Gå til innhold

Middager til å fryse ned

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har bestilt aluminiumsformer på internett i dag på henholdsvis:

-450 ml

-3600 ml

-1500 ml

Jeg tenkte å lage hjemmelaget mousakka, lapskaus, gratenger iallefall. Noen som har flere tips til hva jeg kan lage? Lager alltid 2 pizza når vi har det, å fryser ned en ustekt en til senere. Veldig lettvint!

Tenkte å få lagd opp litt i helgen, for så å fryse ned. Er så snertent å bare kunne ta opp kvelden før om jeg vet det blir dårlig tid til å lage middag dagen etter!

Er det forresten noen som kan fortelle hvordan de lager fiskegrateng?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er forresten 2 voksne og ei jente på 2 år:) Hun spiser alt untatt finnbiff og torsketunge.

Vi er ikke så glad i kokt fisk, men er interessert i gode fiskeoppskrifter:)

Skrevet

Pai

Fiskegrateng (jeg lager rotmos, legger på laksebiter, heller over hvitsaus laget med fiskebuljong og melk). Den kan fryses uten å stekes, og så steke den når du skal ha den til middag.

Du kan jo å fryse hjemmelaget suppe eller tomatsaus. Så er det bare å koke spagetti, steke kjøttdeig/pølser og helle over sausen :)

Skrevet

Gryter (chili con carne, biff stroganoff, etc) blir jo nesten enda bedre etter en runde i frysern! :)

Skrevet

Jeg bruker å koke flere liter med saus når jeg først skal lage spaghettisaus og pizzasaus. Horn med fyll er også veldig greit å finne i fryseren :)

I fryseren har jeg også pai, porsjonspakninger med frukt og bær til smoothie og grønnsaksblandinger til wok og lignende.

Skrevet

Jeg har også grønnsaksblandinger, frukt og slikt i fryseren!:)

Var mer hva jeg kunne lage å ha i disse formene, annet enn gratenger og mousakka:p

Skrevet

Du nevnte fiskegrateng, skal prøve å forklare slik jeg gjør det.

Jeg bruker en ildfastform, vi er to stk, men det er som regel alltid mer grateng enn til to.

Kok opp makaroni.

Jeg pleier å trekke fisken først, så vet jeg helt sikkert at den ikke er rå (traumer fra skolekjøkken, rå fisk i fiskegrateng).

Pleier å ha purreløk i også.

Lager hvitsaus fra bunnen, men fant ut første gangen at jeg burde ha laget dobbelt da det ble litt for lite saus til den formen.

Brødrasp på toppen og inn i stekeoven i ca. 30-45 min (jeg liker at brødraspet får litt farge).

Husker ikke i farten hvor mye av hva jeg brukte, jeg pleier igrunn å bare slenge på :P

Skrevet

Jeg lager fiskegrateng omtrent slik:

Lag hvit saus av 1 par ss smør og 1 par ss mel som du sper med melk til sausen er TYKK. Smaksett med salt og pepper og la den koke minst 5 minutter mens du rører så den ikke svir seg. Dette er viktig for å få bort den "rå" melsmaken.

Ta 3-4 egg og skill plommer og hviter for seg. Plommene røres inn i den avkjølte sausen, hvitene piskes stive.

Kutt opp fisk, 3-400 gram, i terninger. Jeg liker best sei, det smaker mest fisk, syns jeg. Bland fisken i sausen og tilsett til slutt eggehvitene som du bare blander forsiktig inn for å beholde mest mulig luft i gratengen.

Hell i smurt, ildfast form. Jeg bruker ikke brødrasp, men slenger gjerne et par små smørklatter på toppen. Bruker heller ikke makaroni.

Stek ca 1 time v/200-220 grader og server med kokt potet, raspet gulrot og smeltet smør.

:heks:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...