AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #1 Skrevet 3. januar 2013 Hei jeg sliter med å sove om dagen! Er trøtt, men samtidig våken om nettene. Er som oftest rett før jeg sovner klokken 12, så BAM så er jeg lys våken. Og ligger våken til klokken 5, og er ekstremt sliten når jeg da står opp i 7 tiden. Faktisk kvalm og svimmel. Om dagen igjen så er jeg ikke så veldig trøtt, sånn mellomting mellom våken og søvnig. Men fra klokken 2 og utover så er jeg plutselig veldig sliten og vil bare sove. Men kan ikke gjøre det, vil jo ikke gjøre det enda verre igjen! Er det noen som har opplevd noe lignende? Og har også i det siste hatt en rar følelse i hjertet når jeg prøver å sove.. Anonym poster: 4a95ee902f66216a6b119911ab731e38
Gjest *Maja* Skrevet 3. januar 2013 #2 Skrevet 3. januar 2013 Heisann, hvordan er livssituasjonen din for tiden? Er det mye stress eller noe som har skjedd slik at du tenker mye eller er urolig? 1
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #3 Skrevet 3. januar 2013 Forstod det slik at du IKKE sover på dagtid? Det er veldig bra. Om du begynner å sove på dagtid blir det ihvertfall ikke bedre. Er det noe spesielt du tenker på eller uroer deg for om dagen? Litt tips: Ikke legg deg sulten eller for mett Sørg for frisk luft på rommet Tren på dagtid. Kan være tøft når du er så sliten som nå, men det hjelper deg med å få sove igjen på kvelden Ikke drikk sukkerholdig eller koffeinholdig drikke sent på dagen eller kvelden Sørg for at alt lyd og lys på mobilen er av Legg en lapp og en penn på nattbordet og skriv ned alt du må huske/er redd for å glemme, og alle ting som bekymrer deg. Si til deg selv at nå når det er skrevet ned skal du ikke tenke mer på det før neste dag. Forsøk avspenningsteknikker: Knytt og spenn hele kroppen, slapp av, knytt og spenn igjen, slapp av. Så begynner du å kjenne hvor tung hodet ditt egentlig er og hvor tungt det ligger på puta. Deretter en og en finger, så hånden og deretter underarmen, overarmen, overkroppen ogfortsetter ned i underkroppen, bena osv. Hver tå. Funker det ikke første gang så begynner du på nytt. Men husk at du skal konsentere deg om hvor tung du blir i kroppen. Legg alle andre tanker til side. Anonym poster: de63d9b778ad78fbefa36cb391f6c68f
ninuska_ Skrevet 3. januar 2013 #4 Skrevet 3. januar 2013 (endret) Forstod det slik at du IKKE sover på dagtid? Det er veldig bra. Om du begynner å sove på dagtid blir det ihvertfall ikke bedre. Anonym poster: de63d9b778ad78fbefa36cb391f6c68f Dette er ikke tilfellet for alle. Hvis man ikke får sove på kvelden en periode, så kan det være en fordel å sove på dagen om man føler behov for det for da er ikke kroppen så anspent og forventningsfull når det er leggetid. Jeg sliter med søvnen i ny og ne, og hvis jeg ikke legger meg til en liten middagslur på dagen, da sovner jeg ikke på kvelden. Å ta en liten powernap på 20 minutter (og det er viktig at det ikke er lenger) kan være en fordel for søvnen på kvelden når man sliter med søvnen Endret 3. januar 2013 av ninuska_
AnonymBruker Skrevet 3. januar 2013 #5 Skrevet 3. januar 2013 Jeg er enig med innlegget over her. Om du har gått slik noen dager, så er det mye bedre at du sover litt på dagtid framfor å ikke sove i det hele tatt. Det kan faktisk hjelpe deg med å "huske hvordan man sover" synes jeg. Dessuten så trenger kroppen søvn, så når du får den, er ikke så viktig om du først har vært slik i en lang periode. Som de andre her sier, så er det interessant å vite hva som har utløst søvnproblemene. Ved å fjerne/gjøre noe med det, så vil mest sannsynlig søvnen komme seg på egenhånd. Jo fortere du tar tak i problemene, jo bedre er prognosen (: Det er forresten helt vanlig å slite litt med søvnen en periode, så det kommer mest sannsynlig til å gi seg snart! Anonym poster: 0ae69051c2f2230a5cec50f15a205ae2
Cersei Skrevet 4. januar 2013 #6 Skrevet 4. januar 2013 (endret) Mange gode råd her. Som oftest kommer søvproblematikk (særlig i ung alder) av stress eller skiftarbeid. Ofte har man kanskje mange tanker som svirrer i hodet og som ender opp med å gjøre deg anspent. Jeg er sykepleier og sliter selv med søvn om nettene. Snakket med noen leger på jobb og fått mange tips. Kulde er søvndyssende. At en kald dusj om morgenen skal være forfriskende er med andre ord en usann myte. Kroppstemperaturen din synker om natten og 1,5 g Paracet før du skal legge deg KAN hjelpe. Det er dog ikke anbefalt å bruke Paracet over en lengre periode da det kan skade leveren din. For noen hjelper det å spise før man legger seg, for andre ikke. Det hjelper definitivt ikke å se på tv eller pc rett før leggetid. Hjernen får masse stoff å prosessere og du blir ergo ikke søvnig. Du må finne en rutine som fungerer for deg og IKKE sove på dagen. Jeg tar en innsovningstablett (må skilles fra sovetablett) når ting blir for ille og sovner alltid. Placebo eller ei, det fungerer. Ikke få i deg koffein - altså te, cola eller kaffe på kvelden og for noen fungerer det å lese en bok. Kjedelig eller ei. Uansett hva det er må du gripe problemet med roten. Er det stress, må du ta tak i det før du klarer å ta tak i søvnen. LYKKE TIL Endret 4. januar 2013 av Cersei
HHH Skrevet 5. januar 2013 #7 Skrevet 5. januar 2013 Hei jeg sliter med å sove om dagen! Er trøtt, men samtidig våken om nettene. Er som oftest rett før jeg sovner klokken 12, så BAM så er jeg lys våken. Og ligger våken til klokken 5, og er ekstremt sliten når jeg da står opp i 7 tiden. Faktisk kvalm og svimmel. Om dagen igjen så er jeg ikke så veldig trøtt, sånn mellomting mellom våken og søvnig. Men fra klokken 2 og utover så er jeg plutselig veldig sliten og vil bare sove. Men kan ikke gjøre det, vil jo ikke gjøre det enda verre igjen! Er det noen som har opplevd noe lignende? Og har også i det siste hatt en rar følelse i hjertet når jeg prøver å sove.. Anonym poster: 4a95ee902f66216a6b119911ab731e38 Jeg sliter med akkurat det samme, for meg er det ekstremt i perioder, kan gå to dager uten søvn, og får mye problemer med stress og angst pga. dette som igjen ikke hjelper meg med å sove. Kommer ofte inn i onde sirkler fordi man begynner å stresse med å skulle sove. Hvor lenge har du hatt det sånn? Kommer det i perioder? Det finnes mange tips for å sove bedre, noen funker, andre ikke, og dette varierer jo selvfølgelig fra person til person. Kan liste opp det jeg gjør, som jeg synes funker: - Planlegg å legg deg tidligere og når du begynner å bli trøtt. Jeg kjenner meg igjen i det du sier med at klokka runder 12, også blir man lys våken. Selvom det høres veldig simpelt ut, å bare skulle legge seg tidligere, så er det noe med å prøve å ikke bikke over denne grensen hvor man våkner igjen. Jeg har funnet ut at jeg blir litt trøtt mellom 20-22, derfor prøver jeg å planlegge at jeg skal legge meg på denne tiden (selvom jeg som b-menneske synes det er veldig tidlig). - rutiner er viktig. Både i forhold til at du prøver å legge det ca. samme tidspunkt hver dag (etterhvert vil du komme inn i en god rutine hvor du blir trøtt på samme tid, og kroppen blir vandt til å legge seg) og i forhold til at det er lurt å ha en liten kveldsrutine som forbereder kroppen på at det er kveld (f.eks. som meg; pusse tenner, vaske annsikt, evt. varm dusj, noen yoga/pusteøvelser ved sengen, litt stearinlys, og en kopp med te) - Om du ligger og vrir deg i sengen, sjekker klokka, og virkelig ikke får sove til tross for at du prøver, så skru å lyset, sett deg opp/gå ut av sengen og les litt i en bok, når du merker at du blir litt døsig igjen, så legg deg tilbake i seng og prøv igjen. - Tren eller vær fysisk i løpet av dagen. Hvis du har brukt kroppen har du lettere for å sove. -Pust med magen Så er det noen ting du burde unngå: - Data i senga, dvs. skru den av når du har lagt deg for å sove. Lyset fra dataen gjør deg mer våken. Jeg kan ha en tendens til å ligge å se film som jeg sovner til, vet ikke om dette er noe du liker, men min løsning er å heller ha på litt lav radio (dette kan hende bare jeg driver med som har litt frynsete nerver og ikke liker å ligge i helt stille rom) - Mat etter 20.00. - Demp mest mulig lys, evt ha på en mild nattbordslampe. - Ikke ha det for varmt i rommet, rist dyne og puter, luft rommet godt en halvtimes tid før du skal sove, og la det være litt kjølig. Ha evt en varmeflaske som du kan legge på mage, nakke eller rygg, dette er beroligende og gjør det lunt under dyna;) - Ikke foreta deg noe voldsomt rett før sengetid, ro litt ned tempoet før du legger deg i senga. - Ikke ha klokke du kan se fra senga, ikke kikk på klokken heller og tell heller ikke timer til du skal stå opp, det virker ikke, og du blir bare stressa, er det sent så er det sent, og du sovner til slutt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå