Gå til innhold

Dysleksi som unnskyldning


Frøken eple

Anbefalte innlegg

Har inntrykk av at en del bruker dysleksi som unnskyldning for ikke å lære seg ordentlig norsk og/eller grammatikk. Hvordan "funker" egentlig dysleksi? Kan man "bruke" det som unnskyldning for ikke å lære deg og/å-regelen f.eks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En ekte dyslektiker ser ingen automatisk sammenheng mellom sammensetning av bokstaver og lyd. Litt som at en fargeblind ikke ser fargen, selv om fargen jo er der. De kan derfor bruke mengder med tid på å "gjette" seg til hva en bokstavrekke (eller "ord") skal bli, og enda værre når det danner hele setninger eller historier.

Å se bokstavene i sammenheng er en forutsetning for å kunne bruke dem f.eks i grammatikk. Det betyr ikke at de ikke kan lære seg grammatiske regler, det kan de helt fint - det er ikke IQen deres det er noe i veien med. De kan bare ikke oversette det til bokstaver på et papir.

Mye går på gjetning, de må "satse" på at de treffer rett. Så jeg beundrer dyslektikere som likevel skriver. All forståelse fra meg, og nei - jeg tror ikke de bruker dette som unnskyldning. Dette er enkelt og greit et handicap som de må leve med.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunfreak

Jeg kan ingen rettskrivings regler, da de aldri gadd å lære oss det i spesial klassen, så jeg må bare se på et ord også må jeg huske om ordet ser riktig ut. noen ganger ser jeg er ord, og det ser bare feil ut, men jeg vet ikke alltid hva som er feil, jeg har helt gitt opp å skrive for hånd, bortsett fra elendig underskrift skriver jeg aldri for hånd, når jeg skriver på en pc, tenker jeg ordene i hodet mitt, og det går til muskel minne i fingerne så ca. 80% av ordene blir ca. riktige, men det finker bare på rettskriving, ikke dobbelt ord osv. Jeg er brukbar på gramatikk, så jeg bruker ikke hvem når jeg mener hvilken, jeg sier ikke hvem bil er det, og slike hvem vs hvilken feil gjør meg like gal som de som ikke har dysleksi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger merke til at noen bruker det som unnskyldning ja. Men også at de har bodd i utlandet og derfor ikke er så god i norsk.

Sistnevnte skrev hannes i stedenfor hans. Forje istedenfor forrige. Og komplimang istedenfor kompliment. Dette er typiske slurvefeil fra folk som ikke gidder å lære seg å skrive ordene ordentlig. Men skriver det sånn de uttaler det.

Jeg ser ihvertfall forskjell på skrivemåten til folk som faktisk har dysleksi og folk som bare later som.

Anonym poster: fde5e33e6a4001ba876d857d6852fee8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yellow Taxi

En ekte dyslektiker ser ingen automatisk sammenheng mellom sammensetning av bokstaver og lyd. Litt som at en fargeblind ikke ser fargen, selv om fargen jo er der. De kan derfor bruke mengder med tid på å "gjette" seg til hva en bokstavrekke (eller "ord") skal bli, og enda værre når det danner hele setninger eller historier.

Å se bokstavene i sammenheng er en forutsetning for å kunne bruke dem f.eks i grammatikk. Det betyr ikke at de ikke kan lære seg grammatiske regler, det kan de helt fint - det er ikke IQen deres det er noe i veien med. De kan bare ikke oversette det til bokstaver på et papir.

Mye går på gjetning, de må "satse" på at de treffer rett. Så jeg beundrer dyslektikere som likevel skriver. All forståelse fra meg, og nei - jeg tror ikke de bruker dette som unnskyldning. Dette er enkelt og greit et handicap som de må leve med.

Dette visste jeg ikke og var veldig interessant. Jeg er nemlig blitt diagnostisert med det i barndommen, men har alltid tenkt at det var feil og jeg kjenner med ikke noe igjen i beskrivelsen din. Jeg har bare aldri vært en spesielt dyktig rettskriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Egentlig er det synd at noen føler de må unnskylde seg med en dysleksi-diagnose hver gang de skriver feil. Jeg tror ikke nødvendigvis det har med "latskap" å gjøre, men heller stolthet. Det en skriver mister fort slagkraft dersom du skriver ting feil, en ser jo enkelte her inne på forumet også som hakker på skrivefeil og derfor overser hva personen prøver å si.

Det er alikevel noe som skurrer når en person som skriver "hvem film liker du best?" unnskylder seg med en dysleksidiagnose når det er tydelig at personen har god rettskriving, men var uheldig og skrev gramatisk ukorrekt (kanskje heller som et resultat av muntlig språk brukt skriftlig?).

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette visste jeg ikke og var veldig interessant. Jeg er nemlig blitt diagnostisert med det i barndommen, men har alltid tenkt at det var feil og jeg kjenner med ikke noe igjen i beskrivelsen din. Jeg har bare aldri vært en spesielt dyktig rettskriver.

Nå er ikke jeg ekspert på området, men dysleksi forveksles ofte med andre former for lese- og skrivevansker, der mange forskjellige faktorer, alene eller i kombinasjon, kan være årsaken. 10 - 20 % av befokningen sliter med lese- og skrivevansker, men kun 2-5% har faktisk dysleksi.

"Faktisk" dysleksi (2-5% av befolkningen) er en forstyrrelse i den delen av hjernen som koder ord om til språk, og omvendt. Utover det så er forskerne ikke helt enige om detaljene.

I de øvrige tilfellene (inntil 20% av befolkningen) er lese- og skrivevanskene egentlig en "sekundærlidelse" som følger av andre tilstander. Dvs de har ikke en forstyrrelse i den språklige delen av hjernen, men de har andre forstyrrelser som gjør at det ikke går å utnytte den. Eksempler er konsentrasjonsvansker, koordinasjonsvansker, psykologiske faktorer eller andre.

Begge deler kan i praksis være like alvorlig, og i begge tilfeller finner du alle intelligensnivåer.

Begge deler opptrer også i forskjellige grader, der man kan ha alt fra lette vansker til veldig alvorlige vansker.

Så bildet er både bredt og sammensatt, men - en "hard" dyslektiker vil ofte ha en annen opplevelse av lidelsen enn en med mild form, eller en som har lese- og skrivevansker av andre årsaker.

Det er godt mulig at mange med lese- og skrivevansker benytter diagnosen "dysleksi" selv om det strengt tatt er andre årsaker til at de har dem. Det er forståelig, for problemet er like reelt uansett årsak - men det er kanskje lettere å få anerkjent problemet fra omverden om man benytter en mer spesifikk diagnose.

Endret av Flair
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Veldig fine og innsiktsfulle innlegg, Flair!

Og, hvis jeg kan være litt sånn personlig med en person i tråden her, synes jeg at Gunfreak utviser veldig klassiske tegn på dysleksi. Jeg har sett at han har skrevet selv at han har det, men jeg kunne uansett spottet det uten at han hadde sagt det selv. (For øvrig er hvem/hvilken i fraser som "hvem bil" ikke noe som har med dysleksi å gjøre, ettersom det handler om hvilket grammatisk system man har vokst opp med. Dermed er dysleksi eller andre lese- og skrivevansker ikke en faktor her.)

Og i alle tilfeller synes jeg at man skal ha respekt for folk som sliter med skriving, enten de har dysleksi eller ikke. Det er jo ikke akkurat noe man går inn for, eller ønsker at skal være sånn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor respekt for at folk som har lese og dkrivevansker likevel skriver og deltar i f.eks forum. Har også forståelse for at mange lider sv dette. Men så har jeg også inntrykk av at enkelte bare sier at de har der, når de egentlig ikke har det, men ikke gidder (eller vil?) lære seg enkelte regler, som og/å osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha, ha, der var det masse skrivefeil. Ironisk ;-)

Skriver fra mobil og er ikke verdens mest tålmodige. Men ingen dysleksi altså ;-p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra skrevet av Flair ja. Nå tror jeg at det også er en del mennesker som aldri har fått hverken utredning eller hjelp for sine lese- og skrivevansker. De vet noe er galt og kaller det dysleksi pga de da blir forstått av andre. Spesifikk språkvanske er en diagnose som påvirker både det å stave ord og å sette sammen ord til en setning og videre til en større sammenheng. Det er en vanske som ikke har noe med IQ å gjøre, mange er ganske smarte men en feil i hjernen gjør at de ikke klarer å forstå eller uttrykke seg. Graden av vansken og måten den er merkbar på varierer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

De vet noe er galt og kaller det dysleksi pga de da blir forstått av andre.

Jepp. Og det er jo på alle måter forståelig.

Jeg ville utvilsomt valgt samme strategi selv, dersom jeg selv hadde vært rammet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har inntrykk av at en del bruker dysleksi som unnskyldning for ikke å lære seg ordentlig norsk og/eller grammatikk. Hvordan "funker" egentlig dysleksi? Kan man "bruke" det som unnskyldning for ikke å lære deg og/å-regelen f.eks?

Den fete delen + overskriften mener jeg gjør at diskusjonen kan utvikle seg litt annerledes, enn om en legger resten av hovedinnlegget til grunn. Om du er interessert i å "ta" dyslektikere, er ikke jeg med. Er du interessert i å lære om hvordan det funker? Da er jeg veldig interessert.

Anonym poster: 39e82385335c6579c887cc4b408569f6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den fete delen + overskriften mener jeg gjør at diskusjonen kan utvikle seg litt annerledes, enn om en legger resten av hovedinnlegget til grunn. Om du er interessert i å "ta" dyslektikere, er ikke jeg med. Er du interessert i å lære om hvordan det funker? Da er jeg veldig interessert.

Anonym poster: 39e82385335c6579c887cc4b408569f6

Da er jeg og veldig intressert ;) Bra skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest WendyClear

Den fete delen + overskriften mener jeg gjør at diskusjonen kan utvikle seg litt annerledes, enn om en legger resten av hovedinnlegget til grunn. Om du er interessert i å "ta" dyslektikere, er ikke jeg med. Er du interessert i å lære om hvordan det funker? Da er jeg veldig interessert.

Anonym poster: 39e82385335c6579c887cc4b408569f6

Jeg tolker det heller slik at TS er ute etter å "ta" ikke-dyslektikere som bruker en diagnose de ikke har som unnskyldning. Sånn tolket jeg det også ut ifra overskriften, trodde ikke TS gikk til angrep på de som faktisk har dysleksi.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke ute etter å "ta" dysletikere. Jeg vil lære om hvordan det funker. Og så vil jeg vite hvorfor noen sier de har det uten at det kanskje er det de har. Sistnevnte er det et par gode svar på her som jeg ikke har tenkt på selv.

Hvis jeg vil "ta" noen er det de som, helt uten lese- og skrivevansker, sier de har det fordi de ikke har giddet lære seg grammatikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Ludovie

Jeg tolker det heller slik at TS er ute etter å "ta" ikke-dyslektikere som bruker en diagnose de ikke har som unnskyldning. Sånn tolket jeg det også ut ifra overskriften, trodde ikke TS gikk til angrep på de som faktisk har dysleksi.

Unnskyldning for hva???

Dersom man har genuine problemer med å skrive, så har man jo det, helt uavhengig av hvorvidt man har en dysleksidiagnose eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og, hvis jeg kan være litt sånn personlig med en person i tråden her, synes jeg at Gunfreak utviser veldig klassiske tegn på dysleksi. Jeg har sett at han har skrevet selv at han har det, men jeg kunne uansett spottet det uten at han hadde sagt det selv.

Nå trenger du kanskje ikke å bruke hans innlegg som eksempel da, men hvordan kan en se forskjell på dysleksi og bare typos?

Anonym poster: 39e82385335c6579c887cc4b408569f6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått diagnosen dysleksi, har det helt sikkert ikke heller.

Men hele min skolegang har jeg fått spesialundervisning i norsk, grunnet skrivefeil. Og de rev seg i håret i frustrasjon, da de ikke klarte å lære meg noe heller. Og jeg var det barnet som leste 30 bøker i sommerferien, minst 2 bøker i uken, og startet tidlig å lese voksen bøker. Altså burde jo jeg virkelig ikke slite med så mye skrivefeil. Vet jeg og sliter med komma og punktum feil. Jeg har nok blitt bedre med årene, men det går veldig sakte. Og som barn slet jeg virkelig med å forstå det.

Og det som er litt komisk er at jeg tar språk enkelt, sånn som engelsk og andre fremmedspråk. Men der og tar jeg det muntlige mye lettere enn det skriftlige, men det går greit med det skriftlige og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri fått diagnosen dysleksi, har det helt sikkert ikke heller.

Men hele min skolegang har jeg fått spesialundervisning i norsk, grunnet skrivefeil. Og de rev seg i håret i frustrasjon, da de ikke klarte å lære meg noe heller. Og jeg var det barnet som leste 30 bøker i sommerferien, minst 2 bøker i uken, og startet tidlig å lese voksen bøker. Altså burde jo jeg virkelig ikke slite med så mye skrivefeil.

Samme her, Og fortsatt benytter jeg meg mye av ordlista.

Anonym poster: 288c492135373b108e7a8f7d094c9cff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...