AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #1 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har bestemt meg for hva på hva jeg vil søke på av linjer og skoler.. Men tenkte ikke over at man må ha 3 i matte for å bli lærer, jeg gikk ut av vgs med 2. Har jeg sjanse til å starte på lærerutdanning (1.-7.klasse) til høsten..? Hva gjør jeg? Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9
amonyn Skrevet 7. januar 2013 #2 Skrevet 7. januar 2013 Jeg har bestemt meg for hva på hva jeg vil søke på av linjer og skoler.. Men tenkte ikke over at man må ha 3 i matte for å bli lærer, jeg gikk ut av vgs med 2. Har jeg sjanse til å starte på lærerutdanning (1.-7.klasse) til høsten..? Hva gjør jeg? Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9 Meld deg opp her og les som en gal
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #3 Skrevet 7. januar 2013 Det er 7 år siden jeg gikk ut av vgs. Har ikke sjanse til å takle matteeksamen på egen hånd.. Husker jeg hadde lyst til å bli lærer rett etter vgs også, men slo ifra meg tanken pga mattekarakteren, og begynte å tenke mer på en annen utdanningsretning... Men lærer hadde nok passet meg best. Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9
Chloe- Skrevet 7. januar 2013 #4 Skrevet 7. januar 2013 Det er 7 år siden jeg gikk ut av vgs. Har ikke sjanse til å takle matteeksamen på egen hånd.. Husker jeg hadde lyst til å bli lærer rett etter vgs også, men slo ifra meg tanken pga mattekarakteren, og begynte å tenke mer på en annen utdanningsretning... Men lærer hadde nok passet meg best. Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9 Da må du ta opp matte på vanlig vgs/privat vgs/voksenundervisning. Denne regelen er for barnas beste. 7
Myntkast Skrevet 7. januar 2013 #5 Skrevet 7. januar 2013 Med mindre man ikke har noe som helst tro på seg selv, vil det være greit både for egen mestringsfølelse og økonomi å melde seg opp som privatist og lese på egenhånd, for så å supplere med private undervisningstimer hvis det er nødvendig.
momo Skrevet 7. januar 2013 #6 Skrevet 7. januar 2013 Skaff deg privat lærer, eller ta kontakt med private skoler, og start umiddelbart med matteundervisning. Jobb mye på egnehånd og. Jeg var selv en av de som hadde to i matte, hadde helt angst for matte, og var sikker på at jeg aldri ville få bedre enn to. Tok nå matte 1P til jul, fikk 4, og er ikke fornøyd da jeg mener jeg fortjener 5. Så det er mulig. Men jeg har hatt undervisning, og jobbet veldig hardt. Og skal du bli lærer mener jeg at du må da virkelig klare å få 3 eller bedre for å jobbe som lærer, skal du da lære bort et fag du ikke er trygg på selv? Jeg har selv vurdert lærer utdannelse, ikke som første valg, men andre, og jeg vil feks ikke bli Norsk lærer da jeg bare får 3-4 i Norsk.
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #7 Skrevet 7. januar 2013 for så å supplere med private undervisningstimer hvis det er nødvendig. Det blir nok nødvendig.. Noen som vet hvor mye slike timer kan koste..? Skal høre med kjentfolk som er flinke i matte også, om de kunne satt seg ned med meg. Absolutt siste frist for å melde seg på privatisteksamen er 31.januar? Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #8 Skrevet 7. januar 2013 Det er 2 i matte og 3 i naturfag som er mine dårligste karakterer, Har 5 og 6 i de andre fagene. Vil fordype meg i norsk eller kunst og håndverk. Anonym poster: b84a52aee6ac4b97fe8b97f30feed9b9
Strixvaria Skrevet 7. januar 2013 #9 Skrevet 7. januar 2013 Det er mange studenter som gjerne vil undervise deg på fritiden for en billig penge - heng opp en godt synlig lapp på realfagsbyggene (matnat) på universitetet (dersom du bor nært et), så får du engasjerte veiledere som er billige i drift! 1
Gjest SpaceBaby Skrevet 7. januar 2013 #10 Skrevet 7. januar 2013 Det er 2 i matte og 3 i naturfag som er mine dårligste karakterer, Har 5 og 6 i de andre fagene. Vil fordype meg i norsk eller kunst og håndverk. Og her er vi inne på noe av det som er så hårreisende idiotisk ved norsk utdanning: Hva skal du med matte og naturfag for å bli kunst- og håndtverkslærer og norsklærer? 1
amonyn Skrevet 7. januar 2013 #11 Skrevet 7. januar 2013 Jeg kan godt hjelpe deg. Har også skrevet et innlegg om matematikk, som kanskje kan få opp motivasjonen litt. Er du flink i engelsk, ligger det gratis undervisningsvideoer på KhanAcademy. 1
Strixvaria Skrevet 7. januar 2013 #12 Skrevet 7. januar 2013 Jeg kan godt hjelpe deg. Har også skrevet et innlegg om matematikk, som kanskje kan få opp motivasjonen litt. Er du flink i engelsk, ligger det gratis undervisningsvideoer på KhanAcademy. Uuuh, gjett hvem som skal forsøke å friske opp i sine inteteksisterende mattekunnskaper i kveld og i morgen (+ fremover) - så genialt! Tusen takk!
finkel Skrevet 7. januar 2013 #13 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Og her er vi inne på noe av det som er så hårreisende idiotisk ved norsk utdanning: Hva skal du med matte og naturfag for å bli kunst- og håndtverkslærer og norsklærer? Man trenger matte til mer enn man tror, og ikke kun om man skal undervise i faget matematikk! Å kunne regne er en av de fem grunnleggende ferdighetene som alle fag består av, som man må beherske. Dermed er alle lærere avhengig av å mestre matematikk. Som kunst- og håndtverkslærer: hvor langt kommer man uten å kunne jobbe med geometri, areal? Hjørner og vinkler ved snekring? Utregning av forholdstall om man skal lage miniatyrer av kjente bygninger? Kunne tolke diagrammer til strikkeoppskrifter? Det gyldne snitt ved tegning, og bildekomposisjon? Beklager, men det er en grunn til at man må ha karakteren 3 eller høyere for å komme inn. Jeg kjenner en god del som har gått på kunst og håndtverk for lærere, og det er utrolig mye matematikk, spesielt geometri. Så ja, man trenger matematikk selv om man ikke skal undervise i selve faget! Punktum. Endret 7. januar 2013 av finkel 5
amonyn Skrevet 7. januar 2013 #14 Skrevet 7. januar 2013 Uuuh, gjett hvem som skal forsøke å friske opp i sine inteteksisterende mattekunnskaper i kveld og i morgen (+ fremover) - så genialt! Tusen takk! Bare glad for at noen kan finne verdi i det jeg skriver, så tusen takk til deg også!
AnonymBruker Skrevet 8. januar 2013 #15 Skrevet 8. januar 2013 Når du jobber i barneskolen kan du i praksis bli satt til å undervise i alle fag. Jeg er ikke veldig glad i matte selv. Har en 5-er i yrkesfagmatten, men bare 3/4 i påbyggmatten. Heldigvis har jeg sluppet unna å undervise i matte til nå, men det kan plutselig komme. Har en C i matte fra Uni., så er vel helt middels, men føler meg ikke god nok til å lære det bort videre. Om du bare har 2-er i matte, kan du komme til å slite med å komme deg gjennom matten på studiet. Den er vanskeligere enn påbyggmatten, og strykprosenten er høy! Flere med 4-5 i matte slet med den, og mange måtte konte flere ganger. Du bør virkelig oppgradere mattekunnskapen før du søker på lærer, både for din egen del og elevenes:) Mange droppet ut av studiet, fordi de slet sånn med matten, bl.a pga manglende forståelse og hull fra vgs. Vil du virkelig ikke undervise i matte, bør du ikke søke 1.-7., men heller sikte deg inn på lektor eller noe, der du mer spesialiserer deg i noen få fag. GLU er ganske allround, og som sagt kan du bli satt til alle fag. Jeg underviser i flere fag jeg har null studiepoeng i, kun fordi jeg er utdannet allmennlærer. Leser meg såklart opp på egenhånd, så det går bra, men slik er virkeligheten; man kan sjeldent reservere seg mot fag. P.S Er ikke veldig stødig i hva den nye GLU-utdanningen inneholder, så beklager om jeg har misforstått noe. Har en venn som går 1.-7. og han måtte hvertfall ha matte, slik jeg forstod det. Anonym poster: 0c758866954744032925128e17a4bf71 2
Gjest SpaceBaby Skrevet 8. januar 2013 #16 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Man trenger matte til mer enn man tror, og ikke kun om man skal undervise i faget matematikk! Å kunne regne er en av de fem grunnleggende ferdighetene som alle fag består av, som man må beherske. Dermed er alle lærere avhengig av å mestre matematikk. Som kunst- og håndtverkslærer: hvor langt kommer man uten å kunne jobbe med geometri, areal? Hjørner og vinkler ved snekring? Utregning av forholdstall om man skal lage miniatyrer av kjente bygninger? Kunne tolke diagrammer til strikkeoppskrifter? Det gyldne snitt ved tegning, og bildekomposisjon? Beklager, men det er en grunn til at man må ha karakteren 3 eller høyere for å komme inn. Jeg kjenner en god del som har gått på kunst og håndtverk for lærere, og det er utrolig mye matematikk, spesielt geometri. Så ja, man trenger matematikk selv om man ikke skal undervise i selve faget! Punktum. Det er helt basic matematikk. Akkurat som med musikk. Punktum. Endret 8. januar 2013 av SpaceBaby
finkel Skrevet 8. januar 2013 #17 Skrevet 8. januar 2013 (endret) Det er helt basic matematikk. Akkurat som med musikk. Punktum. Ikke noe man er stødig nok i dersom man har 2 i standpunkt. Derav kravet om karakteren 3 eller høyere. Likevel strøk nesten halvparten av mine medstudenter i matematikken på lærerutdanningen, som var helt basic matematikk. Da var de ikke stødige nok til å mestre det jeg nevnte tidligere, heller. Endret 8. januar 2013 av finkel 2
MissCoverdale Skrevet 8. januar 2013 #18 Skrevet 8. januar 2013 Hvor bor du? Er det i Bergensområdet så kan jeg hjelpe deg:)
Gjest SpaceBaby Skrevet 8. januar 2013 #19 Skrevet 8. januar 2013 Ikke noe man er stødig nok i dersom man har 2 i standpunkt. Derav kravet om karakteren 3 eller høyere. Likevel strøk nesten halvparten av mine medstudenter i matematikken på lærerutdanningen, som var helt basic matematikk. Da var de ikke stødige nok til å mestre det jeg nevnte tidligere, heller. Ja vel? Kan du dokumentere påstanden om at de ikke kunne tegne, male og drive med sløyd fordi de ikke var flinke nok i matematikk? Jeg sier ikke at matematikk ikke er viktig, men det får være måte på å overvurdere sitt eget fag.
finkel Skrevet 8. januar 2013 #20 Skrevet 8. januar 2013 Ja vel? Kan du dokumentere påstanden om at de ikke kunne tegne, male og drive med sløyd fordi de ikke var flinke nok i matematikk? Jeg sier ikke at matematikk ikke er viktig, men det får være måte på å overvurdere sitt eget fag. Det jeg nevnte som eksempler, var noe av det vi måtte mestre for å bestå på eksamen. Rundt 40-45% av studentene strøk på første forsøk, og av disse brukte mange tre forsøk på å få det til. Selvfølgelig kan de male og være kreativt utfoldende, men jeg prøver bare å påpeke at det ikke nødvendigvis er nok å være kreativ og flink med hendene, selv om det selvfølgelig er en stor del av faget k/h. Man kan altså møte utfordringer i faget selv om man er en kløpper på alt det kreative, men må altså ha litt mer forståelse i bunnen for å kunne veilede elevene i arbeidet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå