Gå til innhold

Kul i brystet

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg oppdaget plutselig en kul i brystet nå. Den er ikke så langt unna armhulen. og på øvre delen av brystet. Jeg er ikke bekymret jeg er jo bare 22! men kjæresten mener jeg absolutt bør komme meg til lege og få sjekket det, noe jeg skal (selv om jeg egentlig ikke jeg føler det er nødvendig)

Har noen av dere noen gang fått en kul i brystet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

"Jeg er bare 22...." ingenting som heter det. Selv om statistikken taler i mot deg, så betyr ikke det at du er udødelig. Over til selve saken; hvordan kjennes kulen ut? Er den hard? Man blir ofte nervøs når man kjenner på brystene og man kjenner ujevnheter. Det er som regel fettvev eller melkekjertler.

Men er du usikker, gå til legen. Hva i all verden kan du tape?

Skrevet

Den er veldig hard ja. Kan vel kanskje se det litt ann før jeg bestiller legetime, dersom kulen forsvinner iløpet av en uke..

Er det normalt at man kan kuler i brystet som er ufarlige?

Gjest brutal mann
Skrevet

Den er veldig hard ja. Kan vel kanskje se det litt ann før jeg bestiller legetime, dersom kulen forsvinner iløpet av en uke..

Er det normalt at man kan kuler i brystet som er ufarlige?

Ja, men se til helvete å kom deg til legen og la legen avgjøre hva dette er. Mest sannsynlig bare en fettkul, men pokker heller, alternativet er i verste fall død.

Skrevet

Hei :) Ja, jeg har hatt en kul i brystet. For min del så ble jeg så livende redd for at det skulle være noe alvorlig, og turte rett og slett ikke gå til legen (ja, jeg vet.. Dumt..) Uansett, jeg måtte til slutt til legen av en helt annen årsak, å da måtte jeg bare spørre. Legen undersøkte, og sa det var en tilstoppet kjertelgang. Hvorfor jeg hadde det aner jeg ikke, for jeg har aldri fått barn eller vært gravid noen gang. Og kom ikke på å spørre hvorfor jeg hadde fått det heller.. Ikke lenge etter jeg var til legen så forsvant kulen like plutselig som den kom. Jeg kjenner den iallefall ikke. Min kul var ertestor og jeg syntes den var veldig hard, men legen sa den var myk. De skumle kulene er visst ofte mer "knudrete". Nå hører det også til at min kul var i underkanten av brystet litt mot midten av brystkassen og inn mot ribbeina. Jeg var forresten 25 da jeg oppdaget den.

Skrevet (endret)

Ja, men se til helvete å kom deg til legen og la legen avgjøre hva dette er. Mest sannsynlig bare en fettkul, men pokker heller, alternativet er i verste fall død.

"brutal mann siterte et innlegg du skrev".... Jeg kjenner såppas måten du er på KG nå, at jeg skjønte det ville bli et sånt svar :P

Endret av miaw
Gjest brutal mann
Skrevet

"brutal mann siterte et innlegg du skrev".... Jeg kjenner såppas måten du er på KG nå, at jeg skjønte det ville bli et sånt svar :P

Mjo, men så er dette en sykdom jeg har opplevd på nært hold. Så jeg gjentar kom det til legen! Ikke at jeg tror det er noe. jeg vil bli ekstremt overrasket om det virkelig var en farlig kul. Men jeg har sett dritten på nært hold. Kom deg til legen.

• Liker 2
Skrevet

Mest sansynlig er det ikke noe farlig, men lurt å undersøke:) når i syklusen din er du? Rett før og under mestruasjon er det vanlig å kjenne lymfeknuter i brystene enn ellers,

Skrevet

Ja, jeg har en kul i brystet. Dro rett til legen og ble kalt inn til mammografi uken etter eller noe sånt. Der tok de også vevsprøve. Den var ufarlig, husker ikke hva de kalte det. Skal tilbake nå snart for å sjekke den igjen, fordi det er mange år siden den ble oppdaget og fastlegen min vil følge den opp.

Selvfølgelig sjekker man sånt! Selv med vevsprøve og oppfølging vil jeg helst egentlig ha den ut :)

Skrevet

Ja, jeg har en godartet svulst i brystet. Den har vært der noen år nå.

Du bør absolutt få sjekket ut kulen. Dra på mammografi, og få tatt vevsprøve av kulen.

Skrevet

Kuler i brystet skal alltid sjekkes. :opplyser:

Har ikke hatt kul i brystet, men hadde likevel en synlig forandring som kan forbindes med kreft så jeg ble sendt gjennom hele utredningssuppa. Heldigvis var det falsk alarm, men bedre å gå en gang for mye enn en gang for lite når det gjelder slikt.

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker
Skrevet

Ta deg en tur til legen. Så finner du det ut. Bedre føre var enn etter snar. :)

Gjest brutal mann
Skrevet

jeg har og kul, den har vært der et år men jeg kommer ikke til å få den sjekket. Er ingen vits i det for jeg kommer uansett ikke til å klare å ta den lange turen for å få mammografi på grunn av panikkangsten min.

Men du bør helt klart få den sjekket, det er fryktelig dumt å la sånne ting skure og gå for plutselig så er det for sent.

Fascinerende. større angst for mammografi en potensiell alt for tidlig og smertefull død. Tving en venninne til å tvinge deg. Eventuelt ta fastlegen din til å tvinge deg til å ta en vevsprøve.

• Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker
Gjest brutal mann
Skrevet

Jeg har ikke angst for mammografi. Kunne man tatt det her jeg bor så hadde det ikke vært noe problem.

Med andre ord, få tatt den vevsprøven.

• Liker 1
Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker
Gjest brutal mann
Skrevet

Meg om det.

Du slipper ikke unna cyber-omsorg om du prøvde en gang ;)

Gjest Uanonymbruker
Skrevet (endret)

-

Endret av Uanonymbruker
  • Liker 1
Skrevet

Mest sansynlig er det ikke noe farlig, men lurt å undersøke:) når i syklusen din er du? Rett før og under mestruasjon er det vanlig å kjenne lymfeknuter i brystene enn ellers,

Jeg aner ikke. Jeg har ikke mensen. Kulen er annerledes idag. Nå er den mer "smuldrete". Ringer legen på mandag!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...