amalieli Skrevet 5. januar 2013 #1 Skrevet 5. januar 2013 Jeg og samboer skal bygge vårt eget hus, og blir ikke helt enige om hvilket gulv vi skal ha. Jeg ønsker det lyst, mens han ønsker mørkt. Vi har åpen løsning mellom stue og kjøkken, så viktig at vi blir fornøyde. Veggene blir nok lyse Noen som har gode råd til valg av gulv? Blir Alloc parkett, og hvite lister. Tenker også å ha en kontrastvegg på stua, forslag til farge her? Kom gjerne med bilder eller blogger som har fin stil
skrue Skrevet 5. januar 2013 #2 Skrevet 5. januar 2013 Rent praktisk går det nok med en god del mer tid til støvsuging og vasking med ett mørkt gulv. 1
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #3 Skrevet 5. januar 2013 Ville nok verken gått for helt lyst eller helt mørkt - begge deler krever hyppig rengjøring. I nærheten av lys eik i farge foretrekker jeg. Noe annet er å tenke på hvor marmorert gulvet er - mye marmorering i store flater blir ofte veldig dominerende/bråkete. Og om dere skal ha glatt eller matt gulv. Matt virker varmere og man glir ikke på det, mens glatt åpenbart er glansfullt og lettere å vaske.. Anonym poster: adbc4598ce86505b81f03e3717d86a0c
amalieli Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2013 Ville nok verken gått for helt lyst eller helt mørkt - begge deler krever hyppig rengjøring. I nærheten av lys eik i farge foretrekker jeg. Noe annet er å tenke på hvor marmorert gulvet er - mye marmorering i store flater blir ofte veldig dominerende/bråkete. Og om dere skal ha glatt eller matt gulv. Matt virker varmere og man glir ikke på det, mens glatt åpenbart er glansfullt og lettere å vaske.. Anonym poster: adbc4598ce86505b81f03e3717d86a0c Takk for tips, tror vi er litt "låst fast" eller hva jeg skal si, har kikket å kikket så uendelig mye, at vi er mer forvirret, hehe Noen konkrete forslag på gulv? Vil ikke ha FOR mørkt eller for "spraglete/glorete" siden vi skal ha det på så stort areal Liker det rolig og lunt, og funksjonelt.
Gjest Magdalene Skrevet 5. januar 2013 #5 Skrevet 5. januar 2013 Rent praktisk går det nok med en god del mer tid til støvsuging og vasking med ett mørkt gulv. Å nei.. Vi har hatt mørkt skipsgulv, som var noe hærk, men nå har vi helt (nesten hvit) eik. Samme greia.. MEN jeg er nå litt glad for at skiten syns da, for da får man det helt reint
Gjest Magdalene Skrevet 5. januar 2013 #6 Skrevet 5. januar 2013 Mattlakket plank, er nå hvertfall veldig delikat.
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #7 Skrevet 5. januar 2013 Takk for tips, tror vi er litt "låst fast" eller hva jeg skal si, har kikket å kikket så uendelig mye, at vi er mer forvirret, hehe Noen konkrete forslag på gulv? Vil ikke ha FOR mørkt eller for "spraglete/glorete" siden vi skal ha det på så stort areal Liker det rolig og lunt, og funksjonelt. Jeg liker godt de som imiterer gammeldagse heltre plankegulv jeg da. Uten kvister, som gjerne er litt forstyrrende. Dette er det nærmeste jeg kommer på nett, men det finnes mye finere utgaver der ute. Anonym poster: adbc4598ce86505b81f03e3717d86a0c
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #8 Skrevet 5. januar 2013 Vi har akkurat bygget hus, og valgte Pergo drivved eik (plank) på alle gulv. Vi har også hvite vegger, pluss et par kontrastvegger. Er veldig fornøyd med dette gulvet; lunt, fint og enkelt å holde rent. Skiten synes heller ikke særlig godt. Anonym poster: da30ff06a4d3a2048f7c7aa47f6944b0
amalieli Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2013 Vi har akkurat bygget hus, og valgte Pergo drivved eik (plank) på alle gulv. Vi har også hvite vegger, pluss et par kontrastvegger. Er veldig fornøyd med dette gulvet; lunt, fint og enkelt å holde rent. Skiten synes heller ikke særlig godt. Anonym poster: da30ff06a4d3a2048f7c7aa47f6944b0 Googlet det, så ganske fint ut Du har ikke blogg eller noen bilder av huset deres?
AnonymBruker Skrevet 5. januar 2013 #10 Skrevet 5. januar 2013 Googlet det, så ganske fint ut Du har ikke blogg eller noen bilder av huset deres? Har dessverre ingen blogg, men har en del bilder, både fra byggeperioden og etter at møbler er på plass.. Anonym poster: da30ff06a4d3a2048f7c7aa47f6944b0
amalieli Skrevet 5. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 5. januar 2013 Har dessverre ingen blogg, men har en del bilder, både fra byggeperioden og etter at møbler er på plass.. Anonym poster: da30ff06a4d3a2048f7c7aa47f6944b0 Gjerne send meg en pm om du vil dele bildene
tiiiny Skrevet 5. januar 2013 #12 Skrevet 5. januar 2013 Gjerne send meg en pm om du vil dele bildene You got mail!
Montefalco Skrevet 5. januar 2013 #13 Skrevet 5. januar 2013 Uten å være ekspert, tror jeg treet er hardere jo mørkere det er. Harde tresorter kan være en fordel dersom dere har barn som skal leke på parketten, slik at det ikke blirfor mange hakk i gulvet.
amalieli Skrevet 6. januar 2013 Forfatter #15 Skrevet 6. januar 2013 Vi skal gå for alloc (tror det er laminat) så skal være litt mer ripesikkert Finnes vel ulemper her også, mn er iallefall det vi har valgt Vurderer å gå for denne: http://www.alloc.no/cgi-bin/alloc/imaker?id=34356 Eneste som jeg ikke syns er FOR mørk, og samboer også liker Men vi skal prøve å se den "live" for å se om den er mye annerledes enn på bilde.
Montefalco Skrevet 6. januar 2013 #16 Skrevet 6. januar 2013 Det er ingen automatikk i det, Montefalco. OK, som skrevet var jeg ikke sikker. Men en del mørke tresorter er i alle fall ganske harde. Og det (sliteevnen) kan være noe å gtenke på ved valget.
Gjest Badabing Skrevet 7. januar 2013 #18 Skrevet 7. januar 2013 (endret) Med tanke på hardhet, ville jeg gått for eik. Dette er de hardeste av etiske tresorter utenom bambus). Selv valgte vi valnøtt siden det er den mørkeste man får uten at det er regnskog. Angrer på valget, jeg ville valgt hvitlasert eik eller bambus og ikke mørkt gulv om jeg kunne valgt på nytt nå. Og enstavs da, det gir et rolig og fint uttrykk. Endret 7. januar 2013 av Badabing
AnonymBruker Skrevet 7. januar 2013 #19 Skrevet 7. januar 2013 Spraglete gulv som over er stygt og utrolig slitsomt å se på! Det anbefales heller ikke parkett på kjøkken... Anonym poster: 91c093500329968bb4a866e46743329c 1
amalieli Skrevet 7. januar 2013 Forfatter #20 Skrevet 7. januar 2013 Med tanke på hardhet, ville jeg gått for eik. Dette er de hardeste av etiske tresorter utenom bambus). Selv valgte vi valnøtt siden det er den mørkeste man får uten at det er regnskog. Angrer på valget, jeg ville valgt hvitlasert eik eller bambus og ikke mørkt gulv om jeg kunne valgt på nytt nå. Og enstavs da, det gir et rolig og fint uttrykk. kan du si hvorfor du angrer på at du valgte mørk?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå