Gå til innhold

Hvordan bli glad?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er aldri glad.. Og det plager meg. Jeg er ikke generelt sur/lei meg/deppa heller. Er bare.. likegyldig. Stort sett hele tiden. Det er mye lettere å være lei seg, deppa enn det er å være glad.

Og jeg aner ikke hvorfor. Klarer liksom ikke å glede meg over små ting som andre gjør. Jeg tar de liksom litt for gitt.

Hvis noen spør meg hva det beste som skjedde i 2012 var, så har jeg ikke noe svar. Husker ingenting som var spesielt bra. Ikke at ting var veldig negativt i 2012 heller.

Før kunne jeg bli i fyr og flammer når Norge scoret mål i håndballkamp. Nå ser jeg uttryksløst på kampen for å illustrere noe. Har veldig lett for å gråte. Jeg blir veldig fort lei meg. Emosjonell. Trist på andres vegne osv.

Tror kanskje jeg ikke har helt kontakt med meg selv. For høye forventninger?

Noen som har opplevd noe lignende og har tips til hvordan man kan endre dette?

Blir veldig glad for tips og betraktninger.

Anonym poster: f2e7328f099796502fdf95857f471ac7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville sjekket om du kan endre noe av livet ditt, kanskje få noen bedre venner eller noe?

Jeg har gått i mange år som likegyldig og det har nærmest drept meg så nå er jeg hos psykolog. Sier ikke at det vil gå like ille med deg, men går man sånn for lenge og tenker for mye på det så gjør det noe med deg og man tar også mindre initiativ til ting som vil gi bedre liv på lengre sikt.

Anonym poster: 28518256bc6cb08300a44b43c5982657

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det på samme måte som deg. Jeg lurte også på hva som egentlig var galt med meg, har funnet ut i ettertid at det ligger i både depresjon og spiseforstyrrelser som kom etter en magesykdom.

Akkurat nå finner jeg også svært lite glede i ting.

For at jeg skal føle meg glad, så hjelper det å trene. Jeg klarer også lettere å være glad når jeg er alene. Når samboer er ute og gjør noe annet, ikke tekster/ringer meg, at jeg får sitte alene hjemme med en eller annen TV-serie. Disse to situasjonene er de eneste jeg føler meg "glad" i, i alle fall "glad" som i noe annet enn likegyldig. Kanskje ikke så mye hjelp i det, men.

Anonym poster: a4e908218cd260b0a67f7e703badc39c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsåvidt endret noe i livet mitt. Har flyttet, fått meg noen nye venner. Og jeg liker jo dette. Men glad? Nei.. Bare sånn.. vanlig.

Lurer på om psykolog hadde vært noe egentlig - men det er jo litt stort skritt å gå, når man egentlig ikke har det dårlig.

TS

Skrevet

Hva med å teste deg for depresjon?

Depresjon tar ofte fra en både gleden og evnen til feks å sørge.

Slik at man blir mer likegyldig til alt slik som du beskriver....

AnonymBruker
Skrevet

Hva med å teste deg for depresjon?

Depresjon tar ofte fra en både gleden og evnen til feks å sørge.

Slik at man blir mer likegyldig til alt slik som du beskriver....

Seriøst? :sjokkert:

Men kan man være deprimert uten å vite det da? Altså.. uten å føle seg deppa hele tiden?

Jeg klarer jo ikke sørge over mine egne ting. Men gråter som pokker hvis folk rundt meg har det tøft...

Skrevet

Ja, depresjon kan utarte seg på mange forskjellige måter og det er jo forskjellige alvorlighetsgrader...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har forsåvidt endret noe i livet mitt. Har flyttet, fått meg noen nye venner. Og jeg liker jo dette. Men glad? Nei.. Bare sånn.. vanlig.

Lurer på om psykolog hadde vært noe egentlig - men det er jo litt stort skritt å gå, når man egentlig ikke har det dårlig.

TS

Jeg som sa dette med venner og har nå endt hos psykolog. Gå til fastlegen og ta en prat med han, det oppleves som et stort skritt. men det er pga samfunnet vi lever i hvor psykisk helse er tabu. Du vil virkelig ikke leve et liv uten glede og selv om du ikke skulle ha depresjoner så kan det å snakke om det kanskje hjelpe deg med å finne ut hva som vil gjøre deg glad.

Anonym poster: 28518256bc6cb08300a44b43c5982657

AnonymBruker
Skrevet

Høres kanskje ut som et teit spørsmål, men er du lettere til sinns på sommeren? For vitaminmangel, og d-vitamin især kan gi symptomer som kan forveksles med lett depresjon. Det finnes også andre forstyrrelser i hjernens kjemiske balanse som ikke nødvendigvis er depresjon, men som en kan få hjelp med :)

Tror det er en god ide å ta seg en tur til legen og begynne å nøste i dette jeg :)

Bare husk, om legen ikke foreslår det selv så be om blodprøver for mangel på vitaminer/mineraler først. D-vitaminmangel sjekkes ikke rutinemessig her til lands, til tross for at vi ikke har sol nok til å produsere det 6 mnd av året.

Anonym poster: 6c331ee54de101c92304e3fb067dded4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...