AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Har nylig tatt blodprøver for å sjekke hormonnivåer. Men jeg tok testene rett etter jeg hadde hatt mensen og den er den tiden i løpet av en månden hvor hormonene er normale. Hvis jeg hadde tatt testen rett før mensen hadde det vel vært helt annerledes? De sa også at jeg manglet jern, men det er vel vanlig under mensen? Jeg mangler visst vitamin D også. Skjønner ikke det, spiser makrell i tomat hver dag og laks flere ganger i løpet av en uke, men greit nok. Er det sånn at restultatet på en blodprøve varier ettersom når man tar den i løpet av en mnd? Anonym poster: 84e7a594e56f7ce6caa8246dedfc8c69 1
Athene Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Hormonprøver har ulike referanseverdier gjennom måneden. Det er ikke snakk om normalverdier eller ikke normalverdier etter mens. Men at normalverdiene etter mens er annerledes enn normalveridene i lutealfasen. Når man utredes for syklusforstyrrelser er det derfor normalt å ta flere blodprøver gjennom syklusen. Avvikende verdier for jern og D-vitamin er ikke uvanlig blant kvinner og nordmenn om vinteren, uansett hva man spiser. Legen gir deg nok noen retningslinjer knyttet til hva du bør gjøre.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå