Tatum Skrevet 17. mars 2004 #21 Del Skrevet 17. mars 2004 Enig med du i det. Hadde også en diskusjon med en bekjent en gang for lenge siden, om dette med prøverør. Kanskje dette med barnløshet har med naturlig seleksjon å gjøre? "Survival of the fittest" osv? (Får sikkert mye pepper nå, og var usikker på om jeg skulle skrive det. Det er ikke ment som et spark til de som ligger nede, bare en betraktning.) Utrolig at denne har fått stå ukommentert så lenge. Mildt sagt provoserende. Det er nesten det samme som å si at prøverørsbarn ikke skulle ha livets rett, siden de ikke er kommet til på den naturlige måten? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jolie Skrevet 17. mars 2004 #22 Del Skrevet 17. mars 2004 Ja Snuppelure, hva gjør de den dagen de får barn? 90% av det vi kjøper til barna våre trenger de ikke. Badebøtter og bæreseler og hundre bodyer. Vi har bare blitt et forbrukersamfunn. Samt at klær og utstyr kan skaffes for en billig penge hos fx Frelsesarmeen. Det kan ikke barn. Jeg snakker nok på tvers av mine egne meninger nå, for fordi vi har ok økonomi så kommer vi til å kjøpe masse dilldall. Det er ikke meg selv jeg snakker om, når jeg roper opp om urettferdigheten over egenbetalingen. Jeg mener at man fint kan fostre opp et barn eller to selv om man ikke er i stand til å spare opp 18000. Det var dessuten bare en liten tanke i det hele. Det er mange sider ved barnløshet, og jeg tror ikke man tenker å heftig på det før man står godt oppi det. At adopsjon var så utrolig dyrt har ikke slått meg før det ble nevnt her. Og da virker jo prøverørsprisen helt latterlig liten. Ah, og nå skjønner jeg Chiquita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 18. mars 2004 #23 Del Skrevet 18. mars 2004 Utrolig at denne har fått stå ukommentert så lenge. Mildt sagt provoserende. Det er nesten det samme som å si at prøverørsbarn ikke skulle ha livets rett, siden de ikke er kommet til på den naturlige måten? Tja, gidder ikke kaste bort energi på sånne mindre smart uttalelser.. (klarte ikke å la være lenger..) Sånne ting sies kunn for å provoseres!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 19. mars 2004 #24 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg synes faktisk det er litt urettferdig at jeg skal kunne få barn gratis, mens andre må betale 18.000,- for å bli befruktet. I sammenligning har vi jo adopsjon som er avsindig dyrt. Noe skurrer littegranne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 19. mars 2004 #25 Del Skrevet 19. mars 2004 Nå er det engang slik samfunnet fungerer da... Man får faktisk ikke alt dekket. De aller fleste tilbud fra det offentlig har en større eller mindre egenandel. Personer med kroniske sykdommer, har større merutgifter enn friske. Eks, er diabetikkere som får støtte til noe, men på langt nær til alt. Slik er det også med prøverør behandling, staten dekker noe men ikke alt. Dette handler om hvordan helse og sosial myndighetene skal fordele sin tildelte pott med penger. Og de har da valgt å prioritert andre grupper høyere enn prøvere. f.eks hjert og kreft syke... Å argumentere som om det skulle vært en menneskerett å få barn synes jeg er utrolig egoistisk ovenfor andre som trenger tilskuddet for i det hele tatt å overleve. Jeg synes det er kjempe fint at staten dekker noe av dette så jeg slipper unna med eventuelle 18 k i stede for 45k. Det burde sees på som et betydlig bidrag til oss, som vi kanskje skulle være takknemlige for i stede for i et navlebeskuende øyeblikkk rope om mer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 19. mars 2004 #26 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg synes faktisk det er litt urettferdig at jeg skal kunne få barn gratis, mens andre må betale 18.000,- for å bli befruktet. I sammenligning har vi jo adopsjon som er avsindig dyrt. Noe skurrer littegranne. Jeg bataler tusenvis av kroner i året for å skifte brilleglass og ha linser. Andre ser helt fint. Samme er det med tenner; noen har bra tenner, andre ikke. Sistnevnte må betale mer. Synes ikke det er urettferdig av den grunn. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bonzo Skrevet 19. mars 2004 #27 Del Skrevet 19. mars 2004 Kanskje dette med barnløshet har med naturlig seleksjon å gjøre? "Survival of the fittest" osv? (Får sikkert mye pepper nå, og var usikker på om jeg skulle skrive det. Det er ikke ment som et spark til de som ligger nede, bare en betraktning.) Hvis det er ment at de som er ufrivillig barnløse og trenger assistert befruktning for å bli gravide ikke skulle hatt barn tror jeg det om endel år ville vært få barn som ble født. Det er kjent at fruktbarheten bare går en vei og det er nedover. Så hvis man skulle forby assistert befruktning ser menneskets fremtid mørk ut. Eller mener du at vi som er fruktbare og f.eks. har en mann som ikke er det (eller omvendt for den sakens skyld) skal skille oss fra mannen og finne oss en mann som er mer fruktbar. Eller må vi leve barnløse fordi den andre part vi valgt til å dele livet med faktisk ikke er så fruktbar? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde K S Skrevet 19. mars 2004 #28 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg bataler tusenvis av kroner i året for å skifte brilleglass og ha linser. Andre ser helt fint. Samme er det med tenner; noen har bra tenner, andre ikke. Sistnevnte må betale mer. Synes ikke det er urettferdig av den grunn. Jeg synes briller og tannlege også kunne vært billigere. Egentlig synes jeg det meste skal være gratis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Snuppelure Skrevet 19. mars 2004 #29 Del Skrevet 19. mars 2004 Jeg synes briller og tannlege også kunne vært billigere. Egentlig synes jeg det meste skal være gratis. Ja, det er jo en samenheng her med hvor mye vi betaler i skatt det da. Høyere skattetrykk, er mer til felles kassen. Men det blir ikke gratis for det! Du betaler jo bare over skatteseddelen istede. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå