Gå til innhold

Ladycomp og lignende prevansjon

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vurderer å prøve ladycomp eller såkalte sikre perioder. Kan ikke bruke noen annen type prevansjon, så her går det i kondomer, som er drepen for sexlivet.

Hva slags erfaringer har dere med ladycomp (og generelt temperaturmåling/sikre perioder) som prevansjon? Er dette en trygg og sikker metode? Må innrømme at jeg er litt skeptisk, men det ser ikke ut til at jeg har noe annet valg hvis jeg skal ha et fungerende sexliv.

Er det egentlig nødvendig å gå til innkjøp av et så dyrt innstrument, eller er det mulig å regne seg frem til sikre perioder på en annen måte når man har sånn ca stabil syklus?

Ønsker å høre deres erfaringer samt gjerne fakta fra dere som vet hvordan dette med sikre perioder fungerer som prevansjon.

Anonym poster: 037b01c4adb3e4f5354f31e634473075

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har du en stabil syklus, så ville jeg tempet i 3-4 måneder og funnet ut når jeg har EL og deretter kjørt sikre sykluser utfra det. Har du f.eks. EL på dag 16 så kjører du kondom fra og med dag 10 til og med dag 17.

Skrevet

Du kan tempe og loggføre selv, men da må du ha et termometer som viser 2 desimaler. Hvis ikke kan du fort få feil resultat

Du må også har stabile sykluser for at det har noe for seg.

Jeg brukte ladycomp som prevensjon i 6 mnd før vi prøvde å bli gravide, og kommer til å bruke den videre også. Mye bedre og mer praktisk enn kondom.

AnonymBruker
Skrevet

Syklusen er ikke 100% stabil, men kan avvike med 3-4 dager vil det da ikke være sikkert nok å bruke temping/sikre perioder?

Har klart å google meg frem til noe som heter fertilityfriend som tydeligvis mange bruker til å registrere temperaturene. Har dere noe erfaring med denne siden, burde jeg bruke den? Skjønner at dette er noe jeg må sette meg grundig inn i før jeg begir meg ut på dette, er foreløpig ganske så forvirret. :)

Anonym poster: 037b01c4adb3e4f5354f31e634473075

Skrevet

FF er en side med rett og slett et skjema der du fører inn dine tempedata.

Skrevet

Ladycomp kan fungere ganske tilfredsstillende dersom man er helt stabil. Det samme kan temping og sikre perioder.

Teoretisk er det maks 7-9 dager hver syklus man kan bli gravid. Gitt at man er helt stabil kan man ved temping finne ut når disse dagene er, og legge på en liten sikkerhetsmargin. Er man litt uregelmessig vil disse dagene også måtte legges til. Perioden man må være avholdende kan derfor bli veldig lang.

Generelt er det ikke metoder man bør bruke dersom en graviditet er katastrofe, kroppen kan finne på rare ting.

Jeg bruker FF for å registrere temperatur, og ser der når jeg har hatt eggløsning og kan vente mens. Temping er en metode for å vite at eggløsning har vært, for å kunne bruke dette som prevansjonsmetode må du tempe over en del sykluser, og bruke det du finner ut statistisk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...