Perelandra Skrevet 11. januar 2013 #21 Skrevet 11. januar 2013 Hva er de norske ordene for quiz og bandy? Anonym poster: ad5d9820f5ccfdc5322adc486142011d Norske ord for quiz er spørrekonkurranse eller spørrelek.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2013 #22 Skrevet 11. januar 2013 bandy som i innehockey? Anonym poster: 8bff188d0c7a363ce211db1e489201c1
Gjest loren Skrevet 12. januar 2013 #23 Skrevet 12. januar 2013 Eg høyrer (eller rettare sagt, eg les, for eg høyrer aldri nokon seie det i verkelegheita, berre på KG) ordet "barnemor" au. Begge desse orda nyttast gjerne i diskusjonar om familieforhold med dine/mine barn. Jeg hører heller aldri barnefar/barnemor annet enn her og på andre forum. En dag her ble jeg omtalt som "biomor" til sønnen min (og han har ingen stemor, så det var ingen grunn til presisering), da sa jeg klart og tydelig i fra at jeg er MOR til X, ikke barnemor, biomor, eller noe annet. Mor burde holde i massevis, på samme måte som jeg aldri kaller far til sønnen min barnefar...
Perelandra Skrevet 12. januar 2013 #24 Skrevet 12. januar 2013 (endret) Barnefar er da et vanlig ord som har blitt brukt i lang tid, mens barnemor har jeg aldri hørt. Slik jeg har sett det, brukes det ofte i sammenhenger hvor foreldrene ikke bor sammen. Dette stemmer også over ens med Bokmålsordboka. Der står barnefar oppført, mens barnemor finnes ikke Ordet barnefar brukes i juridisk sammenheng Her er to eksempler fra Lovdata: "Forskrift om stønad når barnefar er ukjent" (kilde) " I forbindelse med fødselen har barnefaren rett til fri fra deltakelse i kvalifiseringsprogrammet i opp til ti virkedager for å gi omsorg til familien. Bor foreldrene ikke sammen, kan en annen som bistår moren etter fødselen gis tilsvarende rett til fri fra kvalifiseringsprogram." (kilde) Edit: Det manglet et ord i det siste sitatet, har rettet det opp nå. Endret 12. januar 2013 av Perelandra 1
sebastianen Skrevet 12. januar 2013 #25 Skrevet 12. januar 2013 Sambo...wtf, vesle svarte oder was ? Biomor.... Det høres bare helt sykt ut. Effektiv og omstilling....dritlei av de ordene. 1
Perelandra Skrevet 22. januar 2013 #26 Skrevet 22. januar 2013 Utfordring/utfordringer når noe er vanskelig/at man har problemer "Firmaet har en del utfordringer å arbeide med i nærmeste fremtid" - Egentlig holder de på å gå konkurs, men vil ikke at konkurrentene skal vite det. "Hun har en del helsemessige utfordringer av både psykisk og fysisk art" - Egentlig har hun det ganske fælt, og er både deprimert og sliter med smerter, men det høres så alvorlig ut å si det direkte. ...innrømmer likevel det hender jeg selv sier jeg har helsemessige utfordiger fordi jeg ikke har lyst til å høres ut som en sutrekopp...
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #27 Skrevet 22. januar 2013 Ønskebarn. Det er like dumt som hjertebarn. Anonym poster: 85f1af17c444a22e94e59aabb4a65aef
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå