Gå til innhold

Bilferie i Italia?!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg og min samboer vurderer en 10-11 dagers tur til italia i Juni.

Vi har sett på flybilletter ned til Milano, og hjem igjen fra Roma!

Vi tenkte å leie bil på flyplassen i milano, og kjøre ned mot Roma, levere bilen på flyplassen der, og videre inn til selve Roma med tog for å være 2-3 dager før vi må hjem igjen.

Ingen av oss har vært i Italia før, og vi er veldig spente på hvilken vei vi skal kjøre, og hvilke byer/steder vi skal innom. Jeg er også redd for at det blir for mye vi vil se, og for lite tid!

Vi har jo 5-6 dager på å komme oss ned til Roma. Avstandene er i følge google maps ganske greie.

Vi tenkte enten å kjøre Gardasjøen - Verona - Modena - Firenze/Siena - Roma eller

Milano - Genova - Lucca - Firenze/siena - Roma.

Eller kanskje en helt annen rute? Det er veldig vanskelig å bestemme seg!

Noen Italia-kjente her inne som kan komme med råd?

Er det vasnkelig å finne frem, og evt vanskelig å finne parkering i de største byene?

Vil 11 dager bli for liten tid? Hvilke byer/steder ville dere prioritert, og hvor lang tid burde man ha på hvert sted?

Har mange spørsmål kjenner jeg!

Og når det gjelder overnatting, er det greit å finne seg B&B eller hotell på sparket uten at det blir svindyrt? Vi vil jo gjerne ha friheten til å kunne gjøre endringer underveis, og dermed slippe å bestille hotell i forveien.

Setter stor pris på om noen har noen kloke ord å komme med her. Kjenner usikkerheten snike seg litt innpå. Vil jo helst ha en stressfri ferie! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi hadde 16 dager i Toscana hvor vi fartet rundt med bil, men hadde booket overnatting tre ulike steder og hadde disse stedene som utgangspunkt for dagsturer. Vi hadde ikke panlagt hva vi ville se/hvor vi ville kjøre osv, men i Toscana dukker det opp perler uansett hvilken retning man kjører. Så lenge man er komfortabel med å kjøre bil er det ikke noe stress, Lucca ble litt rundt og rundt (rundt og rundt selve bymuren) kjøring før vi fikk parkert - men behold roen så ordner det seg:) Det er fantastisk å farte rundt på denne måten:) For eksempel havnet vi plutselig i Collodi (hvor det ligger blant annet en Pinocchio park, her han opprinnelig "kommer fra") hvor det var en fantastisk flott barokkhage: Storico Giardino Garzoni - nydelig.

Avstandene er korte så man kommer langt avgårde på kort tid, håper dere får en fantastisk tur:)

Skrevet

Det er veldig greit med bil i Italia. Pass på i speilene på motorveien. Det går veldig fort i venstre fil.

Jeg villeha droppet Firenze med bil. Jeg har kjørt der selv, og det var ikke gøy i sentrum. Veldig mange enveiskjørte og smale gater. Og veldig dyr parkering.

Når dere likevel har bil, er det bedre å se litt av de stedene man normalt ikke kommer seg til uten.

Jeg ville også ha kuttet ut Milano, Genova og Modena. Bruk 3-4 dager ved gardasjøen / Verona (Verona er kun en snau time fra gardasjøen) I dette området er det også mange gode vinprodusenter,så besøk på en vingård eller tre anbefales.

I Toscana er det mange fine steder, og dere bør konsentrere dere om et par steder. Det er mye hyggeligere å bruke god tid noen steder enn å haste mellom flere.

Siena er veldig flott. Anbefales på det sterkeste. Når dere er i Siena, må det vurderes om dere skal besøke Chianti-området. Her er det mange flotte småsteder og utrulig mange gode vinprodusenter som kan besøkes. F.eks. Vignamaggio. Dette er et fantastisk vinslott som også har overnatting (bør bestilles på forhånd).

Skal dere til Lucca, gjøres dette før Siena. Lucca er også en veldig flott by.

Lurt å levere inn bilen før dere reiser til sentrum av Roma.

Juni er kke ferietid for italienerne, og det er ikke noe problem å få overnatting til ok pris.

Husk GPS (er antakelig billigere å kjøpe en løs i Norge enn å leie bil med).

God tur!

Skrevet

Elsker Italia, og da spesielt som bilferie! :)

Trafikken er så mye morsommere enn her hjemme. Den eneste forutsetningen er at du tar det hele med et smil, og ser på det som en herlig oppvisning i tidvis kaos. Når det er sagt, er allikevel nord-Italia og spesielt Toscana av den rolige delen..

På turiststeder i Italia er det alltid -turister. Når dere drar i juni er dere allikevel godt unna høysesong. Hva med å bestille hotell til de første 1 eller 2 netter, og så ta med laptop og bestille fra hotellrommet kvelden før dere drar videre? F.eks venere.com og booking.com er bra, den ene dekker landsbygda bedre enn den andre (husker ikke hvilken, prøv), begge dekker byene godt.

MellomItalia for begynnere på 5-6 dager, ville jeg gjort: Minimum 1 natt i Venezia, 2 i Firenze/Sienna m/ omegn (altså Toscana), og lagt inn et par overnattinger langs Toscanakysten med sol og strand, før avslutning i Roma. Litt nærmere forklart:

*Venezia!! fra Milano til adriaterhavskysten kommer du på få timer, motorveien er bred og hektisk og Po-sletta er uansett ikke det mest interressante av dette skjønne landet, selv om byer som f.eks Bergamo og Verona ville være verdt en tur i seg selv. Venezia er romantikkbyen over alle, og helt anderledes enn alt! Du kjører over lagunen og parkerer i stort parkeringshus ved inngangen til byen. Derfra inn i byen til fots, eller via vannbuss eller -taxi. Venezia kan også være den overprisa byen over alle, men trenger ikke være det. Gå litt siksak bort fra de tetteste turiststiene og ristorantene er både billigere og bedre ;)

*Firenze eller Sienna er et must. Begge to er dønn vakre men begge to blir kanskje litt overdose på et førstebesøk. Firenze er så stort at dere i tilfelle bør ha en overnatting, helst 2. Sienna er så liten at den kan gjøres som et dagsbesøk. Byen er bilfri, dvs du parkerer utenfor bymuren og går inn. Nå er du i hjertet av Toscana med sypresser, bølgende kornåkre og små landsbyer på 'hver bakketopp'. Toscana gjøres rolig med flere stopp, f.eks i middelalderlandsbyen San Gimignano (også bilfri).

*Italienere er innmari flinke på sol og strand. Og Toscanakysten og nedover mot Roma er det massevis med herlige badesteder. Har selv mer eller mindre tilfeldig funnet gode strender ved å bare stoppe ved f.eks Marina di Pisa, området Livorno nord (selve byen ikke spes interressant), Cecina og Castiglione della Pescaia så dere vil neppe ha problemer med å finne fine strender.. Og selv om dere er der før sesongen egentlig starter, vil vannet sannsynligvis være varmere enn på høysommeren her hjemme..

Føler at jeg blir bittelitte misunnelig inni meg her nå jeg bare ved tanken.. :)

God tur!

Skrevet

Tusen takk for gode svar! :-)

Vi har vel egentlig bestemt oss for å droppe Venezia i denne omgang. Tenker vi overnatter første natten på malpensa airport, siden vi lander kl 20.30 på kvelden. Det er vel for sent da for å kjøre videre til gardasjøen? Eller kanskje ikke?

Ut ifra det dere sier, tror jeg nok vi vil være en natt ved gardasjøen for så å kjøre videre til området rundt firenze og være der 2 netter før vi tar en tur til Lucca og Siena. Og til slutt Roma.

Vi vil også stoppe utenfor Modena for å besøke Ferrari-museumet. Jeg bor med en iherdig bilentusiast, så dette er et must tror jeg! :-)

Men vil to hele dager i Roma være nok? Det er denne tiden jeg ikke klarer å bli fortrolig med! :-)

Vi aner jo egentlig ikke hva vi vil se og oppleve, og hvor lang tid ting kommer til å ta. Vi er bare veldig nysgjerrige på Italia, og tror det er et godt land å være i, i tillegg til at det har mye spennende kultur å by på! ;) Nå drikker ikke jeg vin da, så den delen slipper vi! Hehe

Skrevet

Tusen takk for gode svar! :-)

Vi har vel egentlig bestemt oss for å droppe Venezia i denne omgang. Tenker vi overnatter første natten på malpensa airport, siden vi lander kl 20.30 på kvelden. Det er vel for sent da for å kjøre videre til gardasjøen? Eller kanskje ikke?

Ut ifra det dere sier, tror jeg nok vi vil være en natt ved gardasjøen for så å kjøre videre til området rundt firenze og være der 2 netter før vi tar en tur til Lucca og Siena. Og til slutt Roma.

Vi vil også stoppe utenfor Modena for å besøke Ferrari-museumet. Jeg bor med en iherdig bilentusiast, så dette er et must tror jeg! :-)

Men vil to hele dager i Roma være nok? Det er denne tiden jeg ikke klarer å bli fortrolig med! :-)

Vi aner jo egentlig ikke hva vi vil se og oppleve, og hvor lang tid ting kommer til å ta. Vi er bare veldig nysgjerrige på Italia, og tror det er et godt land å være i, i tillegg til at det har mye spennende kultur å by på! ;) Nå drikker ikke jeg vin da, så den delen slipper vi! Hehe

Det tar ca 2 timer fra Milano til Gardasjøen.

Jeg anefaler en liten by somheter Lazise. Liggerikke langt fra Garda by og Bardolino. Er også en del flere byer rundt Gardasjøen. Ta båt til Simione (ikke kjør dit i helgen, forferdelig trafikk). Simione ligger som en halvøy ut i sjøen, og er et sjarmerende sted.

To dager er selvsagt for lite for å få med seg hele Roma, men dere rekker de mest kjente stedene. En fin start, så tar dere resten senere.... Vi har vært der 6 ganger, og er ved nye severdigheter hver gang. Fortsatt mye å se der, så det blir mange flere turer dit.

Skrevet

Jeg er "lommekjent" i Italia, og ville helt klart gått for alternativ 2. Milano, Genova/Liguriakysten, Toscana, Roma. Dropp selve Genova, der er det ikke mye å se. Fint akvarium, men resten er ikke noe særlig. Bruk heller 1 dag på Cinque Terre, litt sør for Genova og like nord for Toscana.

Noe av det fine med å kjøre i Italia, er at mange steder er veiene veldig bra, og du kjører fra by til by på null-komma-niks. F.eks. Lucca-Firenze. For all del, ikke ta bilen med inn i Firenze! Parker utenfor, gjerne nær bytrikken. Den går i sløyfe hele tiden, og koster nesten ingenting.

Jeg har vært i nord-Italia og Roma ihvertfall 20 ganger de siste 5 årene. Kanskje 70-80 ganger? Hvis jeg går 15-20 år tilbake i tid.

Ikke vær redd for trafikken. I nord-Italia kjøres det ganske bra - selv om det går litt fortere enn det vi er vant med i Norge.

Jeg tør ikke å anbefale steder. Det er altfor mange. Og jeg har bare gode erfaringer. Ønsker du konkrete tips, send meg en PM?

Gjest gjest17
Skrevet

Sjekk for all del opp ZTL sonene i byene ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...