Gå til innhold

Influensavaksine eller ikke?

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

I følge nyhetene begynner svinene å stå i kø for å smitte oss denne vinteren også og det anbefales også at folk som ikke er i de vanlige risikogruppene tar sin vaksine, likegodt først som sist.

Hvordan står det til der ute i KG-land?

Har du tatt, eller skal du ta vaksinen, eller hopper du bevisst over?

Er det bedre å få seg en omgang med svine-forkjølelse etc. enn å ligge strak ut med evt. bivirkninger av det andre "svineriet" som er innsprøytet i kroppen din?

Jeg lot meg ikke overtale da pandemien kom og tok oss kollektivt for noen år siden

og jeg har i grunnen tenkt å fortsette med det.

Hva med deg? (og din evt. familie?) Bivirkninger hos dere som har tatt den?

------

Wow! Akkurat nå etter innlegget, ser jeg at de tre siste tallene i mine innlegg er 666....

Tilfeldighet, eller bør jeg se å få tatt den sprøyta litt faderlig fort? :fnise:

Endret av Hoppetaujenta
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg vaksinerte meg i 2009, men er usikker på om jeg må vaksinere meg på nytt.

Endret av Kråkesaks
  • Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke vaksinert meg og kommer heller ikke til å gjøre det.

• Liker 1
Skrevet

Tilhører ikke noen risikogruppe så kommer ikke til å vaksinere meg.

• Liker 1
Skrevet

Nektet å vaksinere meg forrige gang, og blir nok å gjøre det samme nå. :)

• Liker 2
Skrevet

Nektet plent forrige gang og ble syk så jeg skal ikke ta den nå iom jeg regner med å ha antistoffer. Om jeg skulle være uheldig å få det en gang til så får det være så.

Skrevet (endret)

Vaksinerte meg sist og gjør det denne gangen. Er i en risikogruppe og tar ikke sjansen på å la være. Ingen bivirkninger sist, regner ikke med noen denne gangen heller.

:heks:

Endret av Brunhilde
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vaksinerte meg sist gang, fikk ingen bivirkninger. Kommer ikke til å gjøre det denne gangen. Så sant det er det samme viruset (noe de påstår) så virker jo fortsatt vaksinen.

Anonym poster: ae51e29c63f37d98b3fbed970ee5adbb

• Liker 1
Skrevet

jeg hopper bevisst over! akkurat som forrige gang :)

Skrevet

Jeg tok ikke sist gang, og tar heller ikke nå. Heller ikke mine barn.

AnonymBruker
Skrevet

De fleste i familien er ikke i risikogruppen, og har aldri tatt en influensavaksine.

(Ingen av oss har noen gang hatt influensa)

Har et barn i risikogruppen.

Hun var svineinfluensasyk i forrige runde, og ble også vaksinert da. Hun har ikke hatt noen bivirkninger etter vaksinen.

Hun har tatt avgjørelsen om at hun ikke vil vaksineres i år.

Anonym poster: 20a6aac0be73927b293027af14f09d5e

Skrevet

Ingen vaksine sist og ingen vaksine nå. Samboern som jobber i ett relevant yrke sa at det ikke var noe vits for meg å ta den denne gangen heller og da stoler jeg på han :)

Gjest Funky Punk
Skrevet

Har ikke vaksinert meg, er syk, men om det er influensa eller influensa med svin aner jeg ikke. Bryr meg fint lite om det også.

Tror jeg er i den såkalte risikogruppen da jeg har nedsatt immunforsvar og kronisk syk

Skrevet (endret)

Ingen planer om å vaksinere meg. Holder meg også langt unna antibak og unngår på ingen måte syke folk. Er jeg så uheldig at jeg dør av svineinfluensa får det heller være. Da var det nok ikke meningen jeg skulle bli eldre uansett.

Endret av Yacon
  • Liker 2
Skrevet

Vaksinerte meg i første runde med svineinfluensa, og ble dårligere av vaksina enn mange rundt meg som fikk influensaen. Så det blir ingen vaksine i denne omgang.

Svineinfluensavaksinen virker vel enda, og sesonginfluensaen får bare ta meg om den vil...

Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Tilhører ikke noen risikogruppe så kommer ikke til å vaksinere meg.

Hvis du er yngre enn 40 så er du i risikogruppen.

Jeg kommer heller ikke til å vaksinere meg, kommer sikkert til å angre på det siden jeg tiltrekker meg alt av sykdommer fordi immunforsvaret mitt ikke forsvarer noe særlig. Men siden jeg har sosial angst så møter jeg aldri andre folk uansett :laugh:

Skrevet

Jeg innså plutselig at jeg tilhører risikogruppe, siden jeg har kronisk nevrologisk sykdom. Så får vel ringe legekontoret i morgen, da... Og ja, jeg blir skikkelig svekket når jeg får infeksjoner i kroppen, så vaksine er sikkert ikke veldig dumt.

AnonymBruker
Skrevet

Nå går jo flere leger ut og kritiserer rådene Folkehelseinstituttet kommer med angående hvem som er i risikogruppe for svineinfluensa.

Legg spesielt merke til at Folkehelseinstituttets egen gjennomgang av tallene fra svineinfluensaen i 2009 viser at gjennomsnittsalderen på de som døde var kun 38 år. Ved vanlig sesonginfluensa er gjennomsnittet 86 år.

Sitat fra VG:

Jeg mener myndighetene bommer med informasjonen sin. Jeg er spesielt opptatt av unge voksne i alderen 20 til 40 år. Unge mennesker har ingen naturlig immunitet mot dette viruset. Blant de aller sykeste intensivpasientene er det en overrepresentasjon blant unge voksne. Dette underkommuniseres av Folkehelseinstituttet, sier overlege ved akuttavdelingen ved Oslo universitetssykehus, Jon Henrik Laake.

I Folkehelseinstituttets egen gjennomgang av svineinfluensa-epidemien i 2009, slås det fast at gjennomsnittsalderen på de som døde av svineinfluensa var 38 år. Det samme tallet for vanlig sesonginfluensa er 86 år.

Lørdag publiserte Folkehelseinstituttet råd til befolkningen mot årets svineinfluensa på sine nettsider. Der bes såkalte risikogrupper som eldre, kronisk syke og gravide om å ta sesongvaksinen som inneholder beskyttelse mot svineinfluensa.

Dermed utelates de som rammes spesielt av denne sykdommen.

- Det irriterer meg at man i risikovurderingene hele tiden forholder seg til de samme gruppene. Det er ikke disse risikogruppene vi ser på intensivavdelingen, vi ser de unge, sier Laake.

Sveinung Sørbye er overlege ved avdeling for klinisk patologi ved Universitetet i Nord-Norge. Han mener også at vaksine mot svineinfluensa ikke treffer alle de nødvendige gruppene i samfunnet.

- Det vil være færre virus i sirkulasjon nå, og det vil ikke være 32 som dør av sykdommen denne gangen. Men at det kan bli ti stykker er mulig. Det vil nok være flere små barn som får influensa nå, og det er unødvendig at unge og friske dør av en sykdom man kan vaksineres mot, sier Sørbye.

Kilde

Anonym poster: 290358d1ab9281a1ef4fe0d943d45ba9

Skrevet

Det hele er mildt sagt forvirrende når det kommer veldig forskjellige "sannheter" fra høyere hold. :klo:

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det hele er mildt sagt forvirrende når det kommer veldig forskjellige "sannheter" fra høyere hold. :klo:

Om du bare titter på fakta er det ikke særlig forvirrende egentlig :) Alle under 40 burde vaksinere seg.

Anonym poster: 290358d1ab9281a1ef4fe0d943d45ba9

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...