her har influensaen herjet i 1 hel uke, så jeg tar det rolig frem til i morgen.

HÅPER på en liten og lett joggetur da, på 4-5 km.

Har ikke jogget på 1 år. Min siste joggetur var på 1 mil, rett i underkanten av 1 time (57 minutter) , Jeg trente egentlig til halvmaraton, følte selv at jeg lå veldig godt ann, men så fikk jeg kraftig betennelse i beinhinnene og det hele måtte utsettes.

Håper å nå dette målet igjen en gang, men setter ingen tidspress på det.

Leter som en gal etter min Ggarmin Pulsklokke med lader og pulsmåler også, den er jeg totalt avhengig av omtrent.

Håper ikke jeg har klart å rote den så alt for langt bort :)

Snakket litt med mannen i går om å kanskje sette av plass til ett eget treningsrom i det nye huset vi renoverer.

Vi har stor nok plass, og økonomi til å legge litt ekstra penger i ett skikkelig rom å trene.

Tenker da på å ha ettpar enkle apparater som tredemølle,skråbenk, matter,frivekter, fitnessball,ribbevegg, strikk, hjemmelaget stang til pull ups osv.

Noen her som har erfaring med noe av dette?

Kan forsåvidt slå 2 fluer i en smekk med den tredemølla. Har en hund med hofteproblemer (HD for de som er inn i hundeverden) og har faktisk fått anbefalt tredemølle av fysioterapauten! (vedsidenav vanlig variert trening selvsagt)

Bare å kommentere om noen her har tips og erfaringer i forold til treningsutstyr og treningsrom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Titter innom her og jeg! :fnise:

Så hyggelig Drømmeren :D hyggelig å ha noen med meg ;)

Bli med på litt joggings du også da vel??? =))))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hyggelig Drømmeren :D hyggelig å ha noen med meg ;)

Bli med på litt joggings du også da vel??? =))))

:) ja, kanskje jeg skal det! kanskje jeg endelig får noen som dytter meg ut døra! :P Er egentlig veldig glad i trening, men har blitt ikke bare litt lite, men alt for lite i det siste og de siste årene! Blir virkelig motivert av slike dagbøker da! :) så her kommer jeg til å henge mye om jeg får lov! ;)

ser du har en hund med HD. alvorlig? Vi hadde en schäfergutt med grad D. han ble bare 10mnd. men dette med tredemølle til hund med hd.. er det greit underlag til hunden det? jeg trodde kanskje at det ble litt hardt? (bare lurer jeg altså) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:) ja, kanskje jeg skal det! kanskje jeg endelig får noen som dytter meg ut døra! :P Er egentlig veldig glad i trening, men har blitt ikke bare litt lite, men alt for lite i det siste og de siste årene! Blir virkelig motivert av slike dagbøker da! :) så her kommer jeg til å henge mye om jeg får lov! ;)

ser du har en hund med HD. alvorlig? Vi hadde en schäfergutt med grad D. han ble bare 10mnd. men dette med tredemølle til hund med hd.. er det greit underlag til hunden det? jeg trodde kanskje at det ble litt hardt? (bare lurer jeg altså) :)

Han har "bare" C hofter, men med store forkalkninger i venstre hofter,og middels i høyre.

Han har også forklakninger i en fremlabb etter en ulykke når han var liten.

Er ikke plaget i det daglige, heldigvis. Men vi trener han veldig variert!

På tredemøllen er underlaget tilegnet mye løping, det vil si at det er god støtdemping og gir mindre belastning enn løping på foreksempel asfalt.

Alikevell gjelder regelen med å bare trave, spesielt med tanke på hoftene hans.

Dette blir jo da bare som en variasjon til annen trening, og langt fra ett daglig tilbud :)

Lag deg en treningsdagbok du også da, Drømmeren :D

En gang må man jo begynne??

Jeg har ikke jogget på 1 år, så vi starter nok med veldig likt utgangspunkt. =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han har "bare" C hofter, men med store forkalkninger i venstre hofter,og middels i høyre.

Han har også forklakninger i en fremlabb etter en ulykke når han var liten.

Er ikke plaget i det daglige, heldigvis. Men vi trener han veldig variert!

På tredemøllen er underlaget tilegnet mye løping, det vil si at det er god støtdemping og gir mindre belastning enn løping på foreksempel asfalt.

Alikevell gjelder regelen med å bare trave, spesielt med tanke på hoftene hans.

Dette blir jo da bare som en variasjon til annen trening, og langt fra ett daglig tilbud :)

Lag deg en treningsdagbok du også da, Drømmeren :D

En gang må man jo begynne??

Jeg har ikke jogget på 1 år, så vi starter nok med veldig likt utgangspunkt. =)

aha! :) måtte bare spørre :) erfaringen med HD her ble jo ikke så lang da han hadde ganske vondt. klarte ikke være ute når det var -5 grader i tillegg til at han beit når det var på det vondeste..

må tenke bittelitt på den treningsdagboka ;) lurer på om jeg starter i det små i prøverdagboka så får jeg se om det kanskje blir noe mer ;) Nå skal jeg kle på meg å ta meg en tur ut med hunden! til tross for isføre og regnvær :):fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Her har jeg jammen ikke fått kommet skikkelig igang enda!

Det skal gjøres noe med nå tenkte jeg =)

I går ble det en tur på 2 timer i fjellet på truger.

Fantastisk trening og ikke minst variasjon!

De 4 beinte storkoste seg hele turen, og lå rett ut forann ovnen når vi kom hjem!

Turen vi gikk var på en liten mil, men med MYE bakker og terreng. Somsagt så gikk vi i fjellet.

Fjellturer er noe av det beste jeg vet, terapi for kropp og sjel.

Jeg finner fremdeles ikke pulsklokken min, men kjente virkelig at kroppen fikk jobbet i ettpar av de bratteste partiene. Herlig!

I kveld blir det en tilsvarende tur, snøen laver ned så det er nesten ikke mulig å gå i fjellet uten skikkelige truger.

Gleder meg allerede!

Laget en fantastisk hjemmelaget gryterett i går også. Anbefales på det sterkeste:)

Jeg slenger med en oppskrift:

1/3 rødløk

1 kinesisk Hvitløk

3 gulrøtter

1/2 brokkoli

1 boks økologiske hermetiske tomater (kan såklart bruke helt ferske tomater også)

3 SS Økologisk lettrømme

2-3 dl vann

Krydder etter ønske ( jeg brukte fersk chilli, pepper og salt)

1/2 paprika.

Mos alt dette til en tykk masse med blender/stavmikser, tilsett vann etter ønske om hvor tykk/flytende gryten skal være.

Kutt opp gulerot i små terninger/biter, 1 boks med maiskorn, grønne erter om du liker det. Bland dette sammenmed sausen som jeg beskrev over, og ha alt i en kjele.

Tilsett en boks med økologiske linser samtidig med grønnsaker og "saus"

Kokes i 1-2 minutter før kjelen tas av platen.

Tilsett ferdig kokt fullkornris (kan sløyfes med tanke på linsene.) og kjøtt etter ønske (her brukte vi svinestrimler)

Alt blandes sammen og settes på platen til det koker.

Serveres med en god og frisk salat til :)

Kjapt, enkelt og UTROLIG godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, i dag har det blitt fin egentrening her hjemme!

Trening med vekter (manualer) og endel øvelser på mage og rygg :)

Tenkte jeg skule begynne å skrive ned mat og hva jeg spiser iløpet av en dag også, så er det litt greiere å holde oversikten å se om man bør gå opp eller ned på mengde/variasjon osv.

I dag har det blitt dette:

Frokost: Supermatsmoothie bestående av mye blåbær, 1/3 Mango,spirulina,hvetegress,acai,og chlorella.

1 grov skive med ost,salat,agurk og paprika.

Mellommåltid: en banan.

Lunsj: 2 grove skiver med stekt makrell, 1 eple til.

Mellommåltid: en 0% yoghurt og en pære.

Middag: Hjemmelaget kyllingburgere i grove brød, med woka grønnsaker og frisk salat til.

Kveldsmat: Hjemmelaget tomatsuppe med linser,bønner og egg.

Jjeg skal hverken opp eller ned i vekt.

Er 165 høy og veier 53 kilo.

Passe med muskler og en kropp jeg trives i rellativt godt. Mitt eneste mål er og stramme opp litt her og der :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

For ett fantastisk vær det er ute!

Gir virkelig motivasjon til å løpe litt lengere strekker ute.

I går tok jeg med meg begge hundene ut og løp i omlag 40 minutter. Jogget 5,5 km på denne tiden og er veldig fornøyd med det.

To hunder som trekker i trekksele og må bremses har ført til støle lår og mage i dag. God og "gratis" trening.

I dag blir det en lengere gåtur med hest og hunder, før jeg satser på en løpetur igjen i morgen.

Har virkelig blitt glad i denne løpingen og koser meg masse med det.

Gleder meg til våren er skikkelig i anmasj nå!

Dagens mat så langt:

Frokost: 1 banan (alt for tidlig på morgenen=ingen matlyst)

Lunsj: 2 laksefileer, grønn salat, grønnsaker og gulrotpure, kiwi til "dessert" med litt 0% yoghurt over.

Mellommåltid 1: 1 pære.

Senere blir det ovnsbakt kylling med woka grønnsaker,salat og linser til middag, og helt sikkert ettpar brødskiver til kvelden igjen :)

Vekten står stabil iforhold til økt treningsmengde,så da satser jeg på at jeg får i meg det jeg trenger.

Målet er å stå nogenlunde rolig, eventuelt gå opp ettpar kg i muskler :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...