Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg skal straks begynne på bacheloroppgaven min, og skal skrive om et tema innenfor klinisk psykologi (= samlebetegnelse for all anvendelse av vitenskapelig psykologi til forebygging, utredning og behandling ved psykiske plager, livsproblemer og ulike funksjonshemninger).

Det er myye å velge i, og jeg lurer derfor på om du har noen tips til et interessant tema? :)

Anonym poster: 0bce75c03661e1439f63bd8b07f97ed1

Videoannonse
Annonse
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du det? Hvis jeg som arbeidsgiver vil ha noen som kan klinisk psykologi så ansetter jeg en psykolog, ikke en med bachelor/master.

AnonymBruker
Skrevet

Haha, herregud for et svar. Fordi jeg senere skal ta en klinisk master, noe som gir tittelen psykolog.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes DID (dissosiativ identitetsforstyrrelse) er utrolig interessant. Har ikke forslag til problemstilling, dog.

Anonym poster: 18cc7f0a5c4af52f60190fa26bbdae8a

Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Haha, herregud for et svar. Fordi jeg senere skal ta en klinisk master, noe som gir tittelen psykolog.

Ja, da er det jo noe helt annet, men da burde du kanskje nevnt at du ikke studerer i Norge...

AnonymBruker
Skrevet

Ja, da er det jo noe helt annet, men da burde du kanskje nevnt at du ikke studerer i Norge...

Hvorfor skal h*n nevne det? Spørsmålet er da konkret nok.

Sånn at ikke du skal drite deg ut?

Anonym poster: bcd453c55838861679fe8d302bc37013

• Liker 4
Skrevet (endret)

Man kan vel skrive bacheloroppgave i klinisk psykologi om man interesserer seg for det? Uten å måtte gå profesjonstudiet. Enten av interesse eller for å senere feks ta kandidatstudiet i Danmark?

Det er ingen forskjell feks mellom hovedoppgave i klinisk psykologi og masteroppgave i psykologi, utenom valg av tema - så hvis vedkommende vil skrive bachelor i klinisk psykologi, ser jeg ikke problemet i det hele tatt :)

Hva interesserer deg? Barn, voksne? Spesiell gren innenfor psykologien? Da er det litt lettere å svare på spørsmålet.

Endret av ninuska_
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor i alle dager skal du det? Hvis jeg som arbeidsgiver vil ha noen som kan klinisk psykologi så ansetter jeg en psykolog, ikke en med bachelor/master.

Jøsses, dette kan det være svært mange ulike grunner til. Istedenfor å spørre etter ulike motiver, hvorfor ikke heller svare på hva det spørres om?

Anonym poster: 6f1efb7d4b52fdbd0e22415df8852622

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Hvorfor skal h*n nevne det? Spørsmålet er da konkret nok.

Sånn at ikke du skal drite deg ut?

Når noen spør om bachelor-oppgaven sin på et forum og jeg nevner at det temaet vil gjøre personen særdeles lite attraktiv blant arbeidsgivere så syns jeg ikke det er å drite seg ut, det er nyttig informasjon.

• Liker 2
Skrevet

Jeg har ingen bakgrunn i psykologi, men helsevesnet. For noen år siden så var jeg borte i et tilfelle. Det var ei eldre dame som jeg fikk vite var "veldig relgiøs", flere ganger be dette nevnt.

Etter som jeg ble godt kjent med henne oppdaget jeg hvor bizzare disse relgiøse vrangforestillingene var, ikke nok med det jeg oppdaget at det hadde blitt gjort to forsøk tidligere på skaffe henne hjelp og det hadde blitt avfeid.

Dama lever ennå og i dag vet jeg hun har fått en diagnose og den hjelpen hun skulle ha hatt for mange år siden. Vet ikke om det var til noen hjelp, men jeg tror ofte det kan ligge mange skjulte diagnoser som blir avskrevet med relgiøs adferd. Eller kultur han er veldig opptatt av miljøet?

Skrevet

Ikke vær så sinte på Yellow Taxi, ser dere ikke at det er House?

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Takk for svar :) Jeg synes barn og ungdom er spesielt interessant, så kunne tenkt meg noe i den retningen :)

AnonymBruker
Skrevet

Ikke vær så sinte på Yellow Taxi, ser dere ikke at det er House?

Nei, dessverre. Er for opptatt med studier, jobb og sosialt liv. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Når noen spør om bachelor-oppgaven sin på et forum og jeg nevner at det temaet vil gjøre personen særdeles lite attraktiv blant arbeidsgivere så syns jeg ikke det er å drite seg ut, det er nyttig informasjon.

Det er mange måter man kan vinkle ting på. Og som TS tidligere har nevnt, ønsker vedkommende å ta en klinisk master i utlandet. På universitetet blir det påpekt at arrogant skrivestil aldri er positivt. Jeg vil si det samme gjelder i et internettforum, spesielt når man ikke kjenner vedkommende.

Jeg har dessverre ingen tips til deg, TS, da jeg er litt for tidlig i mine studier til selv å ha noe erfaring på området. Men hvilken retning går du innenfor? Jeg vet (fordi jeg har venner som har skrevet bacheloroppgave i psykologi) at det er vanlig at studenter ofte velger bacheloroppgaver som mangler relevans for retningen man går innenfor sin bachelor, slik at man må endre underveis. Hvis du for eksempel går bachelor i helse- og sosialpsykologi, må du passe på at oppgaven er relevant for faget. :)

AnonymBruker
Skrevet

Ja, for det du skriver om i bacheloroppgaven pleier å være veldig relevant for en arbeidsgiver :ironi:

Det er ingen dealbreaker når det gjelder bachelorutdannede...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...