Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest SpaceBaby
Skrevet

Det jeg nevnte som eksempler, var noe av det vi måtte mestre for å bestå på eksamen. Rundt 40-45% av studentene strøk på første forsøk, og av disse brukte mange tre forsøk på å få det til. Selvfølgelig kan de male og være kreativt utfoldende, men jeg prøver bare å påpeke at det ikke nødvendigvis er nok å være kreativ og flink med hendene, selv om det selvfølgelig er en stor del av faget k/h. Man kan altså møte utfordringer i faget selv om man er en kløpper på alt det kreative, men må altså ha litt mer forståelse i bunnen for å kunne veilede elevene i arbeidet sitt.

Men det du sier der er en lang stretch fra det å kreve 3'er i matte for å bli kunst- og håndtverkslærer. Det er ikke noe nytt at alle mener deres eget fag er det viktigste i hele verden, og at dersom det kan argumenteres for at faget også spiller en rolle for forståelsen av andre ting, ja da blir det med en gang en nødvendighet. Det er så klart en fordel å være god i matte, men det er ingen nødvendighet. I tillegg er den utsilingsprosessen som du argumenterer for (hvor mattekarakteren er avgjørende for om en kommer inn på kunst og håndtverk eller ei) en unødvendig indirekte måte å sile ut på. Hvorfor ikke la kunst og håndtverks karakteren være avgjørende for om en kommer inn på kunst og håndtverk?

Matmatikk er positivt for mye det, også for musikkforståelsen. Men det betyr ikke at du må ha 3'er i matematikk for å komme inn på musikkonservatoriet. Musikk er også positivt for matematikkforståelsen, men igjen betyr ikke det at du må ha minst 3 i musikk for å komme inn på matematikk. Indirekte linker mellom forståelsen for ulike fag finner du overalt i pop-vitenskapen, men en strekker det langt dersom en mener at opptakskrav til studier skal ta hensyn til disse indirekte linkene, fremfor å se på hva en student kan i det faget det faktisk gjelder.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

.

Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9

AnonymBruker
Skrevet

Tusen takk til dere som vil hjelpe meg! Bor dessverre ikke ved Bergen, MissCoverdale. Bor veldig langt nord.. Og ikke i nærheten av universitet. Men skal snakke med noen jeg kjenner som er flinke i matte. Hvis det blir så jeg satser på lærerutdanning da.. Må snakke med studieveileder aller først..

Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9

AnonymBruker
Skrevet

Når man utdanner seg til grunnskolelærer så vil man regne med å måtte undervise i alle fag. Og en lærer som knapt nok har bestått videregåendematte vil ikke kunne forklare elevene grunnleggende matte, da den mangler denne kunnskapen selv. For ikk å snakke om at den ikke vil klare å bestå den obligatoriske matematikken på lærerutdanningen.

Omm an ønsker å bli lærer i kun få fag, så utdanner man seg til lektor på universitetet. Da kan man jobbe i ungdomsskolen og videregående.

Anonym poster: d3c0cbcd1bf217abd97e2ebda8e06bb1

AnonymBruker
Skrevet

Når man utdanner seg til grunnskolelærer så vil man regne med å måtte undervise i alle fag. Og en lærer som knapt nok har bestått videregåendematte vil ikke kunne forklare elevene grunnleggende matte, da den mangler denne kunnskapen selv. For ikk å snakke om at den ikke vil klare å bestå den obligatoriske matematikken på lærerutdanningen.

Omm an ønsker å bli lærer i kun få fag, så utdanner man seg til lektor på universitetet. Da kan man jobbe i ungdomsskolen og videregående.

Anonym poster: d3c0cbcd1bf217abd97e2ebda8e06bb1

Nettopp! Jeg syns faktisk man bør kunne kreve minst 4 i alle viktige fag, for å kunne søke på lærer. Er man ikke i stand til å få 4 eller mer i fag som norsk, matte, engelsk og naturfag (for å nevne noen av de jeg anser som viktige), bør man heller finne seg en annen retning.

Er hvertfall bra at man må ha min. 3 i norsk og matte og min. 3,5 i snitt totalt for å kunne søke. Det er hvertfall en start. Da kan ikke "bunnslammet" fra vgs søke, da de ofte har under 3,5 i snitt.

Alle kommer ikke inn på lærer, og det er jammen bra!

Anonym poster: 0c758866954744032925128e17a4bf71

• Liker 1
Gjest Offensive Pie
Skrevet

Men det du sier der er en lang stretch fra det å kreve 3'er i matte for å bli kunst- og håndtverkslærer. Det er ikke noe nytt at alle mener deres eget fag er det viktigste i hele verden, og at dersom det kan argumenteres for at faget også spiller en rolle for forståelsen av andre ting, ja da blir det med en gang en nødvendighet. Det er så klart en fordel å være god i matte, men det er ingen nødvendighet. I tillegg er den utsilingsprosessen som du argumenterer for (hvor mattekarakteren er avgjørende for om en kommer inn på kunst og håndtverk eller ei) en unødvendig indirekte måte å sile ut på. Hvorfor ikke la kunst og håndtverks karakteren være avgjørende for om en kommer inn på kunst og håndtverk?

Matmatikk er positivt for mye det, også for musikkforståelsen. Men det betyr ikke at du må ha 3'er i matematikk for å komme inn på musikkonservatoriet. Musikk er også positivt for matematikkforståelsen, men igjen betyr ikke det at du må ha minst 3 i musikk for å komme inn på matematikk. Indirekte linker mellom forståelsen for ulike fag finner du overalt i pop-vitenskapen, men en strekker det langt dersom en mener at opptakskrav til studier skal ta hensyn til disse indirekte linkene, fremfor å se på hva en student kan i det faget det faktisk gjelder.

Nå er det ikke meg du diskuterer med, men kunnskap om geometri og lignende er kjekt å ha med en gang du får elever som stiller spørsmål - og det gjør man alltid. Når du påpeker at en elevs tegning av et menneske har for lange armer i forhold til resten av kroppen, kan mange ha utbytte av å vite hvordan disse forholdene skal være. Det er ikke nok å kunne se på bildet at det er noe feil, som lærer skal du kunne forklare hvorfor det er feil, og hvordan det kan rettes på. Da trenger man den grunnleggende matematikken. Dette er også grunnen til at sammenligning med opptak til konservatoriet blir mangelfull - som musiker skal man bare utøve kunst, ikke forklare hvorfor det er kunst.

Siden matte er en av de grunnleggende ferdighetene i skolen, som skal taes inn i alle fag, blir grunnleggende matteforståelse en viktig forutsetning for å undervise i alle fag. Matte, sammen med skriving, lesing, digitale ferdigheter og evnen til å uttrykke seg muntlig, er noe alle lærere skal være i stand til å bruke i sammenheng med sitt fag. Det betyr ikke at jeg, som kommende engelsklektor, skal kunne regne med vektorer eller forklare integrasjon. Jeg må derimot kunne lære bort hvordan man bruker statistisk tallmateriale, og kunne forklare den matematiske tankegangen bak det. Som lærer er man lovforpliktet til å bruke dette i undervisning. Derfor er mattekarakteren relevant for lærerstudiet.

Skrevet (endret)

Man er pålagt å benytte seg av den matematiske ferdigheten (og de resterende fire) i alle fag. Derfor er det ikke en indirekte link mellom k/h og matematikk, det er derimot en lovpålagt del som skal dekkes i faget. Offensive Pie kommer med gode eksempler ovenfor.

Endret av finkel
Gjest Eurodice
Skrevet

Skaff deg privat lærer, eller ta kontakt med private skoler, og start umiddelbart med matteundervisning. Jobb mye på egnehånd og.

Jeg var selv en av de som hadde to i matte, hadde helt angst for matte, og var sikker på at jeg aldri ville få bedre enn to. Tok nå matte 1P til jul, fikk 4, og er ikke fornøyd da jeg mener jeg fortjener 5. Så det er mulig. Men jeg har hatt undervisning, og jobbet veldig hardt.

Og skal du bli lærer mener jeg at du må da virkelig klare å få 3 eller bedre for å jobbe som lærer, skal du da lære bort et fag du ikke er trygg på selv?

Jeg har selv vurdert lærer utdannelse, ikke som første valg, men andre, og jeg vil feks ikke bli Norsk lærer da jeg bare får 3-4 i Norsk.

Det er nok ikke bare matematikk (det heter faktisk det, ikke matte) du trenger å forbedre deg i. Du virker ikke helt stø i norsk språk og grammatikk, heller. Du er kanskje ikke norsk? Vær snill ikke å ta dette ille opp! Jeg får tyn av og til for å være språknazi.

Skrevet

Det er nok ikke bare matematikk (det heter faktisk det, ikke matte) du trenger å forbedre deg i. Du virker ikke helt stø i norsk språk og grammatikk, heller. Du er kanskje ikke norsk? Vær snill ikke å ta dette ille opp! Jeg får tyn av og til for å være språknazi.

Det er ikke jeg som er trådstarter, jeg skal ikke velge lærer som første valg, og velger lektor med samfunn som spesialisering da. I mattematikk så ligger jeg på 5, hadde nok uflaks på min eksamen da jeg fikk 4. Tar den opp igjen, da jeg er sikker på å få 5 til sommeren.

Jeg er norsk jo, og har fra jeg var lite barn lest mer enn de fleste. Skrev og mange noveller og eventyr på skolen. Men etterhvert ble min skriveglede ødelagt av at jeg aldri fikk til rettskrivning. Fra barnaskolen fikk jeg spesialundervisning i norsk da jeg hadde så mye skrivefeil. Lærerne rev seg i håret i frustrasjon over meg, da jeg virkelig slet med å lære. Og de var jo klar over at jeg leste veldig mange bøker.

Og helt greit at du sier ifra at jeg har feil i språket mitt, det har jeg hørt før. Men du skal kanskje være litt forsiktig med og antyde at det er så ille, at jeg ikke er norsk. Dette er sårt for meg, og den såra ganske mye.

Men norsk læreren min mener jeg ligger på en klar 4 i bokmål. Så da kan det vel ikke være så ille at jeg må være utenlandsk. Jeg skriver jo og, raskere og mer slurvete på et forum, enn hva jeg gjør på alt jeg leverer inn på skolen.

Og jeg har såpass selvinnsikt at jeg aldri ville undervist i norsk.

Gjest Eurodice
Skrevet

Det er ikke jeg som er trådstarter, jeg skal ikke velge lærer som første valg, og velger lektor med samfunn som spesialisering da. I mattematikk så ligger jeg på 5, hadde nok uflaks på min eksamen da jeg fikk 4. Tar den opp igjen, da jeg er sikker på å få 5 til sommeren.

Jeg er norsk jo, og har fra jeg var lite barn lest mer enn de fleste. Skrev og mange noveller og eventyr på skolen. Men etterhvert ble min skriveglede ødelagt av at jeg aldri fikk til rettskrivning. Fra barnaskolen fikk jeg spesialundervisning i norsk da jeg hadde så mye skrivefeil. Lærerne rev seg i håret i frustrasjon over meg, da jeg virkelig slet med å lære. Og de var jo klar over at jeg leste veldig mange bøker.

Og helt greit at du sier ifra at jeg har feil i språket mitt, det har jeg hørt før. Men du skal kanskje være litt forsiktig med og antyde at det er så ille, at jeg ikke er norsk. Dette er sårt for meg, og den såra ganske mye.

Men norsk læreren min mener jeg ligger på en klar 4 i bokmål. Så da kan det vel ikke være så ille at jeg må være utenlandsk. Jeg skriver jo og, raskere og mer slurvete på et forum, enn hva jeg gjør på alt jeg leverer inn på skolen.

Og jeg har såpass selvinnsikt at jeg aldri ville undervist i norsk.

Kjære momo, jeg er lei meg for at du ble såret. Det var ikke min hensikt med spørsmålet, det må du tro meg på. Jeg mener slett ikke at du skriver dårlig, det jeg la merke til, var orddeling der det ikke skulle være. Unnskyld!

Skrevet

Kjære momo, jeg er lei meg for at du ble såret. Det var ikke min hensikt med spørsmålet, det må du tro meg på. Jeg mener slett ikke at du skriver dårlig, det jeg la merke til, var orddeling der det ikke skulle være. Unnskyld!

Det er helt greit. Du kunne ikke vite at dette er noe som er sårt for meg. At det er noe jeg faktisk har jobbet hardt med. Og er vel det som kan være litt vanskelig på et forum, man vet jo ikke hva hver person sliter med eller ikke. Og da kan man noen ganger såre, uten at det var meningen.

AnonymBruker
Skrevet

Min erfaring er at det er lettere å forstå mattefaget når man har blitt litt eldre. Jeg sleit noe veldig med dette på ungdomsskolen og det første året på vgs, fikk 2'ere og da hadde jeg jobbet hardt. Tok det opp igjen som privatist noen år senere, og fikk 5 på eksamen, uten å legge ned nevneverdig mye innsats.

Anonym poster: efdcca24891f40a912be6614935ed675

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner ikke behovet for å ta opp norskproblemene og presentere det som noe nytt, når det står klart og tydelig i innlegget du svarte på:

"Jeg har selv vurdert lærer utdannelse, ikke som første valg, men andre, og jeg vil feks ikke bli Norsk lærer da jeg bare får 3-4 i Norsk."

Det er jo åpenbart utifra innlegget at hun er klar over egne svakheter. Hun bør kanskje øve på å skrive, - mens du definitivt har behov for å øve på å lese skikkelig.

Anonym poster: 6e8d73f159b7efd25b8b5d2621087b4b

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...