Gå til innhold

Jobb stress og graviditet


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Tuppa

Heisann!

Vi hadde en MA for en tid tilbake, og har nå blitt gravid igjen :ler: Jeg har en jobb som er veldig stressende og det er lange dager (12-13 timer). Ifølge legen min så er det ikke påvist medisinsk at stress kan påvirke graviditeten. Men i følge jordmor så mente hun at det ikke kunne være bra å utsette barnet for det...Jeg er bare 4 uker på vei, men er så livende redd for at det skal gå galt denne gangen også. Er så i tvil om hva jeg skal gjøre. Har ikke lyst til å sykemelde meg, da kommer jeg til å gå på veggene(spørs vel om det er grunnlag for sykemelding også..) Men vet ikke om jeg tar sjangsen å fortsette i samme tempo....Det er ikke mulighet å trappe ned, eller jobbe halvt, det er enten eller...

Er det noen av dere som har vært i samme situasjon?Hva har dere gjort?Noen som har noen tips eller råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når ikke arbeidsplassen kan tilrettelegge tingene for deg så har du ialfall rett på svangerskapspenger.

Med tredje mann jobbet jeg på en bensinstasjon og de kunne ikke omskolere meg, så jobbet jeg halvt og fikk 50% svangerskapspenger. For jeg var jo ikke syk, men kunne ikke jobbe med og peile bensin osv.

Dette står på trygdeetatens side om SVANGERSKAPSPENGER:

Svangerskapspenger gis dersom det er forhold på arbeidsplassen som kan skade fosteret og omplassering ikke er mulig for arbeidsgiver. Det gjelder for eksempel arbeid som er fysisk slitsomt eller stressende, eller arbeid med kjemiske stoffer. Det er legen/jordmoren som skal vurdere om arbeidet kan skade fosteret. Stønaden tilsvarer beløpet som gis i fødselspenger. Denne perioden kommer i tillegg til fødselspengeperioden.

Får håpe du/dere kommer til en løsning. Du skrev jo at du har lange dager og stressende jobb :fy: , og en ting er sikkert at vi :enig_animasjon: GRAVIDE trenger mye hvile. :enig_animasjon:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tenkt på å skifte jobb? Nå med en gang?

Det ville jeg gjort i din situasjon hvis jeg hadde muligheten...

(Du vil vel kanskje skifte jobb etterhvert uansett? 12-13-timersdager kombinert med baby høres ikke noe særlig ut....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest EMMA2 - ii

Jeg har selv en slik jobb du beskriver. Veldig mye stress i denne perioden av året. Jobber 12-14 timers dager hele uka, og noen ganger også helgen.

Da jeg også sliter litt med høyt blodtrykk har legen sykemeldt meg 100% for jeg var ærlig og sa at det blir bare mye mer stress om jeg er tilstede. Da forventer folk at jeg leverer og må være supereffektiv når jeg er på plass. Har ¨nå vært hjemme i 3,5 uke og har 1,5 uke igjen av sykemeldingen. Vet ikke hva som skjer når den går ut, da har jeg ny kontroll hos lege, så får nok en forlengelse, men om den blir 100% det vet jeg ikke.

Mitt råd; ta en tur til legen og forklar situasjonen din! Du er helt klart ikke alene!!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anonymous

Vil anbefale deg aktiv sykemelding. Da bestemmer du selv når du vil jobbe. Det blir satt inn en vikar for deg, så du slipper å stresse når du er på jobb. Du kan da også jobbe halve vakter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har også en sånn jobb som deg, og har faktisk vært sykmeldt så og si fra dag en i svangerskapet. Ikke vil legen la meg komme tilbake på jobben heller, for det kommer neppe til å bli noen bedre. I tillegg til at vi begynner veldig tidlig har jeg vært mye kvalm og uvel, så det er delvis på grunn av det jeg har vært sykmeldt.

Du må huske at det ikke er bare deg du skal passe på nå, og at den du bærer inni deg gjør til at du trenger mye hvile. La det være med i betraktningen. Aktiv sykmelding eller svangerskapspenger hadde absolutt vært alternativer jeg hadde vurdert om jeg var deg.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...