Gå til innhold

Motivasjon og støtte til oss med psykiske lidelser

altflyter

Anbefalte innlegg

Ja!

Bunn:

180 g mel

40 g kakao

1/8 ts salt

150 g smør

75 g melis

2 eggeplommer

1 ts vaniljeekstrakt

Bland mel, salt og kakao i en egen bolle. Hell melis og smør i mikser. Miks det fluffy. Tilsett to eggeplommer og miks videre. Tilsett vaniljeekstrakt. Tilsett kakao-og melblandingen. Bland. Trykk det ned i en parform (og oppover kantene). Stikk hull på deigen med en gaffel og sett i kjøleskapet i 30 min. Stekes så på 180 grader i 15 min.

Når den er ferdig lager du karamell.

550 g sukker

150 ml vann

150 ml kremfløte

75 g smør

Litt vaniljeekstrakt

Varm vann, sukker og vaniljeekstrakt i en kjele. Rør til alt sukkeret er smeltet (etter dette skal det ikke røres). Kom på høy varme til det får karamellfarge. Ta av platen, tilsett fløte (dette bobler, spruter og dampen, vær forsiktig). Tilsett smør. Rør over lav varme til det blir karamell. Hell over bunnen, sett kaldt i minst 5 timer.

Sjokoladeganache:

130 ml fløte

120 g sjokolade

Varm fløte og hell over sjokoladen - la trekke litt før du rører sammen. Hell det over karamellblandingen. La stå i kjøleskapet til den stivner.

Bruk paiform på 20 cm, eventuelt halver oppskriften.

takk! Det skal være det første jeg baker når jeg slipper ut herfra!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk! Det skal være det første jeg baker når jeg slipper ut herfra!

Den er veldig, veldig god. Tok med et lite stykke til søsteren min som hun kunne spise på kino. Og hun ville ha oppskriften med en gang :)

Hvordan har dagen ellers gått da? Bortsett fra det kjipe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veldig, veldig god. Tok med et lite stykke til søsteren min som hun kunne spise på kino. Og hun ville ha oppskriften med en gang :)

Hvordan har dagen ellers gått da? Bortsett fra det kjipe?

har mindre angst enn i går, så krysser fingrene for at jeg slipper mareritt i natt, og at angsten ikke blir verre utover natten... Har bestilt meg en ny genser. Korallfarget strikk! Jeg syntes i hvert fall den så kjempefin ut:)

Hvordan har din dag vært da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

har mindre angst enn i går, så krysser fingrene for at jeg slipper mareritt i natt, og at angsten ikke blir verre utover natten... Har bestilt meg en ny genser. Korallfarget strikk! Jeg syntes i hvert fall den så kjempefin ut:)

Hvordan har din dag vært da?

Så kult! Er jo deilig å kjøpe noe nytt :-)

Satser på at du får en rolig natt uten mareritt, det fortjener du.

Den har vært ok. Vært på kino og greier. Til og med gjort en god gjerning. Var noen som hadde latt hunden stå i bilen imens de var og shoppet på senteret. Den stod og hylte. Fikk så vondt av den at jeg sa ifra til vekterne. Så de skulle fikse det. Heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kult! Er jo deilig å kjøpe noe nytt :-)

Satser på at du får en rolig natt uten mareritt, det fortjener du.

Den har vært ok. Vært på kino og greier. Til og med gjort en god gjerning. Var noen som hadde latt hunden stå i bilen imens de var og shoppet på senteret. Den stod og hylte. Fikk så vondt av den at jeg sa ifra til vekterne. Så de skulle fikse det. Heldigvis.

så bra! Jeg liker dyrevenner. Håper de faktisk ordnet det, og ikke bare sa de skulle gjøre det. Får helt vondt inni meg når folk går og handler og lar hunden stå utenfor i kulden (en ting er om man skal rett inn på butikken for å kjøpe en melk ) og så drar de på storhandel. Om hunden ligger i bilen eller står utenfor, så vil den jo bli kald og redd. Syntes folk har alt for liten forståelse for at dyr og kan fryse og være redd
Lenke til kommentar
Del på andre sider

så bra! Jeg liker dyrevenner. Håper de faktisk ordnet det, og ikke bare sa de skulle gjøre det. Får helt vondt inni meg når folk går og handler og lar hunden stå utenfor i kulden (en ting er om man skal rett inn på butikken for å kjøpe en melk ) og så drar de på storhandel. Om hunden ligger i bilen eller står utenfor, så vil den jo bli kald og redd. Syntes folk har alt for liten forståelse for at dyr og kan fryse og være redd

Jeg elsker dyr. Er det verste jeg kan se at dyr har det vondt. Ja, blir ganske frustrert jeg. Får lyst til å binde dem fast nakne utenfor et kjøpesenter. I Russland. Så kan de se hvor gøy det er.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lunekjær

åååh. Det der gjør meg så forferdelig sint! Piller løser ingen problemer, de demper symptomene. Kan ikke noen snart banke det inn i hodet på legene? Piller i seg selv løser ingen problemer. Jeg håper du får annen oppfølging også...

Jeg har i utgangspunktet ikke noe i mot medisiner, men synes det er litt vel risikofylt å gi en pasient med min historie tilgang på SÅ mye medisiner på en gang. Ikke at det er noen fare nå, men det kunne det like gjerne ha vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sove. Som vanlig. Jeg har det fint. Ihvertfall det jeg forteller meg selv hver dag, og klistrer på et smil. Later som om jeg ikke er såret, knust over ting jeg har opplevd. Noen dager vil jeg bare legge meg ned og få det stille. Men så kjenner jeg igjen at jeg ikke vil la andre vinne. Så fortsetter jeg, selvom innsiden min kjennes ødelagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest badeand1

Har et lite spørsmål til dere, jeg. Aner ikke hvor gamle dere er men til de som bor hjemme: Viser dere at dere er deprimerte og sånn til foreldrene deres? Vet de om hva dere tenker og hvordan dere har det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har et lite spørsmål til dere, jeg. Aner ikke hvor gamle dere er men til de som bor hjemme: Viser dere at dere er deprimerte og sånn til foreldrene deres? Vet de om hva dere tenker og hvordan dere har det?

Jeg klarte ikke være åpen om dette da jeg bodde hjemme. Først da jeg flyttet ut at foreldrene mine fikk vite hva som skjedde med meg. Holdt alt hemmelig før det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får ikke sove. Som vanlig. Jeg har det fint. Ihvertfall det jeg forteller meg selv hver dag, og klistrer på et smil. Later som om jeg ikke er såret, knust over ting jeg har opplevd. Noen dager vil jeg bare legge meg ned og få det stille. Men så kjenner jeg igjen at jeg ikke vil la andre vinne. Så fortsetter jeg, selvom innsiden min kjennes ødelagt.

:klemmer: fikk du sove til slutt? Det er utrolig tøft av deg å prøve å fortsette selv om alt kjennes håpløst, og jeg pleier også å klistre på smilet og late som om alt er fint og flott, men jeg vet også at det beste hadde vært om man turde å si "i dag har jeg faktisk en dårlig dag" Det er enklere sagt enn gjort, men jeg øver meg hver dag, og det blir lettere etter hvert.

Første skritt mot bedring er å innse at man sliter og at man ikke skal skamme seg over det. Vet det er klisje, men det er mye sannhet i det. Kanskje de rundt deg hadde blitt glad om du var mer ærlig. De nærmeste skjønner mer enn en skulle tro

Da jeg bodde hjemme, skjulte jeg det fullstendig. Jeg var faktisk innlagt i tre måneder for halvannet år siden, før jeg fortalte det til foreldrene mine. ( bodde og bor ikke hjemme hos dem da) Det beste er nok å fortelle det, men det er vanskelig...

Endret av altflyter
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lurifix

Ingen vet noe, men de har vel mistanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer: fikk du sove til slutt? Det er utrolig tøft av deg å prøve å fortsette selv om alt kjennes håpløst, og jeg pleier også å klistre på smilet og late som om alt er fint og flott, men jeg vet også at det beste hadde vært om man turde å si "i dag har jeg faktisk en dårlig dag" Det er enklere sagt enn gjort, men jeg øver meg hver dag, og det blir lettere etter hvert.

Første skritt mot bedring er å innse at man sliter og at man ikke skal skamme seg over det. Vet det er klisje, men det er mye sannhet i det. Kanskje de rundt deg hadde blitt glad om du var mer ærlig. De nærmeste skjønner mer enn en skulle tro

Ja, men det er noe med det at jeg ikke vil ha en dårlig dag. Så jeg nektet meg selv det.

De vet jo om det. Problemet er at de har nok å slite med selv. Jeg snakker med moren min iblant om hvordan jeg har det. Men faren min har hatt hjerneslag og er ganske syk, han takler ikke at andre enn han får oppmerksomhet. Jeg er så mye sint på han. Men han kan jo dø snart, så jeg vil ikke være sint på han før han dør. Jeg vil heller ikke bekymre moren min med hvordan jeg har det. De har som sagt nok med sykdommen til faren min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, men det er noe med det at jeg ikke vil ha en dårlig dag. Så jeg nektet meg selv det.

De vet jo om det. Problemet er at de har nok å slite med selv. Jeg snakker med moren min iblant om hvordan jeg har det. Men faren min har hatt hjerneslag og er ganske syk, han takler ikke at andre enn han får oppmerksomhet. Jeg er så mye sint på han. Men han kan jo dø snart, så jeg vil ikke være sint på han før han dør. Jeg vil heller ikke bekymre moren min med hvordan jeg har det. De har som sagt nok med sykdommen til faren min.

huff. Vet ikke helt hva jeg skal si. Føler ikke at jeg skal bevege meg ut på "prøve å gi gode råd, men skjønner ikke at jeg er på bærtur" veien...

Men faren din burde forstå at andre kan ha det vanskelig og, men sånn er det bare. Man takler sykdom forskjellig. Du er sterk.

Sender deg en god :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

huff. Vet ikke helt hva jeg skal si. Føler ikke at jeg skal bevege meg ut på "prøve å gi gode råd, men skjønner ikke at jeg er på bærtur" veien...

Men faren din burde forstå at andre kan ha det vanskelig og, men sånn er det bare. Man takler sykdom forskjellig. Du er sterk.

Sender deg en god :klem:

Tusen takk :klemmer:

Ja, men sykdommen har påvirket han veldig psykisk. Så han har fått sosialangst og sånne ting. Ikke akkurat lett å takle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror jeg har gjort noe dumt i dag. Dro på tre timers perm, og drakk meg dritings ( er forsåvidt det enda... ). Kom tilbake til sykehuset, og klarte å spille edru. Innser nå hvor vanskelig jeg egentlig har det. Føler meg som dritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest badeand1

Skulle bestille noe greier for en venninne til mamma men nå er jeg redd for at jeg har bestilt feil.. Typisk meg og fucke opp alt og mislykkes med den minste ting.

Får vite i morra om jeg har bestilt riktig. Håper det..

Hei, forresten! hi-002.gif Kaster meg inn i denne tråden, jeg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronkake

Jeg tror jeg har gjort noe dumt i dag. Dro på tre timers perm, og drakk meg dritings ( er forsåvidt det enda... ). Kom tilbake til sykehuset, og klarte å spille edru. Innser nå hvor vanskelig jeg egentlig har det. Føler meg som dritt.

Been there, done that.

Bare ikke avslutt med å skjære deg selv til blods.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Been there, done that.

Bare ikke avslutt med å skjære deg selv til blods.

godt poeng... Kanskje like greit jeg er innlagt og ikke har tilgang på spisse gjenstander... Ulempen med å være full er at utad blir jeg slitsomt positiv, mens hele kroppen min egentlig har lyst til å skrike og ødelege noe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sitronkake

Jeg var innlagt frivillig, gikk ut en tur på perm, drakk en sixpack øl ute og kom tilbake til DPS og avsluttet med å demontere barberhøvelen min og kuttet ganske heftig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...