Gå til innhold

Refleks - et skandinavisk fenomen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg leter meg ihjel på nett. Er aldri på messer. Kanskje jeg skal sende noen på sånne ting å hanke inn etterpå.... Hmmmm

Det er kjempelurt! Det pleier å være veldig mange av dem, i hvert fall på universitetene. IAESTEs næringslivsdager er rett rundt hjørnet i disse dager, og det er det i de fleste store studiebyene :) Allier deg med en student ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er kjempelurt! Det pleier å være veldig mange av dem, i hvert fall på universitetene. IAESTEs næringslivsdager er rett rundt hjørnet i disse dager, og det er det i de fleste store studiebyene :) Allier deg med en student ;)

Iiihaaa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Feks i Polen er det veldig lite kjennskap til refleks. Jeg er refleks gærning og har massevis av reflekser. Jeg var i Polen en vinter og endte opp med å gi bort mesteparten av reflekser til venner og naboer, de var helt gale etter dem, det spredte seg skikkelig i nabolaget og da jeg kom hjem fikk jeg tak i en hel eske med reflekser, gratis reklame fra diverse, og sendte nedover til de.

Refleksmisjon :lol:

Anonym poster: c053883e6be686b478ee96d0de77157b

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Polen nå mens jeg studerer, og her er det virkelig ingen som bruker refleks. Jeg var blant annet ute å jogget med bikkja til en i klassen og hadde reflekser på både meg og bikkja + hodelykt for det var bekmørt i parken. På vei til parken gikk vi på gangfeltet og hele tre bilder kjørte sakte forbi oss og førerene stirret som bare det. En av de stoppet også og spurte pent hva i huleste den gule lysende vesten var. Jeg forklarte og han ble veldig overasket og kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle trenge å bli sett ekstra godt her som de er så flinke til å kjøre (trenger vel ikke å si at det var like før jeg braste ut i latter år gubben var dønn seriøs). Vell inne i parken jogget vi langs elva og opp langs dyreparken her. I løpet av 3km hoppet det to syklister ut i grøfta og nesten alle som kom joggende stoppet opp eller stirret oss nesten ned.

Har faktisk bare sett en eneste person med refleks her, og det var en som jobber i en bar. Men refleksen hadde han på midt på dagen.

Anonym poster: 3abcd059f6cc98202b35153a6ade1b8b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bor i Polen nå mens jeg studerer, og her er det virkelig ingen som bruker refleks. Jeg var blant annet ute å jogget med bikkja til en i klassen og hadde reflekser på både meg og bikkja + hodelykt for det var bekmørt i parken. På vei til parken gikk vi på gangfeltet og hele tre bilder kjørte sakte forbi oss og førerene stirret som bare det. En av de stoppet også og spurte pent hva i huleste den gule lysende vesten var. Jeg forklarte og han ble veldig overasket og kunne ikke skjønne hvorfor jeg skulle trenge å bli sett ekstra godt her som de er så flinke til å kjøre (trenger vel ikke å si at det var like før jeg braste ut i latter år gubben var dønn seriøs). Vell inne i parken jogget vi langs elva og opp langs dyreparken her. I løpet av 3km hoppet det to syklister ut i grøfta og nesten alle som kom joggende stoppet opp eller stirret oss nesten ned.

Har faktisk bare sett en eneste person med refleks her, og det var en som jobber i en bar. Men refleksen hadde han på midt på dagen.

Hadde dødd av latter, ingen kjører fint i Polen, dessverre :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hadde dødd av latter, ingen kjører fint i Polen, dessverre :ler:

Nettopp! Det var bare så vidt jeg klarte å holde maska. Haha:) De kjører som noen svin her, men det er faktisk ikke så skummelt å kjøre her som jeg først trodde. De ser bare rart på deg om du faktisk stopper for fotgjengere som ikke allerede er midt i gangfeltet eller hvis du ikke hiver deg ut på veien sånn at alle andre må bråstoppe. Lærer fort at det gjelder å være egoist og absolutt ikke forvente at andre stopper eller senker farten med mindre du hiver deg på hornet og viser fingeren. Polen<3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk noe fra en student-kollega i dag jeg :blomst:

2964_10152537463430285_145071360_n.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er bare i nisselandet norge at vi går rundt og tror vi blir påkjørt om ikke vi bruker refleks.

Du har helt tydelig ikke lappen selv.

Vi andre som er ute og kjører i mørket og skumring er sjeleglad for hver person som bruker refleks.

Heldigvis så får kommende sjåfører idag god undervisning med mørkekjøring hvor de selv får se forskjell på personer med refleks og personer uten.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mari kontrari

Stemmer nok at det brukes lite nedover i Europa. Har selv utstyrt britiske gjester med refleks før en spasertur på kvelden, og de var også litt sånn "hva er dette" før de konkluderte med at det var genialt når de fikk forklaringen.

Til avsporeren(/ne): Selvsagt skal man ikke la refleks komme i stedenfor oppmerksomhet, men noen steder er det mørkt og smalt, og få steder å gjøre av seg, og da er det greit at bilister ser at de godt kan senke farten litt mens de passerer. Bruker faktisk refleks selv når jeg stort sett går på fortau, tenker det er greit å bli sett når jeg skal krysse gaten ol., om vinteren syns jeg selv gangfelt i byen er mørke i blant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Feks i Polen er det veldig lite kjennskap til refleks. Jeg er refleks gærning og har massevis av reflekser. Jeg var i Polen en vinter og endte opp med å gi bort mesteparten av reflekser til venner og naboer, de var helt gale etter dem, det spredte seg skikkelig i nabolaget og da jeg kom hjem fikk jeg tak i en hel eske med reflekser, gratis reklame fra diverse, og sendte nedover til de.

Refleksmisjon :lol:

Hehe fantastisk! Neste gang jeg er ute å reiser og blir kjent med folk må jeg gi dem refleks!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...