Søster K Skrevet 4. januar 2013 #1 Skrevet 4. januar 2013 Har en uåpnet pakke med ytrefilet av svin som jeg fant i fryseren. Den gikk ut på dato 27.07.11 (2011 der altså... ) kan den spises?
Dolce Skrevet 4. januar 2013 #2 Skrevet 4. januar 2013 , Burde ikke vært noe problem hvis den har vært frosset ned siden før den gikk ut på dato.
Gjest Funky Punk Skrevet 4. januar 2013 #3 Skrevet 4. januar 2013 Ja, den har jo vært frossen og forhåpentligvis godt pakket inn, så går nok greit
Søster K Skrevet 4. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 4. januar 2013 Den er jo vakumpakket fra produsent, så bør være godt pakket. Men et spørsmål til - er det dumt siden jeg ammer...?
Rubies_ Skrevet 4. januar 2013 #5 Skrevet 4. januar 2013 Jeg ville ikke spist det. Svinekjøtt har en holdbarhet på 3 mnd i fryseren.
Gjest navnelapp Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 Svinekjøt som er magert har haldbarheit på meir enn tre månader. Feitt svinekjøt held seg tre månader, men ytrefilet er ikkje feitt kjøt, det er veldig magert. Tin kjøtet, og lukt på det. Luktar det godt (altså så og seie ingenting) så er det berre å spise. T du ammar har ingenting å seie. Frose svinekjøt vert dårleg ved harskning, og harskt kjøt/feitt luktar veldig karakteristisk. (Eg går ut frå at kjøtet ikkje er frostskada (fått kvite flekkar) sidan det er vakuumpakka. 1
Rubies_ Skrevet 4. januar 2013 #7 Skrevet 4. januar 2013 Svinekjøt som er magert har haldbarheit på meir enn tre månader. Feitt svinekjøt held seg tre månader, men ytrefilet er ikkje feitt kjøt, det er veldig magert. Tin kjøtet, og lukt på det. Luktar det godt (altså så og seie ingenting) så er det berre å spise. T du ammar har ingenting å seie. Frose svinekjøt vert dårleg ved harskning, og harskt kjøt/feitt luktar veldig karakteristisk. (Eg går ut frå at kjøtet ikkje er frostskada (fått kvite flekkar) sidan det er vakuumpakka. Ja du har rett. 6 mnd holdbarhet på magert svinekjøtt. (ifølge internett) Jeg ville fortsatt ikke spist det kjøttet.
Dolce Skrevet 4. januar 2013 #8 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Jeg tror den holdbarheten på 3-6 måneder er snakk om mer "best før", og ikke at kjøttet blir farlig å spise. Fet mat kan harskne i fryseren etter noen måneder, mager mat holder seg lenger. Men jeg tviler sterkt på at hvilket som helst kjøtt/fisk er farlig å spise etter 1-2-3 år. Det kan nok ha mistet noe i forhold til smak og utseende, men tviler på at man blir syk av å spise det. Endret 4. januar 2013 av Dolce 1
AnonymBruker Skrevet 4. januar 2013 #9 Skrevet 4. januar 2013 Det er også stor forskjell på om det har ligget i kjøleskapfrysen eller dypfryser... Anonym poster: 9ba05c2670eaae0e51d3a83b82f94d5c
Dolce Skrevet 4. januar 2013 #10 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Det er også stor forskjell på om det har ligget i kjøleskapfrysen eller dypfryser... Anonym poster: 9ba05c2670eaae0e51d3a83b82f94d5c Helt klart. Da jeg svarte tidligere i tråden, gikk jeg ut i fra at det var snakk om en ordentlig fryser med minst -18 grader. Har kjøttet ligget i "fryseboksen" i kjøleskapet: Kast det. Endret 4. januar 2013 av Dolce
Søster K Skrevet 4. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 4. januar 2013 Da kaster vi det. Har ligget i kjøleskapsfryser, så gidder ikke ta noen sjanser. Men takk for svar alle 1
Gjest Funky Punk Skrevet 4. januar 2013 #12 Skrevet 4. januar 2013 Da kaster vi det. Har ligget i kjøleskapsfryser, så gidder ikke ta noen sjanser. Men takk for svar alle Lurt Jeg tenkte også at du mente fryser, ikke slik kjøleskapsfryser. I fryseren i kjøleskapet mitt så oppbevarer jeg kun ting som skal spises innen kort tid. Andre ting ligger i fryseboksen hvor det kan ligge i flere mpneder
Gjest navnelapp Skrevet 4. januar 2013 #13 Skrevet 4. januar 2013 Enig i at det bør kastast viss det har lege i kjøleskapsfrysaren, ja. Den er ikkje kald nok. Alle datoar på frysevarer forutset at lagring har skjedd på -18 grader.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå