Gå til innhold

Sykemelding

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kom meg ikke til legen i dag fordi jeg er så sykt dårlig. Skal dit i morgen. Er det noe mulighet for at legen kan skrive at jeg sykemeldt f.o.m i dag selv om jeg ikke dro dit i dag?? Har brukt opp egenmeldingene mine....

Anonym poster: 00b4132fc41e9b03fc57fb0f9c1258d9

Videoannonse
Annonse
Gjest Maria_Marihøne
Skrevet

Legen min har gjort det for meg i hvertfall. Men jeg vet ikke om det er vanlig.

Skrevet (endret)

I utgangspunktet ikke, men det finnes unntak.

http://www.helsenett...article&id=2014

Kan legen tilbakedatere sykemelding?

Lege kan vanligvis sykemelde tidligst fra den dato pasienten er til konsultasjon. Får pasienten ikke time hos legen samme dag, kan dagen man snakket med legen på telefonen godtas som start på legens sykemelding.

Dette forutsetter at telefonsamtalen følges opp med time hos legen få dager etter telefonsamtalen.

Unntaksvis kan legen skrive sykemelding med tilbakevirkende kraft, men da må legen skrive begrunnelse om dette. En grunn kan være at det overhodet ikke er mulig for deg eller dine nærmeste å kontakte lege. Noen med psykisk sykdom vil også kunne få tilbakedatert sykemelding.

Endret av loren
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

I utgangspunktet ikke, men siden du hadde time og var for syk til å komme deg dit - så antakelig likevel :) Siden du hadde vært i kontakt med legekontoret alt, men rett og slett var for syk.

Anonym poster: ba5cac2fce204b525591d26399c8e0c7

AnonymBruker
Skrevet

Ringte du legekontoret i dag? Leger kan skrive sykemelding fra den dagen man tok kontakt, men egentlig så skal det ikke gjøres da man som regel har egenmeldinger å bruke for den første eller de første dagene. Men det har jo ikke du! Så jeg vil anta at du har en snill lege som kan skrive tilbake sykemeldingen til i dag, iallefall hvis du ringte dit i dag.

God bedring! :hug:

Anonym poster: 74bd6da12a47a5afcf81f89dd8323116

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...