Gå til innhold

Helt elendig form, vil det bli bedre?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt min andre treningsøkt nå denne uken, etter å ha hatt treningstørke i over 1 år pga beinhinnebetennelse og kneskade. Men fy faen det var tøft! Formen er jo helt latterlig dårlig, og jeg holder nesten på å kaste opp av å ha løpt kun 2km..

Har jo satt meg som mål å trene minst 5 dager i uken nå framover. Rumpa skal tilbake til den sprettrumpa jeg engang hadde, lårene skal krympes og strammes, og magen skal miste småvalkene sine.

Nå er jeg en person som må se framgang med en gang liksom, derfor mister jeg litt motivasjonen når jeg ser hvor elendig formen er.

Jeg trener på mølle + styrke(styrke annehver dag, kondisjon hver treningsdag).

Vil det bli bedre? Og hvor raskt? Jeg MÅ se resultater snart hvis ikke forsvinner motivasjonen min igjen:( Har enda ikke giddet å sette meg mål på mølla for hver treningsøkt(feks. løp til 3km, 6km, 20min, 40min osv.), fordi da blir jeg så skuffet når jeg ikke klarer det. Skal begynne med dette etterhvert da kondisen forhåpentligvis vil bedre seg, men akkurat nå løper jeg rett og slett så langt jeg klarer. Og det er ikke langt, men svetten renner og jeg er knallrød, så noe må jeg jo ha forbrent vel?

Anonym poster: 7ef06d2d90a632ce2ec054d1b9a2aae0

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du er fryktelig streng med deg selv. Å trene 5 ganger i uken ett et treningsfritt år er knallhardt, og det er stor kjangs for å gi opp om man har for høye forventninger til seg selv.

Hva med å trene litt mindre i begynnelsen og så trappe opp etter hvert? Jeg er sikker på at du vil se resultater selv om du føler du er i dårligere for nå:)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det høres ut som du er fryktelig streng med deg selv. Å trene 5 ganger i uken ett et treningsfritt år er knallhardt, og det er stor kjangs for å gi opp om man har for høye forventninger til seg selv.

Hva med å trene litt mindre i begynnelsen og så trappe opp etter hvert? Jeg er sikker på at du vil se resultater selv om du føler du er i dårligere for nå :)

Nei, jeg MÅ trene 5 dager i uken rett og slett for at det skal bli en rutine. Jeg er unnasluntrer nr1, jeg eeelsker å utsette ting, så jeg må være såpass streng med meg selv sånn at det blir en del av hverdagen-en vane.

Da er jeg heller for å trappe ned etterhvert mot sommeren(som er det store målet, skal flytte så vil være fresh og fit i den nye byen) når jeg begynner å se kroppslige forandringer:)

Skrevet

Nei, jeg MÅ trene 5 dager i uken rett og slett for at det skal bli en rutine. Jeg er unnasluntrer nr1, jeg eeelsker å utsette ting, så jeg må være såpass streng med meg selv sånn at det blir en del av hverdagen-en vane.

Da er jeg heller for å trappe ned etterhvert mot sommeren(som er det store målet, skal flytte så vil være fresh og fit i den nye byen) når jeg begynner å se kroppslige forandringer:)

Ok,det virker iallefall som du har kontroll:)

Du må ha lykke til!:)

Jeg vet med meg selv at hvis jeg sier at jegskal trenge 6

T ganger i uken, så blir det ingen. Sier jeg to, så blir det to:)

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres kombinasjonen trene fem dager i uka, at du MÅ se resultater med en gang samtidig som du bare har gjennomført din andre treningsøkt ut som dømt til å mislykkes.

Dersom du tidligere har trent mye vet du at det ikke er noe som heter quick fix. Det krever hardt arbeid å legge om livsstilen. Jeg tror man må finne en god kombinasjon av realistiske mål og mål som samtidig krever litt innsats. Trening fem dager i uka høres for mye ut for meg, hvertfall nå i starten. Jeg begynte også å trene i januar i fjor etter noen år med treningstørke. Jeg begynte i litt mindre skala enn deg, 3-4 dager i uka, hvor en av øktene var minst en times rask gange. Etterhvert ble det lettere og jeg rakk ikke å bli lei siden det tross alt ikke var sååå mye trening. Jeg tror det er stor sjanse for at du gir opp raskere dersom du legger lista altfor høyt. Spesielt dersom du er unnasluntrer nr. 1. ;) (Idag trener jeg minst fem dager i uka, så det er ikke det at jeg mener fem dager pr. uke er for mye sånn generelt sett. Det er bare for mye for en som ikke er trent overhodet.)

Lykke til!

Anonym poster: b14e12c49ddc37cfde856287032b0385

• Liker 2
Gjest Daenerys
Skrevet

Selvfølgelig kommer formen til å bli bedre, det vet du jo selv :) Bestem deg for en distanse (f.eks 2 km), og se hvor lang tid du bruker på det nå, og mål igjen om en mnd. Du har garantert blitt bedre på den tiden.

Gi deg selv en måned eller kanskje to for å se skikkelig forbedring, fordelen din er at siden formen er som den er, vil den bli bedre raskt :)

AnonymBruker
Skrevet

For meg høres kombinasjonen trene fem dager i uka, at du MÅ se resultater med en gang samtidig som du bare har gjennomført din andre treningsøkt ut som dømt til å mislykkes.

Dersom du tidligere har trent mye vet du at det ikke er noe som heter quick fix. Det krever hardt arbeid å legge om livsstilen. Jeg tror man må finne en god kombinasjon av realistiske mål og mål som samtidig krever litt innsats. Trening fem dager i uka høres for mye ut for meg, hvertfall nå i starten. Jeg begynte også å trene i januar i fjor etter noen år med treningstørke. Jeg begynte i litt mindre skala enn deg, 3-4 dager i uka, hvor en av øktene var minst en times rask gange. Etterhvert ble det lettere og jeg rakk ikke å bli lei siden det tross alt ikke var sååå mye trening. Jeg tror det er stor sjanse for at du gir opp raskere dersom du legger lista altfor høyt. Spesielt dersom du er unnasluntrer nr. 1. ;) (Idag trener jeg minst fem dager i uka, så det er ikke det at jeg mener fem dager pr. uke er for mye sånn generelt sett. Det er bare for mye for en som ikke er trent overhodet.)

Lykke til!

Før mitt treningsfrie år, trente jeg vel 3-4 ganger i uken, og så raskt resultater. Jeg får muskler ganske kjapt tydeligvis, men det er verre med "vekta".

Skjønner jo at jeg ikke ser resultater allerede etter to økter, men trodde liksom ikke at formen skulle være såå elendig da..

Og som sagt så må jeg sette meg høye mål for å faktisk gjennomføre de, slik at det blir en del av hverdagsrutinen. Jeg hater jo å trene, synes det er superkjedelig, men nå veit jeg motivasjonen er på plass(har myyye å se fram til denne sommeren) og det gir meg et ekstra spark i ræva:)

AnonymBruker
Skrevet

Selvfølgelig kommer formen til å bli bedre, det vet du jo selv :) Bestem deg for en distanse (f.eks 2 km), og se hvor lang tid du bruker på det nå, og mål igjen om en mnd. Du har garantert blitt bedre på den tiden.

Gi deg selv en måned eller kanskje to for å se skikkelig forbedring, fordelen din er at siden formen er som den er, vil den bli bedre raskt :)

Ja, men det jeg føler er litt demotiverende med sånne "målinger" er at mye kommer an på dagsformen min. En dag kan jeg være skikkelig i slaget, og da kan jeg løpe 5km lett som bare det. En annen dag igjen kan det være svintungt å bare løpe 3km liksom.. Kommer sikkert veldig an på når på dagen jeg trener, hva jeg har spist, trøtt og sliten osv. Derfor er jeg litt "redd" sånne målinger da, så jeg prøver alltid å unngå å se hvor langt jeg har løpt, jeg bare løper til jeg ikke klarer noe mer:)

Jaja, jeg får se om en måneds tid med trening nå, kanskje formen er bedret betratelig. Det håper jeg virkelig, for dette her var tøft:p

AnonymBruker
Skrevet

Så bra med motivasjon! Om du vet at du vil klare å opprettholde fem økter i uka, er det jo bare å kjøre på. Og svar på spørsmålene )Vil det bli bedre? Og hvor raskt? Jeg MÅ se resultater snart hvis ikke forsvinner motivasjonen min igjen) dine vet du vel egentlig selv. Ja, det vil selvsagt bli bedre. Ja, det vil gå raskt, men ikke så raskt som etter to økter. Etter to uker vil du kanskje merke bedring.

Kjør på! :)

Gjest Tigress
Skrevet

Eg synest dette høyrest ut som opplegg for kollaps. Du MÅ trene 5 gonger i veka, men slit med å springe 2km? Og så MÅ du sjå snøgge resultat? Stikk fingeren i jorda... Legg i alle fall ned ambisjonane dine så du veksler mellom å gå og å springe til du klarar 10 minutt i eitt strekk. Då kan du kan hende tole å trene fem gonger i veka. Eller drit i å springe og løft vekter i staden, tren tunge vekter tre gonger i veka og gå hardt dei to siste treningsdagane, det kan gå.

Gjest *Maja*
Skrevet (endret)

Da jeg skulle få opp fysikken og startet å løpe så trente jeg 3 ganger i uka. Det er mer enn nok i starten for å få kroppen i gang og gi den nok tid til å restituere. Å starte for hardt, spesielt med jogging, gjøre som oftest mer skade enn nytte. Du må få inn teknikken og trene opp beina til å takle belastningen de utsettes for.

Utrolig kjipt å få betennelser etter noen uker fordi en "har dårlig tid" å komme i form på. Det er ikke sånn det fungerer. Kroppen er brutt ned og må bygges opp sakte, men sikkert. Kostholdet er enda viktigere om målet er å gå ned i fettprosent så muskeldefinsjonen skal komme frem.

Bruk From couch 25k: http://www.c25k.com/c25k_norwegian.html

Endret av *Maja*
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med den innstillingen der fortjener du egentlig at det går i dass. Og går det ikke i dass fordi du tar deg vann over hodet mentalt, så kommer det til gå i dass fordi du overbelaster kroppen din. Du har hatt treningspause pga benhinnebetennelse og så starter du med 2km og synes det er latterlig lite? Vær forberedt på et snarlig gjensyn med smerter og skader.

Anonym poster: 97997d8b51483be0443911f7afe643b4

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Med den innstillingen der fortjener du egentlig at det går i dass. Og går det ikke i dass fordi du tar deg vann over hodet mentalt, så kommer det til gå i dass fordi du overbelaster kroppen din. Du har hatt treningspause pga benhinnebetennelse og så starter du med 2km og synes det er latterlig lite? Vær forberedt på et snarlig gjensyn med smerter og skader.

Anonym poster: 97997d8b51483be0443911f7afe643b4

Hva er galt med innstillingen min? Jeg har motivasjonen på plass, og skal gjennomføre dette her.

Hvordan kan jeg overbelaste kroppen min ved å løpe 2km 5 ganger i uka egentlig? 2km er jo ingenting..

Jeg må nemlig klare 5 dager i uka, noe annet er egentlig uaktuelt for da er det så lett at det sklir ut til at det blir 0 dager i uka..

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg skulle få opp fysikken og startet å løpe så trente jeg 3 ganger i uka. Det er mer enn nok i starten for å få kroppen i gang og gi den nok tid til å restituere. Å starte for hardt, spesielt med jogging, gjøre som oftest mer skade enn nytte. Du må få inn teknikken og trene opp beina til å takle belastningen de utsettes for.

Utrolig kjipt å få betennelser etter noen uker fordi en "har dårlig tid" å komme i form på. Det er ikke sånn det fungerer. Kroppen er brutt ned og må bygges opp sakte, men sikkert. Kostholdet er enda viktigere om målet er å gå ned i fettprosent så muskeldefinsjonen skal komme frem.

Bruk From couch 25k: http://www.c25k.com/..._norwegian.html

Skal først og fremst komme skikkelig i gang med treningen nå, så får kostholdet komme senere når rutinene er på plass:) Har ikke et helt elendig kosthold fra før heller det. Spiser sunt, og moderate mengder med godsaker kun på lørdager. Problemet er sikkert at jeg spiser for lite.. Men som sagt, det er ikke førstepri akkurat nå, er lenge igjen til sommeren:)

Skrevet

2 km med løping, 5 ganger i uken, er mye når man er utrent og beinhinnebetennelsen er da ofte ikke langt unna. Legg heller inn 3-4 økter, faste dager og tidspunkt (da kan du forberede deg med mat, drikke og motivasjon de aktuelle dagene), og varier med intervaller. Da kommer formen kjapt, men uten skadene ;)

Gjest fjellhamster
Skrevet

Du skriver i hovedinnlegget at du fikk beinhinnebetennelse, og bl.a. derfor kuttet ut treningen. Med et slikt program vil du fort kunne ende der igjen... Ingenting feil med å trene fem dager i uka, men det samme - dvs. løpe 2 km - hver gang?? Variasjon. Styrke, svømming, løping, skitur... Kroppen din vil takke deg, og du vil se resultater etterhvert :)

Gjest Holmen
Skrevet

Formen kommer til å bli bedre!

Hvis du skal trene 5 ganger i uken etter et treningsfritt år er det kanskje lurt å la to-tre av øktene være roligere, for å få en litt mykere start. Ellers er også variasjon lurt, som flere her sier.

Lykke til!

Skrevet

Skal du trene fem ganger i uka, er det forsåvidt greit nok det, men du burde kanskje fordelt dagene på kondisjon-styrke-kondisjon-styrke-kondisjon. Med tanke på at dine mål er fettforbrenning og kondis, i den rekkefølgen.

Kanskje du vil lettere motivere deg om du skipper tredemøllen, og heller finner deg en fin veistrekning med motbakke? Så løper du deg het på flatmark, og ser hvordan du stadig kommer deg lengre opp bakken, før naturen tvinger deg til intervalltrening. ;) Trapp i høyhus er også fint for å dra i gang blodpumpa. Der kan en telle etasjer først, og omganger etterhvert.

Tredemølle er for skittværsdager.

AnonymBruker
Skrevet

Du skriver i hovedinnlegget at du fikk beinhinnebetennelse, og bl.a. derfor kuttet ut treningen. Med et slikt program vil du fort kunne ende der igjen... Ingenting feil med å trene fem dager i uka, men det samme - dvs. løpe 2 km - hver gang?? Variasjon. Styrke, svømming, løping, skitur... Kroppen din vil takke deg, og du vil se resultater etterhvert :)

Det blir jo mer enn 2km etterhvert, sånn som i dag tror jeg det ble ca 4(løp ute så vet ikke eksakt..). Skal jo løpe så langt jeg klarer hver gang da, men ble bare 2km de første øktene mine nå:) Det blir dårlig med variasjon gitt, har ikke store muligheter til annet. Sykler til jobb når det blir vær til det da, 3mil tilsammen. Men det blir ikke før snøen og isen forsvinner. Har ikke økonomi til å bli med på et treningssenter nå for tiden, så da får jeg ikke trent på andre måter.

Det blir løping hver dag + styrke annenhver dag. Skal variere mellom løping på mølle, og løpe ute i marka. Kommer an på dagsformen og været:p

AnonymBruker
Skrevet

Formen kommer til å bli bedre!

Hvis du skal trene 5 ganger i uken etter et treningsfritt år er det kanskje lurt å la to-tre av øktene være roligere, for å få en litt mykere start. Ellers er også variasjon lurt, som flere her sier.

Lykke til!

Føler alle øktene er "rolige" nå i starten jeg:p 2-3km løping er ikke akkurat toppidrett for å si det sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...