Gå til innhold

Hva tenker dere om dette? Trygd/funksjonshemmet

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en instutisjon, og en dag så jeg lønnslippen til en av beboerene. 21 000 utbetalt!

-Personen leier bolig i instutisjonen og betaler ca 5000 i husleie og strøm.

-Personen har utgifter til mobiltelefon (kan ikke tenke meg at regningen er på mer enn max 200 i måneden, den blir brukt svært lite).

-Bilhold koster kanskje 1-2000 i måneden. (Fyller dielsen for 1000 kr hver tredje måned)

-Personen spiser ikke mat, kun sondeernæring, noe jeg tror h*n får på blå resept.

-Så er det lommepenger på 2000 i måneden til klær, gaver o.l.

-Og ca 2500 i legeutgifter før personen får frikort.

-Ellers er det sikkert litt i innboforsikring.

Har jeg glemt noe?

Hva skjer med resten av pengene? Personen har hjelpeverge som tar seg av dette. Blir det kontrollert av overformynderiet eller annen instans at hjelpeverge ikke tar disse pengene selv? Hva om hjelpeverge setter dette inn på en sparekonto, vil hjelpeverge som er forelder arve disse pengene når beboeren dør? (Det er forventet en tidlig død)

Utifra mine beregninger sitter h*n igjen med ca 10 000 hver måned.

Syns dere det er rettferdig, eller burde trygden nedjusteres? (Blir det gjort noen gang?)

Anonym poster: d1cf9453465260cce9bc71d185ebbf4a

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er forkastelig at du skriver dette på et nettforum! Du burde lagt bort lønnsslippen og prøvd å glemme det du så.

Anonym poster: 5ef96ba4374f87e1b833028222055716

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg var deg ville jeg tatt opp dette med mine overordnede. Særlig når dette er en så pass viktig sak.

Anonym poster: df7516e8b16a82a79aa686faccade3bf

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det forkastelig å skrive om det på et nettforum? Jeg er anonym, personen blir ikke identifisert på noe vis!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er det forkastelig å skrive om det på et nettforum? Jeg er anonym, personen blir ikke identifisert på noe vis!

Du har ingenting med vedkommendes privatøkonomi å gjøre.

Anonym poster: 5ef96ba4374f87e1b833028222055716

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Dersom vedkommende får mye mer penger enn det h*n har behov for, som går av skattebetalernes penger, syns jeg vi har noe med det alle sammen.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber i en instutisjon, og en dag så jeg lønnslippen til en av beboerene. 21 000 utbetalt!

-Personen leier bolig i instutisjonen og betaler ca 5000 i husleie og strøm.

-Personen har utgifter til mobiltelefon (kan ikke tenke meg at regningen er på mer enn max 200 i måneden, den blir brukt svært lite).

-Bilhold koster kanskje 1-2000 i måneden. (Fyller dielsen for 1000 kr hver tredje måned)

-Personen spiser ikke mat, kun sondeernæring, noe jeg tror h*n får på blå resept.

-Så er det lommepenger på 2000 i måneden til klær, gaver o.l.

-Og ca 2500 i legeutgifter før personen får frikort.

-Ellers er det sikkert litt i innboforsikring.

Har jeg glemt noe?

Hva skjer med resten av pengene? Personen har hjelpeverge som tar seg av dette. Blir det kontrollert av overformynderiet eller annen instans at hjelpeverge ikke tar disse pengene selv? Hva om hjelpeverge setter dette inn på en sparekonto, vil hjelpeverge som er forelder arve disse pengene når beboeren dør? (Det er forventet en tidlig død)

Utifra mine beregninger sitter h*n igjen med ca 10 000 hver måned.

Syns dere det er rettferdig, eller burde trygden nedjusteres? (Blir det gjort noen gang?)

Du må nesten bestemme deg for hva som er ''problemet''. Synes også at dette er forkastelig, spesielt mtp det siste du skrev!

Anonym poster: 4170cbdb753eac8a1d73efe56acb364b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare interessert i å diskutere temaet. Jeg skjønner ikke hva som er riktig med at folk som får trygd får dobbelt så mye penger i måneden enn det de faktisk behøver. Her er det ikke snakk om å spare til å kjøpe bolig eller noe slikt. Personen vil bo permanent i instutisjon.

• Liker 2
Skrevet

Det er skremmende at du som jobber på en institusjon ikke skjønner at folk som bor på slike institusjoner gjerne har like store utgifter som "alle" andre. Og, ja, du har glemt noe. Bilen koster f.eks vesentlig mer enn 2000 kr/mnd.

Jeg kjenner jeg blir irritert på personer som mener at alvorlig handicapede mennesker burde få ha mindre å rutte med enn andre kun fordi de ikke kan leve livet på lik linje med alle andre.

• Liker 10
Skrevet

Dersom vedkommende får mye mer penger enn det h*n har behov for, som går av skattebetalernes penger, syns jeg vi har noe med det alle sammen.

Dersom jeg skulle gå over på AAP eller dagpenger (måtte det aldri skje) så kommer jeg også til å få mye mer penger enn jeg har behov for. For nå tjener jeg veldig mye mer penger enn jeg har behov for. Hvis den dagen skulle komme så kan du, og alle andre som anser dette som noe annet enn min privatsak, ta dere en bolle. For det har dere faktisk ikke en dritt med å gjøre. Ferdig snakka.

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Nei, personen har ikke like store utgifter som "alle andre". Personen har ikke utgifter til mat. Personen bor billig i en instutisjon. Jeg tror ikke bilen koster vesentlig mer enn 2000 i måneden. La oss si at forsikringen koster kanskje 12 000 i året. Drivstoff ca 4000 i året. årsavgift på 3000 i året. Vedlikehold 5000? Da er vi oppe i 2000 i måneden i gjennomsnitt. Selvfølgelig kan det komme uventede reperasjoner. Bomring og piggdekkoblat er gratis siden h*n har handikapkort.

Personen bruker ikke opp pengene sine hver måned, Personen har ikke gjort det på mange år. Jeg mener ikke at personen skal ha mindre penger fordi h*n ikke kan leve livet på lik linje som oss, men fordi h*n ikke har behov for så mye penger for å leve et tilfredstillende liv, som h*n gjør i dag. Hva er poenget med å få mye penger som ikke blir brukt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fordi velferdssystemet fungerer sånn at man skal få det man har krav på, ikke det man faktisk trenger. Og hvem som har krav på hva, henger ikke alltid helt på greip. Det kan en del pensjonister skrive under på..

Anonym poster: 6e28a19cd512b9a8d2e206344db18a5c

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nei, personen har ikke like store utgifter som "alle andre". Personen har ikke utgifter til mat. Personen bor billig i en instutisjon. Jeg tror ikke bilen koster vesentlig mer enn 2000 i måneden. La oss si at forsikringen koster kanskje 12 000 i året. Drivstoff ca 4000 i året. årsavgift på 3000 i året. Vedlikehold 5000? Da er vi oppe i 2000 i måneden i gjennomsnitt. Selvfølgelig kan det komme uventede reperasjoner. Bomring og piggdekkoblat er gratis siden h*n har handikapkort.

Personen bruker ikke opp pengene sine hver måned, Personen har ikke gjort det på mange år. Jeg mener ikke at personen skal ha mindre penger fordi h*n ikke kan leve livet på lik linje som oss, men fordi h*n ikke har behov for så mye penger for å leve et tilfredstillende liv, som h*n gjør i dag. Hva er poenget med å få mye penger som ikke blir brukt?

Uføretrygd er ikke behovsprøvd.

Anonym poster: 653dedc2187f68d743eab42e5801c9dd

AnonymBruker
Skrevet

Enig i at dette er rart. Syns også folk kan gi faen i å kalle TS slem kun fordi hun setter spmtegn ved hvor pengene våre blir av. Bortkasta! Hvorfor har han bil, egentlig?

Anonym poster: 5c142b69e309083db35e62dc30ab9d77

• Liker 2
Skrevet

Ingen kaller TS slem. Det vi derimot mener er at det er forkastelig å diskutere andre menneskers økonomiske anliggende på et forum på nett.

• Liker 3
Skrevet

Enig i at dette er rart. Syns også folk kan gi faen i å kalle TS slem kun fordi hun setter spmtegn ved hvor pengene våre blir av. Bortkasta! Hvorfor har han bil, egentlig?

Anonym poster: 5c142b69e309083db35e62dc30ab9d77

Jeg vil tippe at personen TS snakker om er rullestolbruker, og dermed så har personen krav på handicap-bil. For de som har vært borti funksjonshemmede før, så trenger man ikke akkurat være noe geni for å skjønne at det ikke alle man kan putte inni en vanlig personbil dersom de skal ha muligheten til å komme seg rundt.

Det er ikke folk i situasjonen som TS skisserer du bør stusse på ressursbruken på, disse kan ikke noe for at de er som de er. Det er de som går på NAV fordi de ikke gidder å jobbe du skal stusse over at får penger...

• Liker 2
Skrevet

Noe så smålig, dette har du ingenting med.

• Liker 6
Skrevet

Ville du tenkt det samme om det var din egen bror eller søster? Eller mor eller far på et sykehjem?

• Liker 2
Skrevet (endret)

Arv og penger går til familien. Det blir rettsak om noen prøver seg på noe annet. Familien får også oversikt over hvor pengene har tatt veien.

Endret av Evilposelos
Skrevet

Jeg vil tippe at personen TS snakker om er rullestolbruker, og dermed så har personen krav på handicap-bil. For de som har vært borti funksjonshemmede før, så trenger man ikke akkurat være noe geni for å skjønne at det ikke alle man kan putte inni en vanlig personbil dersom de skal ha muligheten til å komme seg rundt.

Det er ikke folk i situasjonen som TS skisserer du bør stusse på ressursbruken på, disse kan ikke noe for at de er som de er. Det er de som går på NAV fordi de ikke gidder å jobbe du skal stusse over at får penger...

I så fall må han sannsynligvis også betale en sjåfør når han skal ut, om ikke det er satt av ressurser til det på institusjonen.

Videre så må han helt sikkert ha spesial - spesial versjoner av veldig mange produkter som vi andre kan skaffe oss veldig billig, og videre så kan det ikke være særlig billig å reise på ferie. Der han må betale for minst 1 person ekstra, samt ha spesiell tilrettelegging av det meste.

Om noen nå sitter med "jammen det er mange som aldri har råd til å reise på ferie" på tunga, så tror jeg det er lurt å bite de ordene i seg. "Mange andre" er ikke bundet til et liv i rullestol og institusjon, de bør i anstendighetens navn ha mulighet til å komme seg ut en gang i mellom og ta inn litt andre inntrykk og opplevelser.

Dette er samfunnets svakeste - å sete fattigdomsgrensa opp som mal er feil, det bør legges til rette for at de kan leve et anstendig og noenlunde lykkelig liv.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...